Vajk maximálisan kreatív – Műsort vezet, rendez, játszik, ír és segíti színházunkat

Meseautó, Tied a világ!, Csoportterápia és sorolhatnám még azokat a színdarabokat, amelyeket szerzőként is jegyez Szente Vajk, a Móricz Zsigmond Színház kreatív vezetője. (Megjelent a Nyíregyházi Napló szeptember 27-ei számában.)

 

Május óta szerepel a Játékszín repertoárján a Legénybúcsú című vígjátéka, amelynek rendezője és egyik szereplője is. Akkora a sikere, hogy hónapokkal előre elkeltek a jegyek. Miközben televíziós műsorokat vezet, rendez, játszik, ír, segíti színházunk még sikeresebb működését, arra is van gondja, hogy az általa létrehozott alkotások Európa más országaiba is eljussanak. Éppen a napokban érkezett haza külföldről, ahol ebben az ügyben járt.

Az én kis „csapatom”, amellyel évek óta együtt dolgozom, arra is ügyel, hogy amikor készen van egy darab, rendelkezésre álljon belőle angol példány, s ezáltal más országokban is bemutatható legyen.

– nyilatkozta lapunknak a rengeteg teendője dacára életörömöt sugárzó művész.

Ez egy hosszú és nehéz út, de amikor akad egy kis időm, igyekszem lépéseket tenni a megvalósítás érdekében. Nyáron én rendeztem a Maccabi Európa Játékok megnyitóját az MTK-stadionban. Ez egy kis „olimpia”, amelyiken kétezer-ötszáz sportoló vett részt. A napokban fejezem be a Macskafogó színre vitelét a József Attila Színházban. A filmből sikerült egy újszerű darabot írni, amelyet azoknak is ajánlok, akik mozgóképen látták, s esetleg kívülről tudják a szövegét. Az emblematikus mondatok benne lesznek, de újszerű képi és zenei világot sikerült összehoznunk.

Magyarországon először Nyíregyházán

Mint elmondta, jócskán benne vannak már a 9-től 5-ig című musical nyíregyházi ősbemutatójának előkészítésében. Ez Londonban az egyik legmenőbb show. Kirják Róberttel, a Móricz Zsigmond Színház ügyvezető igazgatójával együtt úgy gondolták, hogy Magyarországon először itt viszik színre ezt a monstre darabot. Azért is sikerült megszerezni a bemutatáshoz szükséges jogokat, mert Vajk olyan sikeres előadásokat hozott létre, mint az Apáca Show vagy a Shrek, de köszönhető a nyíregyházi színház presztízsének is. Hónapok óta készen van már a szövegkönyv, amelyet Galambos Attilával együtt írtak. Mire elkezdődik az olvasópróba, a zenével, rendezői elképzelésekkel együtt mindennel készen kell lenniük. Két okból esett a választása erre a darabra. Az egyik a metoo-kampány, hiszen kicsit finomabban, humorosabban ugyan, de arról szól a mű, hogy a főnök visszaél hatalmával női beosztottjaival szemben. Valószínűleg sok hölgy álmát valósítja meg három alkalmazott, amikor túszul ejti a férfit... A darabválasztás másik oka, hogy a három női szerep közül az egyik szinte „kiabál” Horváth Margitért, úgyhogy a nyíregyházi közönség újra megcsodálhatja ezt a nagyszerű színésznőt, akivel a rendező dolgozott már a Hello, Dolly!-ban és a Meseautóban is.

Főszerepben a nézők

Én rendeztem Nyíregyházán a Sherlock Holmes – A sátán kutyája című darabot is, amelyiknek színre vitele szintén nagyon bátor vállalkozás volt a színház részéről, de örömömre az egyik zászlóshajója lett abban az évadban a teátrumnak.

– folytatta. A Meseautó harmadik évada szerepel a repertoáron, hiszen ezzel az előadással nyitotta meg kapuját a Rózsakert Szabadtéri Színpad. 

Szeretek itt dolgozni, mert nagyon hasonló a színházeszményem, mint Kirják Róberté. Mi „színházcsinálók” sokszor csak saját szempontjainkra figyelünk, ezért lényeges, hogy sokat és jókedvvel foglalkozunk azzal, hogy a közönség mit lát az előadásokból. Nagyon fontos, hogy minél több nézőt elérjünk. Az a kérdés, hogy milyen arculattal, milyen csatornákon keresztül tehetjük ezt meg. Fontos, hogy legközelebb is kedvük legyen színházba jönni, s megteljen a nézőtér, akkor is, ha egész évadon át már játszották a darabot, mint a Meseautót, amelyet nyáron is telt ház előtt játszottak a Rózsakert Szabadtéri Színpadon. Kreatív vezetőként sok egyéb mellett ezeket is szem előtt kell tartani.