Spamalot, avagy a Gyalog galopp – Szent Grál a színházban
Igazi színvonalas szórakozást ígér a Spamalot című musical szombati bemutatója, és az azt követő sok-sok előadás. A hazánkban is ismert Monty Python csoport alkalmazta színpadra a hazánkban is ismert és sokak által kedvelt angol abszurd humort. A nyíregyházi előadás jóval több ennél, revü és paródia, igazi szórakozás, miközben megkerül a Szent Grál is, a hit, a remény, a szeretet és minden földi jó szimbóluma.
Az tény, hogy a Spamalot valamennyi megnyilvánulását dörgés-villámlás és felhőszakadás kísérte. Így volt ez a nyári szabadtéri bemutató alkalmával, és így lett ez a főpróba idején is. Sport és művészet – mondja a kőszínházi bemutató előtt a rendező, így lehet csak igazán hatásos a humor, a paródia kiaknázása.
„Nagyon szórakoztató és jó előadás, amiben megvannak azok a fricskák, és azok az előrevivő szemtelenkedések, amik kellenek ahhoz, hogy fejlődjünk, okosabbak, tapasztaltabbak és stressztűrőbbek legyünk. Egy nagyon komoly stresszoldó gyógyszer a Spamalot című musical. Nyilván tudni kell, hogy a humorban a Beatlesnek számító Monty Python csoport egyik tagja írta 2006-ban, egy összeollózott, különböző sketch-ekből és játékfilmekből írta, egyfajta időrendi sorrendet, újmagyarul szóló storyline-t ebből a kavarból, mixtúrából kijött meglepetésszerűen egy egységes és jó történet arról, hogy itt valakik keresik a boldogságot” – mesélte Keszég László, a rendező.
Mint a krimikben, a rendező sem árulja el, hogy megtalálják-e az előadáson a boldogság forrását, a Szent Grált. A történet igazi magja a jellem- és helyzetkomikumban bújik meg.
„Az angolok azt tudják nagyon, hogy ha valami csöng, és amíg én jobbra nézek, addig fentről lezuhan egy kétkilós súly, az az ajtón bejövő hölgyet fejbeüti, elájul, én visszafordulok, nem látom a hölgyet, mert ő már a padlón van. Tehát a situation comedy – hogy újabb angol kifejezést használjak –, tehát a helyzetkomikumra nagyon sokat fektetnek. Az utóbbi időben őket figyelve tanultuk mi is itt, a jellemkomikum az mindig nagyon erős volt a mi színházi kultúránkban is, de hogy kibővítsük azzal, mennyire fontos technikailag megcsinálni, hogy a szituációs komédia is teljes értékű, és poén értékű legyen, ez az én életemben is, az utóbbi 15 évben gyűrűzött be, viszont ez azt jelenti, hogy sokkal több munkát kell belefektetni, mert ez lényegében egy művészi és egy sportteljesítmény között fekszik valahol” – fogalmazott a rendező.
A változást soha nem késő elkezdeni – mondta az olvasópróba idején a rendező, és úgy találja, hogy ez az intellektuális angol humor része lett a magyar kultúrának. A musical a 2005-ös New York-i bemutató után tizennégy Tony jelölést kapott, melyek közül hármat el is nyert.
A zseniális, jó torkú nyíregyházi színészek mellett olyan sztárok is szerepelnek a színpadon, mint a történész figurája, Arató András, alias Hide the Pain Harold és MÁZS.
„Én vagyok Sir Lancelot, Camelot várából, aki keresi a megoldást az érzelmi világára. Meg akar ő lovagként valakit menteni. Megvalósul ez a darab végére, csak másképp, mint ahogy ő képzeli, de végül is beletörődik a sorsába. Kicsit vicces ez. Egy nagyon szellemes előadásról beszélünk, amiben van négy különböző karakterem. Lubickolok, mert hazahívtak, hogy jól érezzem magam” – mondta a főpróba előtt Mészáros Árpád Zsolt.
A színész szerint az embernek előbb önmagát kell megkeresni, megtalálni, akkor jön a társ, a cél, az összefogás, aztán a teljesség.
Talán nem illetlen a párhuzam, a brit birodalom lovagjai itt, Nyíregyházán méltó módon tisztelegnek a csütörtökön elhunyt Erzsébet királynő emléke előtt.