Tovább javul a buszközlekedés augusztus 30-tól
Az új hálózat és menetrend tavalyi bevezetését megelőzően számos alkalommal foglalkoztunk a Napló hasábjain a változásokkal, így minden olvasó számára már jó előre megismerhetőek voltak. Az idei módosítások előtt is hétről hétre bemutatjuk az újdonságokat. Az első részben az okokról, az elmúlt év tapasztalatairól és a főbb módosításokról írunk, a következőben bemutatjuk a kül- és belterületi hálózati és menetrendi fejlesztéseket, valamint a nagyfoglalkoztatókat érintő újdonságokat.
Lassan egy éve, hogy 2020. augusztus 20-án elindult a Mobilissimus által tervezett új buszhálózat és a hozzá kapcsolódó menetrend. A korábbi, illetve az átmeneti hálózat és menetrend alapjaira építve jelentősen bővültek a városrészek közötti kapcsolatok, kevesebb átszállásra lett szükség, és ütemes közlekedés valósult meg Nyíregyháza belterületén.
Új és hosszabb vonalak
Számos új vonalon jelentek meg az autóbuszok a tavalyi évben: nyár közepén beindult a rendkívül népszerű 55-ös Sóstógyógyfürdőre, majd az új hálózatban a 20-as és 21-es körjáratok Örökösföldre, a 44-es Jósavároson és Örökösföldön át Orosra, a kilencvenes vonalakon közlekedő autóbuszok pedig a lakótelepekről a belvároson és az Autóbusz-állomáson át a nagyfoglalkoztatókhoz. Számos más vonalon közlekedő autóbusz útvonala hosszabb lett, így a hosszú 6-os és 10-es révén átszállásmentesen átutazhatóvá vált a nagykörút déli és nyugati szakasza. A 3-as és 30-as révén pedig a Sóstói út – Búza tér – Rozsrét között, a 24-essel pedig a Sóstói út – Északi körút – Kistelekiszőlő között lehet most már közvetlenül utazni. Ezen meghosszabbított és összekötött útvonalak révén könnyebb lett az iskolába és munkahelyekre való eljutás, kevesebbszer kell átszállni, mint korábban.
Visszajelzések, finomhangolások
A bevezetést követően az utazóközönség hamar megértette a változásokat, azok szükségességét, és megszerette az ütemes menetrendek előnyeit, a könnyebben érthető megállóhelyi táblák új arculatát és információit, a Volánbusz Zrt. pedig törekedett a megbízható és pontos szolgáltatásra. Az eltelt egy év alatt számos visszajelzés, észrevétel érkezett, melyek alapján kisebb finomhangolásokra került sor 2020 szeptember végén és november elején. Minden utasészrevételt kiértékelt az önkormányzat, a Volánbusz, valamint a tervező, és törekedtek arra, hogy a megalapozott igényekre reagálni tudjon a buszközlekedés. A visszajelzésekből kiderült, hogy a változás leggyakrabban nem jelentett gondot, legfeljebb máshol van már szükség átszállásra, vagy néhány perccel előbb vagy később közlekedik az autóbusz, mint korábban. Érkeztek nagyfoglalkoztatói kérések, menetrendeket, menetidőket érintő igények. Többen megköszönték a bővülõ szolgáltatást, és jelezték, hogy így könnyebben tudnak Nyíregyházán közlekedni. A tervező számára fontos, hogy a keveseket érintő észrevételekre is reagálni tudjon a szolgáltatás, ha az nem jár érdeksérelemmel és megvalósítható, finanszírozható.
Fedélzeti egységek
Az elmúlt hónapokban valamennyi helyi autóbuszba beépítették a fedélzeti egységeket – angol rövidítése alapján OBU-kat –, amelyek folyamatos kapcsolatot biztosítanak a jármű, a járművezető és a forgalomirányítás között. Az autóbuszvezető így tudja tartani a menetrendet, ha pedig késés van, vagy korábban közlekedne egy megállónál az autóbusz, jelzi számára. Az eszközök adatai révén pontosabban közlekednek a buszok, s a tervezők számára lehetőséget ad a menetrendek felülvizsgálatára.
Miért változik idén?
Nyíregyháza, mint az ország egyik nagyvárosa, folyamatos fejlődésben van, így a közlekedési igények sem állandóak. Egy olyan horderejű változás, amely a tavalyi évben történt, évtizedes távlatban határozta meg a buszközlekedés kereteit, de ez nem jelenti azt, hogy ne kelljen évről évre felülvizsgálni, az aktuális utasigényekre hogyan lehetne még jobban reagálni az önkormányzat és a Volánbusz által megszabott kereteken belül. Jó lenne, ha még sűrűbben, még több útvonalon még több busz közlekedne, de a mozgástér véges komolyabb mennyiségi változások megvalósításához. Sokkal inkább a szolgáltatás finomhangolására van szükség úgy, hogy még több utas számára legyen vonzó a buszközlekedés, és még inkább alternatíva tudjon lenni az autós utazásokhoz képest. A tavalyi évben megvalósított teljesítménynövelés országosan egyedülálló volt, s az új buszhálózat népszerűsége iránti bizalmat tovább erősítve szeretné még vonzóbbá alakítani a buszközlekedést az önkormányzat és a tervező Mobilissimus.
Menetidő-korrekciók
A nyár végétől életbe lépő változások két fő csoportra oszthatók: az egyik főként kisebb menetrendi korrekciókat tartalmaz, amely célja, hogy a rendelkezésre álló menetidőadatok, utasszámlálások és forgalmi vizsgálatok alapján napszakonként pontosabb menetrend legyen kialakítható.
Új kapcsolatok és módosuló vonalak
A másik viszont hálózati fejlesztéseket is tartalmaz, hogy tovább javuljanak a városrészek közötti kapcsolatok, és még jobb szolgáltatás legyen elérhetõ a nagyfoglalkoztatók számára. Egyre több nyíregyházi cég jelzi igényét, hogy elköteleződne a városi buszközlekedés mellett, s számos bérletet is vásárolna a munkavállalóknak, ezzel is segítve a fenntarthatóbb közlekedés lehetõségét. Számos vonalon kisebb-nagyobb mértékben módosulnak a menetidõk, figyelembe véve a fedélzeti egységekből származó adatokat. Jellemzõen a csúcsidõn kívüli és a hajnali, hétvégi, esti idõszakokban lehet majd rövidebb menetidõkre számítani, ugyanakkor néhány útvonalon a csúcsidei torlódások miatt a tavalyinál is hosszabb, megnövelt menetidővel kell számolni.
Kertváros – Jósaváros közvetlenül
Az egyik legfontosabb változás, hogy elindul az új 27-es busz, amely a Kertváros és Jósaváros, illetve a Sóstói úti kórház között teremt csúcsidőben közvetlen kapcsolatot. Számos utasigény érkezett erre a kapcsolatra vonatkozóan, így könnyebben és átszállásmentesen lehet a Kertváros és Jósaváros között közlekedni iskola- és munkakezdést megelőzően és azt követően.
Törzs utcától a kórház felé
A 27-es beindulásával részben összefüggésben kis mértékben módosul a 17-es autóbuszcsalád közlekedési rendje is. Régóta felmerülő igény volt, hogy a Törzs utca felől is elérhető legyen a kórház (mint az átmeneti menetrendben a 23T jelzésű busszal volt), így a 17 és 17K vonalak a jövõben 17 és 17Y számjelzéssel fognak közlekedni, utóbbiak a kórház és a Törzs utca érintésével. A Család utca felõl az 5, 5A és 55-ös buszok továbbra is biztosítják az egészségügyi intézmény elérését.
Busszal a Berenát utcába
Bekapcsolódik a buszközlekedésbe a Berenát utca is. Kísérleti jelleggel a 8-as buszok egy része 8B jelzéssel, hétköznapi csúcsidőben a sóstógyógyfürdõi végállomás után nem fordul vissza az állatpark irányába, hanem körjáratként a Berenát utcán át – a Fürdő utcai új megálló érintésével – a Kemecsei úton át éri el újból a Sóstói úti kórházat, és közlekedik tovább a belvároson át a Vasútállomásra.
Módosuló kapcsolatok a Huszártelepre
A 6-os és 6Y autóbusz helyett a Huszártelep és a Vasútállomás között az új 9 és 9Y fog közlekedni, utóbbi az Esély Centrum érintésével. A jelenlegi 6A útvonalán közlekedő rövid 6-os pedig a folyamatosan közlekedõ 10-est sûríti majd néhány indulás erejéig. A 66-os busz megszűnik, szerepét a Michelin felé a 94-es és 95-ös veszi át.
Kistelekiszőlőről az Alma utcára
A 13-as autóbusz hétköznap, napi néhány alkalommal Kistelekiszőlő érintésével közlekedik, hogy az ott élő gyerekek átszállás nélkül juthassanak el az Alma utcai iskolába. Ezek az indulások 13Y jelzéssel fognak közlekedni.
Nagyfoglalkoztatók kiszolgálása
Örökösföld és az ipari park, Sematic között a 91-es helyett az új, 97-es busz teremt közvetlen kapcsolatot, a Tünde utcán keresztül, az ipari park valamennyi megállóhelyét kiszolgálva. Ezzel elkerülhetõ a belvároson való lassabb átjutás, a belváros felõli kapcsolatot pedig az Electrolux felé a 90-es vonal továbbra is biztosítja Jósaváros felõl az Electrolux érintésével a Révész-Michelin Logisztikai Központba, ahová eddig nem közlekedett helyi autóbusz. A 90-es mellett az Autóbusz-állomás és az Electrolux között gyorsjáratok is indulnak 90E jelzéssel.
A 91A autóbusz augusztus 30-ától 91-es jelzéssel közlekedik az Autóbusz-állomástól. Az egyre növekvõ nagyfoglalkoztatói kiszolgálás miatt a korábbi kettõ helyett gyakran három autóbusz is kiszolgál egy-egy műszakváltást. Emiatt a 92-es buszok a jövőben nem érintik az Autóbusz-állomást, hanem Jósaváros felõl a Búza téren át gyorsabb eljutást biztosítanak a LEGO felé. A 93-as autóbuszok és a 93A helyett gyorsjáratként közlekedõ 93E autóbuszok továbbra is elérik az Autóbusz-állomást. A LEGO kérésére már augusztus 1-tõl rásegítő járatok közlekednek a műszakváltásokhoz, így a korábbinál többen választják a helyi buszokat a munkahelyükre való eljutáshoz.
Néhány kisebb forgalmú műszakváltás idejében a LEGO-t a 95-ös buszok útvonalának meghosszabbításával a 95L jelzésû járatok fogják kiszolgálni a Michelin érintésével, a Rókabokori úton keresztül. Augusztus végétől a főbb műszakváltásokat hétvégente is kiszolgálja a 94-es autóbusz.
Külterületi viszonylatok
A H-s vonalak közlekedése kismértékben módosul, ütemesebben és a belterületi viszonylatokkal hangoltabban fognak közlekedni. H30-as jelzéssel kora hajnalban és késõ este Rozsréten át Oláhrétre közlekedő autóbusz szállítja az utasokat. A részletekkel a Napló egyik következő száma foglalkozik.
Honnan lehet informálódni?
A változásokról nemcsak a Napló számol be több számon keresztül, hanem a https://nyiregyhaza.volanbusz.hu oldalon is minden információ elérhető lesz. Innen tölthetőek majd le a bevezetést megelõzõen a vonalankénti és megállóhelyekre is elkészített menetrendek, valamint az általános és városrészi, valamint nagyfoglalkoztatói térképek, de a külterületi vonalakra is önálló térkép készül. Az új menetrend pedig a menetrend.app alkalmazásból és a Google Maps útvonaltervezõjébõl is elérhetõ lesz. A bevezetést megelõzõen a módosításokat bemutató brosúra is készül, illetve vásárolható lesz menetrendkönyv is.
Jegyek és bérletek vásárlása
A megszokott módokon túl, a MÁV állomások pénztáraiban és a MÁV alkalmazásában is megvásárolhatóak a nyíregyházi jegyek és bérletek, de várhatóan még az idei évben négy jegyautomata is segíteni fogja a jegyek, bérletek megvásárlását. 2022-ben pedig cél, hogy új tarifatermékek megjelenjenek a nyíregyházi buszközlekedés palettáján, ezzel is vonzóbbá téve a hely autóbuszok használatát és növelve a fenntartható városi mobilitás iránti elkötelezettséget.