Zebra terv – A kampány célja a figyelemfelhívás a gyalogosokra
Fotó: police.hu

Országszerte évente mintegy 2000 gyalogost ütnek el autóval, ezeknek a fele gyalogátkelőhelyen történik. Emiatt is fontos felhívni a közlekedők figyelmét egymásra, és a szabályok betartása mellett úgy közlekedni, hogy a forgalom résztvevői mindig meggyőződjenek a közlekedés veszélytelenségéről, például egy zebrára lelépés előtt is.

Az ORFK-Országos Baleset-megelőzési Bizottsága országos ellenőrzéssorozatot hirdetett Zebra terv elnevezéssel 2021. május 11-e és május 13-a között. A kampány célja a figyelemfelhívás a közúti közlekedés legvédtelenebb résztvevőire, a gyalogosokra – mondta el televíziónknak Szikszai Tihamér, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Baleset-megelőzési Bizottság titkára.

„Nyíregyháza egy frekventált hely, nagyon sok gyalogátkelőhellyel rendelkezik, nagy a gyalogosforgalom és a gépjárműforgalom is, így a nagy számok alapján sok lesz a baleset is. Országszerte évente mintegy 2000 gyalogost ütnek el autóval, ezeknek a fele gyalogátkelőhelyen történik, és ezeknek a 2,5%-a halálos kimenetellel jár. Ezt át kell gondolnunk, hiszen ezek gyalogátkelőhelyeken történnek, ahol a gyalogosok fokozott védelemben részesülnek”

Szabolcs-Szatmár-Bereg megye városaiban, így a megyeszékhelyen is zajlanak majd az ellenőrzések. A közlekedők kiemelt rendőri jelenlétre számíthatnak elsősorban – az elvégzett baleseti kockázatelemzések adatai alapján – a fokozottan balesetveszélyes csomópontoknál lévő zebráknál. Ezeken a helyeken rejtett módon, civil ruhás rendőrök testkamerával és kamerával felszerelve ellenőrzik a közlekedőket, aki pedig szabályt vét, azzal szemben figyelmeztetés, helyszíni bírság vagy feljelentés intézményével élnek, és a cselekmény súlyának megfelelően eljárnak minden esetben – tette hozzá Szikszai Tihamér, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy a zebrákon biciklizés is szabálytalannak számít.

„Ha ennek következménye van, például egy elütés, akkor vizsgálni fogjuk, hogy mennyivel lett volna másabb az, ha a kerékpáros tolja a kerékpárját, mennyire volt látható, mennyire kellett a gépjárművezetőnek számítania arra, hogy ott valaki a gyalogostól nagyobb sebességgel jelenjen meg, hiszen itt a legnagyobb probléma az, hogy egy gyalogos 4 km/h-val halad, addig a kerékpáros akár 40 km/h-val is közlekedhet, és a gépjárművezető adott esetben nem is láthatta, főleg, ha holttérből jön, nem is kell rá számítania, és ebből szokott történni a baleset, egy kanyarodás során, hiszen nagyon nagy a holttere egy gépjárműnek. Ez ellen is próbálunk tenni, és ha ilyet észlelünk, vele szemben is el fogunk járni, hiszen a gyalogosok és a kerékpárosok is nagyon sokat tehetnek azért, hogy ne legyenek áldozatok.”

Szikszai Tihamér hozzátette, azt szokták mondani, hogy elsőbbsége mindig annak van, akinek azt megadják, ezért fel kell hívni a gyalogosok figyelmét arra, hogy nemcsak lehetősége, de kötelessége mindenkinek körültekinteni, mielőtt lelép a gyalogátkelőhelyre, vagy az úttestre. És kötelessége mindenkinek meggyőződnie a veszélytelenségről, hiszen a fizikát egyetlen sofőr sem tudja felülírni, féktávolságon belül egész egyszerűen nem lehet megállni.