Grafitceruza helyett tűzzel rajzolja le a filmek jeleneteit a nyíregyházi alkotó
Grafitceruza helyett tűzzel rajzolja le a filmek jeleneteit a nyíregyházi alkotó

Úgynevezett forrasztópákához hasonló ceruza és fatáblára égetett rajzolat – minimum 20 órát is dolgozik egy-egy alkotásán a nyíregyházi Huszti Valéria, aki igazán különleges ágát választotta a művészetnek. Nyírfalemezen, faégetéssel kelti életre filmek ikonikus jeleneteit és alakjait. Azt vallja, alkotni valamit, valami egyedit és különlegeset, számára ezt jelenti a pi­rográfia, a tűzégetés művészete.

A nyomorultak című, 2012-es filmdrámából Cosette portréja, vagy éppen a Csillagok háborúja egyik birodalmi rohamosztagosának elképesztően élethű mása. Több tucat alkotás dicséri már Huszti Valéria keze munkáját, aki nemcsak filmjeleneteket rajzol le tűzégetéssel, hanem készít portrékat és önarcképet is. Az utóbbi ráadásul 2017-ben az amerikai Jo Schwartz Woodburning Realistic People c. könyvébe is bekerült már.

A nyíregyházi alkotónak a pirográfiához, mint egyedi technikához való kötődése egészen a gyermekkoráig nyúlik vissza. Édesapja akkoriban rengeteget égetett fába családjának és saját kedvtelésére. Tőle  leste el a technikát, ami – mint mondja – már akkor meghódította a lelkét.

– Ténylegesen 8 évvel ezelőtt, 2013-ban kezdtem el a pirográfiával foglalkozni, technikájának fortélyait pedig autodidakta módon sajátítottam el, és azóta is igyekszem tökéletesíteni. A  pirográfia  (vagy  faégetés) olyan művészeti ág, amelynek során az alkotó az adott képet, motívumot, szöveget szabad kézzel égeti forrasztópákához hasonló eszközzel vagy akár lencsével összegyűjtött napfénnyel is a választott anyagra (általában olyan természetes anyagok – mint a fa, állatbőr, csont, papír – díszíthetők ezzel a technikával). A kezdetekben a legegyszerűbb műszerrel dolgoztam, ami nem rendelkezett hőfokszabályozóval, amit az égető mozgatásának sebességével váltottam ki. Én a legtöbb esetben rétegelt nyírfalemezre égetek. Ma már komolyabb készülékkel rendelkezem (Razertip SK), ezen a hőfokot is tudom szabályozni, és ez nagy könnyedséget jelent a tónusok kialakításában, illetve rengeteg hegy/fej közül lehet válogatni és megtalálni a számodra legmegfelelőbbet a kívánt textúra eléréséhez. Szeretnék majd a későbbiekben csak ezzel foglalkozni, ez az én célom. Jelenleg ugyanis munka után este, esetleg hétvégén van rá időm.

Érzéseket kelt életre

– Az első alkotásom a Les Miserables-bõl (Nyomorultak c. film) Cosette portréja volt még 2013-ban. A kedvenc alkotásaim egyébként ezek, mert egy falap felületén megpróbálhatom visszaadni és életre kelteni azokat az érzéseket, amelyek a szemekben megcsillannak. A kis Cosette portréját egyébként aztán 8 évvel később, 2021-ben újra elkészítettem, hogy lássam a fejlődést. Minimum 100 órát dolgoztam rajta.

Órákat dolgozik rajtuk

– Egy A/4-es kép elkészítési ideje minimum 20 óra, de imádom az alkotói folyamat minden egyes pillanatát. Legkisebb égetésem egy kulcstartó volt, a legnagyobb pedig egy 70x100 centiméteres kislány portré, ami még mindig folyamatban van. Az alkotás első lépése a fa megmunkálása, azaz csiszolása. Miután a szép, sima felületre szabadkézzel halványan felrajzoltam az arcvonásokat, kezdődhet a fa égetése. Egy portré elkészítését mindig a szem megégetésével kezdem, ezt követi a bőr tónusozása és végül a haj textúrájának kialakítása. A hatásosabb kontraszt érdekében a csúcsfényeknél fehér ceruzát használok.

Valéria képei szerepeltek már kiállításon – az első „A Tűz Művészete” c. kiállításának Nyírtelek Városi Könyvtára adott helyett, ahol a fába égetett képei mellett egyéb technikákkal készült munkáit is bemutatták –, később pedig láthatóak voltak a Helyi Művészek rendezvényen is. Leginkább saját kedvére alkot, de jövőbeni tervei között szerepel saját vállalkozás, esetleg hazai, illetve külföldi kiállításokon való bemutatkozás is.

Huszti Valéria alkotásai megtekinthetők a ValeriArt nevű Facebook-oldalon, valamint a valeriapyrography. simplesite.com weboldalon is.