Horváth Illés „királysága”

A Pesti Magyar Színház fiatal művésze az előző évadban a Don Carlos címszerepét játszotta városunkban, a napokban pedig Orlai Produkcióban Az oroszlán télen című darabban láthattuk egyebek között Gálffi László partnereként. Milyen érdekes dolgokat produkál az élet: kilencévesen Kossuth-díjas művészünk oldalán szerepelt először színpadon a Budapesti Kamaraszínházban II. Edward angol király fiaként. A VIDOR Fesztiválon évekkel ezelőtt már fellépett a Hal a zacskóban című előadásban. Akkor a Szegedi Nemzeti Színháznak volt a tagja. A darab rendezője Barnák László volt, aki most az ottani teátrum igazgatója.

Színésztársait rendezi

– Amikor elkezdtem Shakespeare Macbeth-jének rendezését, figyelmeztettek, hogy a mű bemutatását a világ minden táján tragédiák kísérik – mondta lapunknak Illés. – Nem akarok ennek a hatása alá kerülni, de sajnos Kállay Géza irodalomtörténész, a mű fordítója novemberben váratlanul, ötvennyolc éves korában elhunyt. Amikor annak idején beszéltünk arról, hogy az ő fordítását szeretném használni, nagyon örült, mondta, szívesen eljönne a próbákra, de erre már nem kerülhetett sor. Remélem, hogy ezzel az előadás babona része lezárult! Mivel az előző évadban már játszottam a Móricz Zsigmond Színházban, jól ismerem a kollégáimat, akiket most rendezek. Sokkal közvetlenebb hangot tudunk megütni ezáltal, s talán olyan dolgokra is oda tudok figyelni, amire más színészrendező nem. Én választottam ezt a művet, amiben elsősorban az érdekelt, hogy a bűn útjára lépő ember hogyan válik a lelkiismeret rabjává. Shakespeare-nél vannak ismert gonosz szerepek: III. Richárd vagy Jago az Othellóban, de ők mindjárt megjelenésükkor bevallják, hogy gazemberek, nem csinálnak ebből lelkiismereti kérdést, a végén elbuknak. A mi címszereplőnk első perctől kezdve küzd ezzel, próbál kikerülni belőle, sikertelenül.

A szőke kislány irányítja az erős férfit

Mint elmondta, szeretné, ha megtudnának a nézők is az előadás során valami közelebbit az ember lélektanáról: hol hibázunk, hol vannak azok a pontok, amikor megállíthatnánk magunkat az önsorsrontás útján, de nem tesszük meg; hogyan ártunk egymásnak akaratlanul... A fiatal rendező nagyon sok döntést hoz az ösztöneire hallgatva, ilyen volt, hogy a címszerepre Nagyidai Gergőt választotta. Látta a Móricz Zsigmond Színházban játszani, s már akkor érezte, neki el kell játszania Macbeth-et. A feleségét László Lili alakítja majd. Lady Macbeth-et nála idősebb, asszonyosabb, harciasabb színésznők szokták játszani, alkatilag több ilyet is talált volna a társulatban, de ő inkább az ellenkezőjéből indult ki: a nagyon fiatal, szőke „kislány” legyen az, aki a nagydarab férfit az ujja köré csavarja, irányítja. Nem akarja reprodukálni a régi kor viseleteit, tárgyait. Egy olyan középkort szeretne megteremteni a színpadon, amilyet a posztapokaliptikus filmekből ismerünk. A civilizáció hanyatlásának kezdetén játszódik majd a történet, amikor a technika vívmányai eltűnnek, az emberiségnek mindent elölről kell kezdenie. Középiskolások számára is játsszák az előadást, amelynek látványvilága ismerős lesz a számukra, ahogyan a zenéje is közel áll majd hozzájuk.

 

Sz. Kántor Éva