A jó idő beköszöntével egyre több motoros közlekedik az utakon
Fotó: Illusztráció

Az elmúlt évek tapasztalatai alapján a legtöbb baleset a gyorshajtás és a motorosok elé kikanyarodó járművek miatt történt. A szakértők arra hívják fel a figyelmet, hogy a motorosok felkészülése mellett az autósok is nagyobb odafigyeléssel közlekedjenek.

Hétvégenként történik a legtöbb motorbaleset, tavaly országszerte mintegy 37 motoros vesztette életét az utakon, közlekedés közben. A napsütés, a jó idő és az egyre melegedő aszfalt előcsalogatja a motorosokat, akik számára elengedhetetlen, hogy felkészültek legyenek a szezonra és a járműveiket is megfelelő műszaki állapotban hozzák elő a garázsokból. Ezeken túl számos jó tanácsot érdemes megfogadniuk, ugyan az ő rutinjuk mellett a többi közlekedő motorosra való felkészültsége is csökkent a téli hónapokban.

„A motorosok figyelmét mindig arra hívjuk fel, hogy amikor egyenesen halad a motoros, arra számoljon, nem biztos, hogy a gépjárművezető a motoros sebességére fel van készülve, és a legtöbb baleset a kanyarodó, egyenesen haladó járművek között történik. Ha a motoros egyenesen halad és elé kanyarodik egy jármű, gyakran elkerülhetetlen az ütközés, ami a legtöbb esetben sérüléssel, súlyos sérüléssel jár” – hívta fel a figyelmet Bordás Béla városgondnok.

A robogósok figyelmét arra hívja fel a városgondnok, hogy a kisebb testű, de gyorsan haladó járművet nehezebben veszik észre a közlekedők, ezért napközben is használják a tompított fényszórót. Ezeken túl a motorok műszaki felkészítése is nagyon fontos az idényre, a gumiabroncsokat érdemes a megadott időközönként vagy használattól függően cserélni, ugyanis a motorosok megállása leginkább ennek a kéttenyérnyi felületnek a tapadásától függ – tette hozzá Bordás Béla.

„Szigorítottak a vizsgaszabályokon, ebben az évben már sokkal nagyobb követelménynek kell, hogy megfeleljen a motorkerékpáros, viszont a védőruha, a védőfelszerelés, a jó minőségű bukósisak, a kesztyű, térdvédő és a protektoros ruha is nagyon hasznos, ugyanis egy esetleges borulásnál vagy egy kisebb sérüléssel járó balesetnél könnyebben megússza azt a motoros, viszont nagyon fontos, hogy korlátozott látási viszonyok és csapadékos idő esetén, akinek nem muszáj, ne közlekedjen motoron, ugyanis a megállás az nem minden esetben sikerül, és a manővert is egyre nehezebben lehet végrehajtani, ha egy ütközést próbál elkerülni a motoros.”

Bordás Béla hozzátette, érdemes rutint szereznie minden motorosnak, akár vezetéstechnikai tréningen való részvétellel. A motorosoknak fontos, hogy minél jobban megismerjék a járműveiket, amelyhez a legjobb terep az ellenőrzött körülményeket biztosító, zárt pályás lehetőség, amelyekből számos elérhető már országszerte.