87 km utca, 34 km járda, csomópontok: soha nem látott mértékű útfejlesztések Nyíregyházán

87 km utca, 34 km járda, csomópontok: soha nem látott mértékű útfejlesztések Nyíregyházán
Örökösföld

Munkagépek dolgoznak a Kállói út – Tünde utca csomópontban és a Tiszavasvári úti felüljárón – ezek már mindenki által látható fejlesztések. A háttérben pedig az előkészítés különböző fázisainál tart a nagykörút bezárása, a Tokaji úti aluljáró tervezése, az Intermodális Csomópont megépítése, melyek óriási léptékű, évtizedek óta várt beruházások. Már zajlik az ötmilliárdos kormányzati támogatásból megvalósuló aszfaltozások első üteme, s hamarosan kezdődik a Szent István, a Szarvas és a Széchenyi utca egy részének felújítása – mindezek „csak” az idei, kifejezetten infrastrukturális projektek. Ebből kiindulva kértük értékelésre, áttekintésre dr. Kovács Ferencet, Nyíregyháza polgármesterét.

Dr. Kovács Ferenc

– Polgármester úr, a bevezetőben a fő téma miatt csak utakról szóltunk, de a várost járva jóval több helyszínen van építkezés.

– Méghozzá különböző területeken. Már átadás előtt áll az a Közép-Európában egyedi Atlétikai Centrum, melyet a Magyar Olimpiai Bizottság városunkban először ülésező elnöksége is megtekintett és nagyszerű véleménnyel voltak a létesítményről, csakúgy mint a sportolók által már használt, de még hivatalosan át nem adott új, Városi Uszodáról. Bár úgy olvastam, a közgyűlés jobbikos tagja ezt saját sikerének szeretné beállítani, a jégpályával együtt, amit az elvbarátai évtizedekig csak ígérgettek a nyíregyháziaknak.

A hiánypótló beruházásként tavalyra elkészült Városi Uszodát a pandémia miatt eddig csak sportolók használhatták, de nemsokára megnyit a nagyközönség előtt is

Ez egyszerre felháborító és megmosolyogtató, hiszen õ is pontosan tudja, hogy soha, egyetlen lépést sem tett az ügy érdekében. De folytatva a sort: szintén felavatás előtti állapotban van a Kulturális Negyedben elkészült újabb látványosság, a Szindbád, és az állatparki India-ház – ahol ezzel párhuzamosan elindult a szintén egyedülálló Jégkorszak attrakció első ütemének megépítése. Sóstón elkezdődött az új élményelemeket és jelentős zöldfelület-rekonstrukciót is tartalmazó újabb fejlesztési program. A polgármesteri fásítási program is folyamatos, legújabban a nemrég átadott, összesen már 27 darabot számláló kondiparkokban ültettünk. Nemrég készült el több egészségügyi centrum (a Csillag utcán, a Tokaji úton és egy rendelő Rozsrétszőlőben), s egyszerre több helyen zajlik energetikai beruházás, ami a több éve kezdett stratégiánk újabb fejezete. Az óvodák, bölcsődék, szociális intézmények után most a Csaló közi Nyugdíjasház és a Bessenyei téri önkormányzati bérlakások vannak soron, s több iskola (pedig nem fenntartók, csak tulajdonosok vagyunk, ám felelősséggel tartozunk értük), valamint városrészi művelődési ház van a programban. Amiknek egy részére azért kaptunk pluszforrást, mert sikeresen pályáztunk és teljesítettünk az elmúlt időszakban... Ugyanakkor az ellenzék például az elmúlt két esztendő költségvetését is leszavazta, pedig az ilyen jellegű fejlesztéseket is tartalmazta.

– Térjünk vissza az utakhoz: a napokban tartott helyszíni szemlét a Kállói út – Tünde utca csomópontban épülő új körforgalomnál. Az elmúlt szűk évtizedben tucatnyi fölött van az újak száma. Mennyi is épült?

– Külön vehetjük az elkészült, vadonatúj körforgalmakat és az átépült csomópontokat. Egy köti őket össze, hogy egy meghatározó stratégiánk részeként biztonságosabbá, gyorsabbá, kiszámíthatóbbá teszik a közlekedést a város számos pontján. Ha a Kállói út – Tünde utca kereszteződéséből indulunk ki: 2013 óta ez lesz a 14., vadonatúj körforgalom, amit építettünk. Talán azért is érdemes hangsúlyozni a dátumot, mert hallom, hogy egyes ellenzéki, önkormányzati képviselők szerint most kapott el minket a körforgalom-építési láz... Elég sok ember sérült meg korábban balesetben ezekben a kereszteződésekben, sőt halálesetek is voltak, én nem viccelnék ilyenekkel. Egyébként csak tavaly három épült (kettő Örökösföldön, egy a Korányin), azt megelőzően született a Törzs utcán, valamint Oroson, a 41-es út – Vezér utca csomópontban. De a víztoronynál, az Arany János utcán kezdtük a programot, rengeteg hátrányt ledolgozva már eddig is ezzel az építkezéssorozattal. S épült egy a Tiszavasvári – Szélsőbokori utaknál, ami ahhoz a Nyugati elkerülőhöz vezet, amit, ha komolyan vehetnénk a mostani ellenzék korabeli ígérgetéseit, még mindig csak négy év múlva készülne el... Mi megépítettük, évek óta járunk rajta, használva azt a további új, hat körforgalmat is, ami ezen a szakaszon készült.

Az új körforgalmak építése és csomópontok átalakítása egy régóta futó, városvezetői stratégia része. Képünkön a tavaly elkészült Korányi Frigyes utcai látható.

– Vegyük számba a csomópontokat is.

– Csak 2019-ben Örökösföldön, a Törzs utcán – a körforgalmon kívül – két csomópont is átépült: a Pazonyi útinál egy új, önálló jobbra kanyarodó sáv épült, enyhítve a korábbi torlódásokat, zsúfoltságot. Illetve az Orosi úti, ahol a meglévő jobbra kanyarodó sáv meghosszabbítása valósult meg, ami szabályozottabb forgalomáramlást tesz lehetővé. A Mező utca – Bethlen Gábor utcai csomópont átépítésével megnőtt a csomópont áteresztő-képessége, pedig az ellenzék ezzel szemben is mennyit harcolt! Az idő persze minket igazolt. 2016-ban a Kígyó utca – Debreceni út csomópontja épült át. Oroson, a 41-es – Diák utca csomópont fejlesztése is fontos volt, s a  Kemecsei út – Vénusz utca csomópontját is átalakítottuk úgy, hogy az ott található autóbusz-öbölpár környezetében kiépült a biztonságos közúti gyalogos átvezetés, és a Fürdő utcáig, illetve Blaha Lujza sétányig gyalogosok és kerékpárosok által is biztonságosan használható burkolat készült. S ma már ki emlékszik arra, hogy évtizedek óta szűkület volt a Szegfű utcán? A négysávosítása mellett biztonságosabb lett a Géza utcai csomópont.

– Ez viszont már az útépítésekhez is számolható. Itt mekkora a nagyságrend?

– Nyugodtan kijelenthetjük, hogy soha nem látott mértékű. Emeljük ki, hogy ahol lehetett, mindenhol figyeltünk a csapadékvíz-elvezetésre is az újabb tervezésűeknél. Bár ez másik, nagy infrastrukturális téma, ebben is óriásit léptünk előre, most is van előkészítés alatt újabb fejlesztés, tavaly pedig Nyírszőlős határában és Sóstón is adtunk át újabb elemeket. Vissza az utakhoz: többféle forrásból szereztünk pénzt, javarészt teljes támogatottsággal a rengeteg beruházáshoz, amit 2013 után tudtunk elkezdeni. Fontos a dátum, mert addigra állt helyre a költségvetés egyensúlya, mivel sajnos csőd közeli állapotban vettük át 2010-ben a várost elődeinktől. De a kérdésre válaszolva: eddig összesen 179 utca újult vagy épült meg 87 kilométeren, és hatalmasat léptünk előre az aszfaltozások terén. A kisebb felújítások nincsenek is benne. Emlékezhetünk, néhány éve a város szégyenére még a nagykörúton belül is voltak földutak, vagy ott volt az Univerzum mögötti, elhanyagolt parkoló – ezeket is mi oldottuk meg. Mint ahogy azt is, hogy a jelentős, önkormányzati földutak számát sikerült csökkenteni. Itt jegyzem meg, hogy a fentebbi adatban nincsenek benne például a Magyar Közút Nonprofit Zrt. által megvalósított beruházások, melyeket felújított nagykörút-részletek, útszakaszok, okoszebrák, bokortanyai bekötőutak jeleznek. Nemrég készült el az Antal-, Zombori- és Rókabokorba vezető utak aszfaltozása.

– Mi minden zajlik most?

– Kezdjük, azaz folytassuk az ötmilliárdos programmal, mely jelentős részben érinti a külterületeket. A kormányzati támogatásból megvalósuló programban – melynek első, már elindult ütemében 18 utca érintett – például már dolgoznak a munkagépek Vajdabokorban a Szarka és Ereszalja utcában, vagy Sóstóhegyen, a Hadobás soron. A kormányzat nem először ad jelentős forrást külön Nyíregyházának e célra, amit az is nagyban segített, hogy mi akkor is szántunk pénzt az utak előzetes tervezésére, amikor rosszabbul állt a szénánk a múlt öröksége miatt... De folytatjuk a belvárosi utcák rekonstrukcióját is, nemsokára indulnak a gépek a Szent István, a Szarvas és a Széchenyi utcán. Ez is fontos, és felsorolni is nehéz lenne, mennyi minden történt a város számos pontján a különböző forrásokból. Volt benne uniós, hazai és saját is. Arányaiban természetesen utóbbi a legkevesebb, mert mindig igyekeztünk mással finanszíroztatni, de büszkék lehetünk rá, hogy ezt is ki tudjuk gazdálkodni, úgy, hogy hosszú évek óta hiánymentes a költségvetésünk, s nem úszunk a hitelekben, mint 2010 előtt.

Az ötmilliárd forintos kormányzati támogatásból megvalósuló aszfaltozássorozat első szerződéseit áprilisban kötötték a városházán, de több ütemben valósul meg a beruházás és rengeteg utcát érint

– Ha már utak: mi történt a kerékpárutak és járdák terén?

– Ami a járdákat illeti, 2014 és 2020 között közel 34 kilométernyi épült vagy újult meg városszerte. A biciklivel közlekedők is kiemelt figyelmet kaptak az elmúlt esztendőkben, most már összesen 80 kilométer hosszúságú hálózaton kerekezhetünk úgy, hogy több városrészt is bekapcsoltunk a kétkerekű közlekedésbe. Ebben ráadásul nincs benne a Tokajig, a Modern Városok Program keretében megépült bicikliút, ami nagyon népszerű. Mindezt erősíti, hogy több ízben is elnyertük a Kerékpárosbarát Település kitüntető címet, s természetesen további, komoly terveink vannak.

– A napokban jelentette be a nagykörút bezárásának folytatását. Mikorra várható?

– Nemrég érkezett mérföldkövéhez a közeljövő egyik legnagyobb beruházása. Jól tudjuk, a kétszer két sávos belső gyűrűnek egy jelentős szakasza évtizedek óta hiányzik, ha emlékeznek, például ez volt az, amit a szocialista városvezetés 16 évig ígérgetett. Már a közösségi médiában is hangsúlyoztam, a városháza szakembereinek, s nekem is rengeteg személyes előkészítő munkánk van abban, hogy az elkészült tervdokumentációk birtokában megjelent a közbeszerzési értesítőben a kivitelezésre való felhívás. A tervek szerint a Vasútállomástól a Debreceni úti felüljáróig szintén négysávossá válik a nagykörút, így alakulhat ki a teljes, belső körgyűrűje Nyíregyházának. Egyébként a NIF szóvivője, akivel hétfőn az épülő körforgalomnál tartottunk szemlét, a sajtó előtt megjegyezte: ha eredményes lesz a kivitelező kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárás, akkor az ősz során tudnak majd szerződni a kivitelezésre.

A tervek már rendelkezésre állnak a nagykörút bezárásának fontos projektjénél, jelenleg a kivitelező kiválasztása zajlik, ősszel akár szerződhetnek is a munkára

– A Tiszavasvári úti felüljárón azonban már dolgoznak. Ott mi a céldátum?

– Ha nem szól közbe semmi, jövő nyár. De itt is érdekes az idáig vezető folyamat. Amikor tavaly ősszel bejelentettük a városházán, hogy a kormányzat biztosítja a szükséges forrást a rekonstrukcióhoz, addig több esztendőnyi előkészítő munkánk volt benne, miközben folyamatosan monitorozták a szakemberek a műtárgy állapotát. Külön az önkormányzatunk kérése volt, hogy szélesítik és gyalog-kerékpárúttal bővítik a hidat. De erről is azt olvasom, hogy az ellenzék csikarta ki tulajdonképpen.

Több évnyi előkészítő munka előzte meg az önkormányzat részéről a felüljáró nemrég indult felújítását, mely a polgármester kérésére szélesedik és kerékpáros átvezetéssel bővül

– A felüljáró után szót kell ejtenünk egy aluljáróról is...

– A Tokaji úti vasúti átvezetésről beszélünk, amit az előző városvezetés szinte minden kampányban megígért a nyíregyháziaknak. Mi most ott tartunk, hogy a NIF Zrt. megbízásából készülnek az engedélyes tervek, az engedélyezési eljárás ezután kezdődhet meg. S akikhez még nem jutott el a hír: megvizsgálva a lehetőségeket, a terepadottságokat, a beépítettséget, sok nyugati, jól működő mintát is figyelembe véve az aluljárót javasoltam. Bár az ellenzék hallomásaim szerint ezzel is viccelődni kezdett, szerintem meg az a fájóan humoros, hogy ők soha nem jutottak el a tervekig sem.

– S még egy betűszó: IMCS?

– Ez a folyamat is zajlik, csak a vártnál lassabban, de érthető, hiszen sokszereplősek az egyeztetések, amiben a MÁV és a Volán is főszerepet játszik. Ha valaki esetleg még nem hallotta, a szó az Intermodális Csomópontot takarja, ami a Vasútállomás és Buszpályaudvar környékén valósulna meg. A nyíregyházi azon kevés, ilyen jellegű projekt egyike, mely talpon maradt, s a könnyebb megközelíthetőség mellett például a parkolóhelyek számának bővülését is tartalmazza. Itt már az engedélyes tervek mellett a kiviteli szintű tendertervek készítése van folyamatban, a napokban is egyeztetnek városházi kollégáink a NIF­-fel, s a vasúttársasággal.

– Végül hozzátehetjük: ha lesznek friss hírek e témában is, figyeljük polgármester úr közösségi odalát?

- A kor szellemének is megfelelve egyre több bejelentést, hírt osztok meg a Facebook segítségével, a visszajelzések alapján sokakat elérnek és informatívak ezek a posztok. Persze bízunk abban is, hogy a járványhelyzet enyhülésével visszatérhetnek a régi mederbe a sajtótájékoztatók, de minden csatornát igyekszünk megragadni, hogy tájékoztassuk a városlakókat a fontosabb történésekről.