Száguldozhatunk, akár a Star Wars filmekben
Lehet vele repülni, manőverezni, stabilan a levegőben maradni. Sebessége 60 km/óra, és akár 100 kilogramm súlyt is elbír. Nemcsak hatalmas csomagok szállítására alkalmas, de akár fel is ülhetünk rá. Ez az elektromos drónbicikli, amelynek már a neve is jól példázza, hogy mire használható. Egy sokágú repülő bicikliről van szó, amely hasonlít a drónokra, de attól mégis több.
Kerülő Balázs, a drónbicikli vezető tervezője és tesztpilótája Nyíregyházán született és itt is élt közel 30 évig. A repülőmérnöki szakot a Nyíregyházi Főiskolán végezte el és innen is indult el kimagasló pályája. Jelenleg a drónbicikli fejlesztésén dolgozik.
[REKLAM]
– Egyszer olvastunk egy blogbejegyzést egy nemzetközi modellező fórumon, ahol arról írtak, hogy egy drónt egy bizonyos mérethatár fölött már nem lehet megépíteni, mert van egy felső méret korlátja, ami felett aerodinamikailag már nem működik ez az elképzelés. Több légcsavart térben elhelyezni úgy, hogy még az stabilan meg is tartsa a gépet a levegőben, vagy akár el is tudjon jutni egy adott helyre, elképzelhetetlennek tartották. Elsőre ezt nem hittük el és befészkelte magát a gondolat az agyunkba. Utánaszámoltunk és kiderült, hogy nincsenek ilyen korlátok, legalábbis elméletileg nem igazolható. Ezt követően meg is építettük az első tesztdarabot – hangsúlyozta Kerülő Balázs.
GYEREKJÁTÉK VEZETNI
Az elképzelés maga 2014 nyarán született meg, decemberben pedig már repült is az első változat ember nélkül, majd 2015 márciusában emberrel a fedélzetén. Kerülő Balázs a találmányról elmondta, összesen hat légcsavarja van, és ezek tartják a gépet fönn a levegőben, illetve a manőverezést és a stabilitást is azok biztosítják. Egy számítógép vezérli, a pilóta csak utasításokat ad a számítógépnek, a joystickkal a kezében. A fejlesztő hozzátette, a drónbiciklit tulajdonképpen gyerekjáték vezetni.
„SZÁNTÓFÖLDEK FÖLÖTT REPÜLTÜNK”
– Akkoriban Magyarország legnagyobb alkalmazott kutatóintézet hálózatában dolgoztunk Miskolcon és ott készítettük el az első prototípust. Sok lehetőségünk nem volt arra, hogy például egy repülőtéren teszteljük a gépet, így rendszerint fölraktuk a drónbiciklit az utánfutóra, kimentünk egy elhagyatott szántóra, összeraktuk a gépet és repültünk. Pár perc repülésekre egész napok mentek el.
ELSŐSEGÉLYNYÚJTÁSHOZ IS
– A drónbicikli többek között abban más a hagyományos repülőktől, hogy csendes és eldönthetjük, hogy ember vezesse, vagy távvezérléssel működjön. Föl lehetne használni kutatásmentéshez, sürgősségi csomagszállításhoz, vérszállításhoz, segélyszállításhoz, határvédelemhez, vezetékellenőrzéshez, forgalomellenőrzéshez, vagy éppen elsősegélynyújtáshoz. Egy hegyen rekedt hegymászót meg tudna találni és le is tudná hozni. Óriási teherbírása sok lehetőséget hordoz magában. Annyira egyszerű vezetni, hogy egy óra alatt bárki meg tudja tanulni. Nem kell hozzá képzett pilóta végzettség sem – magyarázta a fejlesztő.
VAN KERESLET
Kerülő Balázs elmondta, terveik között szerepel, hogy az első prototípussal márciusban már elő is tudjanak állni. Szeretnék, ha a drónbicikli magyar piacon maradhatna, de egyelőre úgy néz ki, hogy a nemzetközi érdeklődés az elsődleges. Ami azonban a legfontosabb számukra, hogy kihozzák ebből a technológiából azt, amit csak lehet.
TOP 100-BAN
2015-ben nyolc magyar újító neve is felkerült a közép- és kelet-európai régió innovátorait felvonultató New Europe 100-as listájára. A rangsorban Kerülő Balázs neve, a Flike alapítója is szerepel.
Bruszel Dóra