Új szabályok – Vásárlóbarát módon változott a jótállás és a szavatosság
2021. január 1-jétől jelentősen megváltoztak a kötelező jótállási szabályok. A termék árához igazodó, akár kétszer-háromszor hosszabb jótállással, az egyértelmű javítási és cserehatáridőkkel, az elektronikus jótállási jegy bevezetésével mind a fogyasztók jogait erősítik. Fontos változás, hogy ezentúl a szavatossági, jótállási igények érvényesítése nem köthető az eredeti csomagolás meglétéhez.
Az egyik legjelentősebb változás a szavatosság és a jótállás kapcsán, hogy bevezették a sávos jótállási időt, amely a termékek értékétől függ. 10 ezer és 100 ezer forint között egy év, 100 ezer és 250 ezer között kettő év, 250 ezer forint felett pedig három évre hosszabbították a jótállási időt. Ez arra is ösztönzi a gyártókat, hogy egyre tartósabb fogyasztási cikkeket gyártsanak, ami így a környezetvédelemhez is hozzájárul – mondta el televíziónknak Görömbeiné dr. Balmaz Katalin, a megyei békéltető testület elnöke.
„Jelentős változás még, hogy ha elromlik a hűtőgép, mosógép, akkor nem kell hónapokat várni a javítására, hanem konkrét időpontokhoz kötötte ezt az új szabályozás. Ha elromlik egy új, még jótállásos termék, akkor, ha az első javítás nem lehetséges, 8 napon belül ki kell cserélni, vagy ha erre nincs lehetőség, akkor vissza kell adni a vételárat. Amennyiben javítható a termék, arra 30 napja van a szolgáltatónak. Ha ezt nem lehet 30 napon belül megoldani, akkor a fogyasztó kérheti a termék cseréjét, vagy a vételár visszatérítését.”
Javítás
Eddig gyakran előfordult, hogy többször javítottak egy terméket, és a kereskedő arra hivatkozott, hogy amíg javítható, addig nem kell kicserélnie. Ez a gyakorlat megszűnik, ugyanis a harmadik javítást követően nem javítható tovább a termék, akkor sem, ha addig különböző hibák miatt javították. Azt is megszabták, hogy a javításra 15 nap áll rendelkezésre alap esetben, amennyiben ez nem sikerül a határidőig, akkor az utolsó napig értesíteni kell a fogyasztót, hogy mikorra várható a javítás. Ha ez 30 napon belül nem történik meg, akkor is ki kell cserélni a terméket, vagy vissza kell téríteni a vételárat. A javítási idővel pedig ezentúl meghosszabbodik a jótállási idő is, így pedig elengedhetetlen, hogy a jótállási jegyeket precízen vezessék, amelyeket már elektronikus formában is kiállíthatnak – tette hozzá az elnök.
„Nagyon örvendetes, ami korábban egy nagyon rossz gyakorlat volt, hogy a jótállás érvényesítéséhez megkövetelték, hogy meglegyen a termék eredeti csomagolása. Ez eddig sem volt szabályos, de most egyértelműen kimondja a kormányrendelet, hogy nem szükséges a csomagolás ahhoz, hogy a fogyasztó a jótállási igényét érvényesíteni tudja.”
Érvényesség
Az új rendelet a kereskedő és a javító szolgálat kommunikációját is szabályozza. Ezentúl a kereskedő telephelyére, székhelyére, fióktelepére, vagy a jótállási jegyen feltüntetett javító szolgálathoz is beadhatja a meghibásodott terméket a fogyasztó. A szabályokat a 2021. január 1-je után vásárolt termékekre kell értelmezni, azonban egy korábban megvásárolt termék negyedik javítása esetén már arra is vonatkozik a csere vagy a pénzvisszafizetés. Amennyiben pedig egy vállalkozás nem ismeri el a termék meghibásodását, szakvéleménnyel kell igazolnia, hogy a fogyasztó kérése megalapozott-e vagy sem.