Még több ügyet lehet intézni elektronikusan

Jan 15, 2018

2018. január 1-jétől az elektronikus ügyintézési törvény változásai új feladatokat definiáltak az elektronikus ügyintézésben érintett hivatalok számára. A Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató olyan informatikai platform létrehozását kapta feladatul, amely segítheti az állampolgárok, vállalkozások és a közigazgatás kapcsolattartását.

Az új felület január 2-án pilot jelleggel elindult, a régi, megszokott oldal ugyanakkor addig megmarad, amíg az új kezelése készségszintűvé nem válik.

– mondta Ádám Csongor, a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. kiemelt fejlesztési ágazatok igazgatója a Kossuth Rádió Napközben című műsorában.

Egy ügyfél érdeklődik a Tolna Megyei Kormányhivatal ügyfél szolgálati irodájában, Szekszárdon
(MTI-fotó: Kiss Dániel)

Egyszerű a használat

A gazdálkodó szervezetek (egyéni vállalkozók, cégek, alapítványok, egyesületek) számára kötelező 2018-tól az elektronikus kapcsolattartás a közigazgatási szervekkel. Az állampolgárok számára viszont opcionális: választhatják továbbra is az elektronikus kapcsolati módot, de személyesen vagy postai úton is intézhetik az ügyeiket.

Pándi Boglárka, a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. termék- és szolgáltatásfejlesztési osztályvezetője a műsorban elmondta:

Az elektronikus ügyintézéshez két fontos dolognak kell meglennie: az egyik, hogy az ügyfélnek legyen elektronikus azonosítóeszköze (saját felhasználónévvel és jelszóval).

Ezt személyesen a kormányablakban vagy az okmányirodában lehet intézni, illetve a 2016. január 1. után kiadott elektronikus személyi igazolvánnyal online is lehet igényelni Ügyfélkapu-hozzáférést. Szükséges továbbá egy hiteles postafiók is, ahonnan küldeni és ahol fogadni is lehet az állami hivataloktól leveleket.

Az állampolgárok (és az egyéni vállalkozók) esetében az Ügyfélkapuhoz tartozó tárhely biztosítja ezt. Elindult a Cégkapu is, melyen keresztül január 1-je óta tudnak ügyeket intézni a gazdálkodó szervezetek. Ők oda kapják és onnan fogadhatják a küldeményeket.

– tette hozzá.

Van már tapasztalat

Ádám Csongor szerint az eddigi elektronikus tapasztalok megítéléséhez érdemes szétválasztani a gazdálkodó szervezeteket és az állampolgárokat. Előbbiek esetében széles körű tapasztalat áll már rendelkezésre az elektronikus ügyintézése terén. Az állampolgároknál ez eltérő, de az adóbevallások miatt náluk is van már bizonyos rutin, hisz több mint 3 millióan regisztráltak már az Ügyfélkapura.

Ahogyan újabb és újabb elektronikus ügyintézési lehetőségek érhetők el, azokhoz kapcsolódnak majd tájékoztató és oktató anyagok is, hogy a felhasználók minél szélesebb körben tudják használni azokat.

– magyarázta az igazgató.

Ádám Csongor kitért arra is, hogy korábban számos kritika érte az elektronikus közszolgáltatásokat, mert minden ügyhöz külön űrlapot kellett letölteni, amire megoldást jelent az e-papír-szolgáltatás. Most már viszont több mint 3000 hivatal ügyeit lehet intézni egy egyszerű szabadszöveges beadvánnyal.

A levél direktbe beérkezik az adott hivatal iratkezelő rendszerébe, így nem kell számolni a postai átfutási idővel sem. Konkrét ügyekben hívható a 1818-as kormányzati ügyfélvonal is, amennyiben tájékoztatásra van szüksége az állampolgároknak.

A januári pilotverzió után, a felhasználói visszajelzések felhasználását követően kapcsolják majd be azokat az újabb funkciókat, amelyek még jobban segítik majd az ügyintézései lehetőségeket.

 

Forrás: hirado.hu

Előző hír
Szóra bírt csontjaink - kiállítás Nyíregyházán, a Jósa András Múzeumban
Következő hír
Máramarosi tájak, emberek

Kapcsolódó híreink