Hogy télen is induljon  - így készítsük fel az autót a hidegre

 Nincs mese, hideg van. Ahogy nekünk természetes, hogy ilyenkor sapkát, vastag kabátot és meleg cipőt veszünk fel, az autónk is igényli a téli felkészítést. Szinte mindenki tudja mit kell, illetve kellene tennie, mégis sokan elmulasztják mindezt. Pedig évekkel meghosszabbítható egy akkumulátor élettartama, nem beszélve a saját testi épségünkről. Íme néhány tipp.

- Téli gumiabroncs. No igen, talán az egyik legfontosabbal kezdjük. Már át kellett cseréltetni a nyárit, vagy minimum a négy évszakossal illik járni. A hétvégén már -10 fok alatt volt éjszaka, nincs mire várni. A felszereléshez nálam egy alapos tisztítás is tartozik, és a gumiápoló sem árt megőrizni az abroncs állapotát. Figyelem, ezeket az oldalfalakra, és nem a futófelületre kell fújni!

- Fagyálló. Fontossági sorrendben ez is élmezőnyben van. A régi fagyállókat érdemes lecseréltetni, illetve beméretni . Fontos, hogy az alu hűtőkbe csak abba való fagyálló folyadékot ( rózsaszín) használjunk.

- Ablakmosó. Nincs nehéz dolgunk, egyszerűen a téli folyadékot betöltjük a tartályba. Ez előre van keverve, általában -20 fokig fagyálló. Miután beöntöttük, használjuk az ablakmosót addig, amíg a spriccelőkből már a téli mosó jön. Egyébként a csövekben maradt nyári ablakmosó megfagy.

- A gumi tömítések következnek, ezeket is ápolni kell a tél előtt. Glicerin, vagy a szupermarketekben is kapható gumiápoló jó erre a célra. Nálam a kis méretű, szivacsos fejjel ellátott jött be, gyors, praktikus. Ápolás után nem fagy majd oda az ajtóhoz a tömítés, így nem szakad el.

- A belső teret egy porszívózással kitakarítva gumi szőnyegekkel „téliesíthetjük” . Ez azért fontos, mert a hó, latyak a cipőnkről az autóban olvad majd le. A kárpit így nem tudja magába szívni a vizet, ami komoly korróziót okozhat később.

- Az ablaktörlők állapotát is ellenőrizni és szükség esetén cserélni kell. Ma már készen kaphatók az ablaktörlők, de lehet csak gumit is venni és azt cserélni, de utóbbi nem mindig eredményes.

- A világítás télen fokozottan fontos, korán reggel és már délután is szükség van rá, ezért nem mindegy, hogy a fák tetejét, a szembe jövőt világítja meg a berendezés, vagy az utat.

- Az akkumulátor meghálálja a törődést, aki csak városban használja az autót, néha dugja rá a töltőt. Érdekesség, hogy az akkuk többsége nyáron, a nagy melegben megy tönkre, de ilyenkor a hidegben derül csak ki, hogy nem tudja már beindítani az autót. Desztillált vízzel töltsük fel a megadott szintig, használhatunk automata töltőt, így megakadályozható a túltöltés.

- Egy éve szereztem be pár ezer forintért azt a powerbankot, ami eredetileg telefonok töltésére alkalmas, de nagy kapacitású, és autók bebikázására is használható. Érdemes egy ilyet feltöltve magunkkal vinni, ha tudjuk, hogy már régi az akku.

- Ha már indítás, bikakábel mindig legyen a csomagtartóban, csakúgy mint jégoldó, jégkaparó, egy puha kefe a hó lesepréséhez és kesztyű. Utóbbi jól jön majd, a hidegben.

- Végül pedig a helyes indítás: Kuplung benyom – ezzel segítünk a motornak - , üres állás, világítás ne legyen bekapcsolva. Ha nem indul elsőre, ne indítózzunk folyamatosan sokáig, inkább több rövid indítás legyen, ez nem nyírja ki az akkut olyan gyorsan. Indítás után minimum 30 másodpercig járassuk alapjáraton az autót, az olaj így eljut mindenhová. Nagy hidegben én 1-2 percig is hagyom járni, bár sokkal gyorsabban melegszik a motor menet közben. Modern, turbós autóknál viszont feltétlenül melegítsük kicsit a motort. Hidegen semmiképp ne menjünk nagy terheléssel, padlógázzal!

- Figyeljük a vízhőmérőt – már amelyik autóban van, mert az újabbakból sajnos kispórolják. Ha nem melegszik a motor rendesen, elképzelhető, hogy termosztátot kell cserélni. Ilyenkor gyenge a fűtés, magasabb a fogyasztás. Általában 90 fok körül nyitnak a termosztátok, ha csak 60-70 fokos a víz amit a műszer mutat, átereszt.

- Plusz egy tipp! Télen gyorsan párásodik az autó, sokszor az eltömődött pollenszűrő miatt is. Ezt érdemes cserélni. Vannak autók, melyek klímája 5 fok alatt nem használható. Ha kicsit enyhébb viszont az idő, néha érdemes bekapcsolni. Egyrészt a klíma tömítések így olajhoz jutnak, másrészt gyorsabban páramentesíthető az autó.

Dankó László