Űrbéli élménybeszámoló – Farkas Bertalan a Wesselényiben

A fény erősségét szemléltették egy neoncső segítségével a Wesselényi Miklós Középiskolában. Egy másik sarokban a kozmetikustanulók a fény segítségével a sminkelést gyakorolták, a fodrásznövendékek pedig a hajszín árnyalatok különbségeit vitatták meg. Mindezek mellett a különböző fényforrásokkal, azok emberi szervezetre gyakorolt hatásával és érdekességekkel ismerkedhettek meg az intézmény tanulói a Fény Nemzetközi Éve alkalmából rendezett egész napos programsorozaton.

[video]

Pivonka Szilvia, a Wesselényi Miklós Középiskola, Szakiskola és Kollégium igazgatóhelyettese a programsorozat egyik állomásán a Nyíregyházi Televízió Híradójának azt mondta, A Fény Nemzetközi Éve kifejezetten felkeltette a természettudományos munkaközösség tagjainak érdeklődését és ennek hatására elindult egy kezdeményezés az iskolában, amely később egyre több követkőre talált. Az igazgatóhelyettes hozzátette, az iskolában oktatott valamennyi szakma csatlakozott a rendezvényhez: a villamos ipar, a szolgáltatóipar, a ruhaipar és az idegen nyelvi munkaközösség is.

A magyar űrutazó Wesselényis diákokkal - kattintson!

2015-öt az UNESCO és az ENSZ A Fény Nemzetközi Évének nyilvánította, amelynek célja, hogy a szakemberek felhívják a figyelmet a fény szerepére a különböző tudományokban, művészetekben, az emberek életében és az oktatásban. A Wesselényiben a tanulók Csutkai Csaba fotóművész segítségével betekinthettek az hagyományos fényképezés titkaiba, megtapasztalhatták a rendőrségi hőkamerák működését, és megismerkedhettek azokkal is, akik fény nélkül élik mindennapjaikat. Az egész napos programsorozaton minden a fényről és annak hatásairól szólt.

JÁTSZVA TANULHATTAK

Gégény Gréta, 11. osztályos tanuló jónak találta az egész napos programsorozatot. Azzal büszkélkedett, úgy tudja, a városban csak náluk szerveztek olyan lehetőséget a tanárok, amelyen „játszva” tanulhattak. – Nagyon jónak tartom, hogy a mi iskolánkban ilyenre sor kerül egyedileg, mivel Nyíregyházán és szerintem az országban sincs erre példa, és ki tudunk tűnni ezzel más iskolák közül – mondta.

A VENDÉG: FARKAS BERTALAN

A különböző bemutatók és gyakorlati tréningek mellett kiállításokon, és ismeretterjesztő előadásokon is részt vehettek a wesselényis diákok. Farkas Bertalan űrhajós, űrkutató a világűrben szerzett tapasztalatait osztotta meg a fiatalokkal. Az első, világűrt megjárt magyar szívesen csatlakozott az iskola rendezvényéhez és reményét fejezte ki, hogy a jövőben több fiatalnak lesz olyan ambíciója, hogy a tudományoknak és a technikának szenteli életét és kikerül a világűrbe. Az űrkutató hozzátette, ahhoz viszont nagyon sok tudásra és tapasztalatra kell szert tenni a fiataloknak. Visszaemlékezett saját, gyulaházai, majd kisvárdai gyermekéveire, amikor neki távolinak tűnt egy űrutazás lehetősége. Elmondta, nem volt lehetősége másoktól ilyen tapasztalatokat szerezni, hiszen előtte magyar nem járt a világűrben. Ezért is tartja szerencsésnek ezt a generációt, akik egy űrutazáson részt vett, feladatát teljesítő, hiteles személytől kaphat információkat.

MI IS VOLT AZ ŐSROBBANÁS?

Az első magyar űrhajós élménybeszámolója mellett dr. Horváth Ákos, az ELTE atommagfizikusa és Kocsis Fülöp a hajdúdorogi görögkatolikus egyházmegye megyés püspöke tartott vitaindító fórumot az ősrobbanásról. A tudományos témákon kívül a mindennapi életben alkalmazandó, alapvető, fénnyel kapcsolatos tudnivalókkal is megismerkedhettek a tanulók.

Mikita Eszter

Fotó: Máté János