Most már elkaphat a szupertraffipax!

Magyarországon 134 közúti helyszínen 365 kamerát helyeztek ki. Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 6 ellenőrzési pontot alakítottak ki. Nyíregyházán a László utcán, a Pazonyi úton és az Orosi úton szereltek fel kamerarendszert. A 4-es számú főút két nyíregyházi pontja és a 41-es számú főút szintén nyíregyházi helyszíne mellett Mátészalkán a 49-es számú főúton és az M3-as autópálya két itteni szakaszán is kamerarendszer figyeli a közlekedőket.

410/2007. (XII. 29.) Korm. rendelet 9. paragrafusa

A fix kamerákkal ellenőrzik a megfelelő sebesség betartását, a biztonsági öv használatára, valamint a
kötelező haladási irányra vonatkozó előírások megtartását, de észlelik a behajtási tilalom megszegését,
és a záróvonal átlépését is. Továbbá olyan funkciókat lát még el, mint rendszámfelismerés, forgalomszámlálás, forgalomtorlódás és veszélyes árut szállító járművek észlelése. De figyeli a forgalmi jelzőlámpák és a vasúti átjárón történő áthaladásra vonatkozó előírá sok megtartását, valamint a forgalmi és leállósávok igénybevételét is. 

TÖBB FÉNYKÉPFELVÉTEL IS KÉSZÜL

Az ORFK Kommunikációs Szolgálatát levélben kerestük meg a VÉDA rendszer működésével kapcsolatban. A tájékoztatás során megtudtuk, a bírságolással kapcsolatos első fokú eljárás lefolytatása a megyei rendőrfőkapitány illetékességébe tartozik, míg a másodfokú eljárás lefolytatására a budapesti rendőrfőkapitány rendelkezik hatáskörrel. Egy jogsértésről több fényképfelvétel is készül. Arra a kérdésre, hogy amennyiben szabályszegés történt, mennyi idő múlva kapják meg az autósok a büntetést, a kommunikációs szolgálat a 2004. évi törvényre hivatkozott, amely a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szól. Eszerint a határozatot huszonegy naponbelül kell meghozni és ezt követően postázni a szabálysértő felé. Ennél rövidebb határidőt bármely jogszabály,
hosszabbat pedig törvény állapíthat meg. Szerettük volna megtudni, hogy milyen szabályszegésért mennyit kell fizetni, a Kommunikációs szolgálat azonban szintén a Kormányrendeletre hivatkozott. Ennek vonatkozó pontjait a táblázatokban olvashatják.

BÜNTETÉSI TARIFÁK

Biztonsági öv nélküli autózás:               10 000, 15 000 vagy 20 000 Ft
Jelzőlámpa tilosán áthajtás:                    50 000 Ft
Vasúti átjárón tiltott áthajtás:                  30 000 Ft
Záróvonal átlépése:                                 30 000 Ft
Kötelező haladási irány megszegése:     50 000 Ft
Tiltott behajtás:                                       30 000 Ft
Autópálya leállósávjában haladás:        100 000 Ft


ÉJSZAKA ÉS ESŐBEN IS „OLVAS”

Mint megtudtuk, a fix telepítésű traffipaxok a járművek hatósági jelzését éjszaka és rossz látási viszonyok között is felismerik. A híresztelésekkel ellentétben, a menet közben kézben tartott rádiótelefon-használat ellenőrzése nem tartozik a fix KKEP-k funkciói közé, azonban a rendőrség továbbra is fokozott figyelmet fordít ezekre, és megbüntetik a szabályszegőket.

VÁRHATÓAN SOK LESZ A SEBESSÉGTÚLLÉPÉS

A VÉDA rendszer kiépítésére azért volt szükség az egész országban, mert a közúti balesetek többnyire emberi tényezőre, a közlekedési szabályok megszegésére vezethetők vissza. Így a rendszertől a közúti közlekedés biztonságának javulását várják. Az ORFK eddigi tapasztalatai szerint a sebességtúllépés lesz a jövőben is a leggyakoribb.

Szerző: Bruszel Dóra