Nem mellékes, hogy Kern a Kellékes

A Kossuth-díjas művész az elmúlt években olyan kiváló darabokban remekelt Nyíregyházán, mint A testőr Eszenyi Enikővel és Stohl Andrással, a Hitted volna? Hernádi Judittal, az Illatszertár többek között Bereczki Zoltánnal és Pokorny Liával, a fantasztikus Az élet mint olyan Kútvölgyi Erzsébettel és Rajhona Ádámmal... Játsszon akár lezser arisztokratát vagy esetlen kisembert, úgy érezzük: ezt a szerepet „rá szabták”.

A MINISZTERTŐL A SEGÉDSZÍNÉSZIG

A VIDOR Fesztivál 2011-es életműdíjasának nem új keletű a kapcsolata a Mandala Dalszínházzal, hiszen 1998-ban és ’99-ben Koltai Róberttel együtt szerepelt vendégként a Mandala Nyár keretében A miniszter félrelép című előadásban. A most bemutatandó one man show címszereplője hajdan segédszínész volt, most a háttérből segíti a produkciók megszületését. Miközben a színpadon tesz-vesz, megtudjuk, elmaradt az előadás, ám felnézve táblás házat lát. Eljött az ő nagy pillanata. Míg a vezetőség megérkezik, a fókuszba kerülhet, szórakoztathatja a közönséget, mesélhet a kulisszák előtti és mögötti életről, megjelenítheti azt. Remekül él a lehetőséggel: az untermann főszereplővé avanzsál. Záporoznak a poénok: a vécékefe lesz a mikrofon, a lámpaernyő a tütü, amiben kecses táncot lejthet... Bár minden alkalommal megkérdezi a nézőktől: „Magukat meg ki engedte be ide?”, a mágia működik, amit bizonyít a darab 2008 óta tartó sikere. Mi lehet a titka? – kérdeztem Kern Andrástól.

NÉMET DARAB, MAGYARRA ADAPTÁLVA

– A kellékes című darab alapját egy német író műve képezi, amit Parti Nagy Lajos adaptált a magyar viszonyokhoz: az itteni színházi életre vonatkoztatta, operai helyett prózai környezetbe helyezte, s az én alkatomnak megfelelő tartalommal töltötte meg – nyilatkozta lapunknak. – Magam is hozzátettem dolgokat, így aztán teljes egészében a sajátunknak érezhetjük.

HUMORIZÁLÓ SZERENCSÉTLENSÉG

A Kellékes, mint a darabból lassan kiderül, egy rakás szerencsétlenség, aki állandóan humorizál. Alkoholista volt, s a történet végén tudja meg, másnap már nem kell bejönnie a munkahelyére, emiatt aztán sajnálják a nézők. A vidámság mellett jelen van a szomorúság is. Nem mondhatjuk, hogy Bieder reális képet ad a kulisszák előtti és mögötti világról. Furcsa a látásmódja: egy kicsit irigy a színészekre, szeretne kissé „fölfelé” lépni a társadalmi ranglétrán... Mindig jó kapcsolatom volt a színházi háttérmunkásokkal, szeretem őket, így a hozzájuk fűződő viszonyomon semmit nem változtatott ez a darab.

IGAZI JUTALOMJÁTÉK

Az Ilan Eldad rendezte előadás igazi jutalomjáték Kern András számára. „Kellék az egész világ, és kellék benne minden férfi és nő” – mondja gondolkodásra késztetően Shakespeare nyomán, szabadon a kellékes Bieder. Ki is ő? „Egy senki, a maga erejéből...” – énekli Kern, akiről kisgyermekkorától tudjuk: nem akárki. A saját erejéből.

(Szerző: Sz. Kántor Éva)

(Fotó: internet)