Okoszebra – Újabb SafeCross rendszereket alakítanak ki Nyíregyházán
Újabb okoszebrákat alakítanak ki Nyíregyházán. A már meglévő intelligens gyalogátkelőhelyek mellett most a Kállói úton egy, a Sóstói úton pedig két további zebrát okosítanak az év végéig. Az érintett útszakaszokon naponta több tízezer jármű halad át, amelyek fokozott balesetveszélyt teremtenek.
Reggel, a napfelkelte előtti órákban, kora este, szürkületkor, és a sötétedést követően, főleg esős időben, a közlekedők lámpái mellett szinte észrevehetetlenek a gyalogosok, különösen, ha sötét ruhát is viselnek. A SafeCross rendszer egy olyan közlekedésbiztonsági rendszer, mely az útburkolatban elhelyezett aktív LED-prizmák segítségével, villogó fénnyel hívja fel az autósok figyelmét a kijelölt gyalogátkelőhöz érkező, és azon éppen áthaladó gyalogosokra. Nyíregyháza közgyűlése a gyalogosbiztonság javítása érdekében még 2018-ban döntött intelligens gyalogosvédelmi rendszer, úgynevezett okoszebrák kialakításáról, melyek telepítését idén a Magyar Közút Nonprofit Zrt. is folytatta.
„Tekintve a jó tapasztalatokat, az idei évben arra a döntésre jutottunk, hogy folytatjuk a gyalogos-átkelőhelyek közlekedésbiztonsági fejlesztését. Egyeztetve a város közlekedésbiztonsági szakembereivel, figyelembe véve a nagy forgalmú útszakaszokon lévő nagy gyalogosforgalmú átkelőhelyeket, további három meglévő átkelőhelyet látunk el úgynevezett „SafeCross” okostechnológiával” – mondta el ifj. Veczán László, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. osztályvezetője.
Ezek a Kállói út Zimony utcai csomópontjában, valamint a Sóstói úton két helyen, a Stadion utcánál és az Etel köznél lévő csomópontokban kapnak helyet, tovább növelve a közlekedésbiztonságot ezeken a nagy forgalmú utakon. Az érintett szakaszokon a Magyar Közút adatai szerint 14–21 ezer járműegység halad át naponta, amelyek együttesen fokozott balesetveszélyt teremtenek.
SafeCross rendszer
„A Zimony utcai és a Stadion utcai csomópont térségében gyalogosérzékelő kamerákat telepítettünk, az Etel köznél pedig gyalogosérzékelő infrakapu és védőkorlát segíti a biztonságos átkelést. Az érzékelőket úgy telepítik, hogy normál tempóban, a gyalogosokat 2-3 km/h sebességgel, a gépjárműveket pedig a megengedett 50 km/h-val számolva a gépjárműnek legalább 50 méteres távolságból észlelnie kell az átkelőt, érzékelve a prizmák villogását. Így féktávolságon belül nem léphet elé úgy gyalogos, hogy a berendezés nem villogott” – tette hozzá az osztályvezető.
A prizmák vakítást nem okoznak, de legalább 75 méterről minden napszakban jól látszanak. A biztonságos közlekedést segíti, hogy a gyalogátkelőhelyen alkonykapcsolós kiegészítő világítást helyeznek el, mely része a SafeCross rendszernek. Az osztályvezető elmondta, a tervek között szerepel a meglévő átkelőhelyek további közlekedésbiztonsági fejlesztése, a helyszínek kiválasztásához pedig közlekedésbiztonsági és forgalmi elemzéseket végeznek.