Soha nem látott mértékű útfejlesztések 2020-ig

Több program keretében ugyanis milliárdos nagyságrendű infrastrukturális fejlesztések zajlanak (már most is) városszerte. Nemrégiben beszámoltunk két nagyobb programról, ezúttal – a polgármestert is megszólítva – igyekszünk átfogó képet adni arról, mi minden modernizálódik és épül az elkövetkező másfél-két évben. Annyi előre megkockáztatható: szinte soha nem látott mértékű beruházási csomag indul el az utak, kerékpárutak, járdák építésének-javításának  részben  évtizedes lemaradásait pótolva. S persze ez csak egy fejlesztési terület, ugyanebben a lapszámban olvashatnak például az épülő sóstói négycsillagos hotelről és a megújuló Szabadtéri Színpadról is.

A bőség zavarával küszködik, aki egyszerre át akarja látni, mennyi helyszínen zajlik a forgalmat könnyítő modernizáció a város megannyi pontján. Ha nem is a teljesség igényével, de az alábbiakban szeretnénk előre jelezni, hol kér majd a városvezetés türelmet, hogy aztán magasabb minőségű lehessen a közlekedés.

Stratégiai gondolkodással

– A mostani ciklus elején is azt mondtam, az egyik legfontosabb feladat a közlekedési infrastruktúra fejlesztése lesz. Tartjuk a szavunkat, hiszen – miután kormányzati segítséggel rendbe tettük a város költségvetését, eltüntetve a ránk hagyott temérdek adósságot – az elmúlt esztendőkben sok olyan évtizedes lemaradást pótoltunk, ami régi vágya volt a nyíregyháziaknak – fogalmazott kérdésünkre dr. Kovács Ferenc. A polgármester hozzátette: hosszú út vezet addig, amíg egy beruházás megvalósul, hiszen azt rengeteg előkészítő munka előzi meg, arról nem beszélve, hogy forrásokat is szerezni kell a fejlesztésekhez. Dr. Kovács Ferenc a közelmúltra utalva kiemelte: a százhoz közelít például azon utak száma, amiket saját erőből építettünk vagy felújítottunk, és több fontos projekt révén csomópontok átépítései valósultak meg. – Jó példa erre a víztorony melletti vagy az orosi körforgalom, de a Mező utcai kereszteződés rendezése és a Szegfű utca négysávosítása is segíti a biztonságos közlekedést, a nagyobb áteresztőképességet. S ez még csak a kezdet: a korábban megfogalmazott stratégia mentén óriási beruházások kezdődnek és zajlanak a közeljövőben.

Sok forrást szánunk erre

Néhány hete megírtuk, hogy a kormányzat által adott kétmilliárd forintos támogatásból mi és hány helyszínen épül, s azt is, hogy az önkormányzat saját, erre a célra elkülönített forrásait (hitelt nem használva!) hogyan, hol fogja költeni. Emellett pedig számos beruházás indul el a Terület- és Településfejlesztési Operatív Programon belül is. – Akik figyelemmel kísérik a közgyűléseket, tudhatják, hogy az utóbbi időszakban sok döntés született arról, mire használjuk fel a megyei jogú városok között ebben a ciklusban nekünk szánt, egyébként jelentős nagyságrendű, közel 30 milliárd forintot. A kedves olvasók érzékelhetik majd, hogy az uniós pénzek jelentős részét is a sok helyütt elmaradott, vagy az élet által túlhaladott infrastruktúra fejlesztésére fordítjuk. Van mit bepótolnunk – mondta a polgármester.

Türelem a beruházások idején

– Ezzel együtt türelmet is kérünk a lakosságtól, hiszen bármennyire is igyekszünk zökkenőmentesen megszervezni, előkészíteni, majd megvalósítani a projekteket, biztosan fog fennakadásokat okozni a mindennapokban. Szinte mindegyik program más fázisban tart: van, amelyik már most fut, van, amelyiknél a közbeszerzés van folyamatban, de olyan is, amelyiknél még csak az előkészítés, a tervezés vagy a tervező kiválasztása tart. S látható, hogy 2018 őszén például egyszerre több helyen kezdődhet a kivitelezés. Azt ígérjük, hogy a kommunikációs csatornákon keresztül igyekszünk naprakész tájékoztatást adni arról, mi, hol épül, hogy könnyebb legyen a családi, üzleti logisztikát tervezni. De kérjük a szíves megértést, hiszen azért dolgozunk, hogy az érintett szakaszokon, a bel- és külvárosokban egyaránt, a beruházások után magasabb szintű, komfortosabb legyen a közlekedés, legyen szó akár útról, kerékpárútról vagy járdáról – fogalmazott dr. Kovács Ferenc polgármester.

Nem lehet teljes a lista

Az alábbiakban pedig (a projektek azonosítói, a forintra kiszámolt összegek és az aktuális fázisok ismertetése nélkül) részletezzük a közeljövőben induló-megvalósuló, tervezendő munkálatokat. S azért írtuk, hogy a lista nem teljes, mert a Magyar Közútnak például csak az idei konkrétumait tartalmazza, közben, mint a közelmúltbéli alapkőletételen kiderült, tovább épül a Nyugati elkerülő, és a Nagykörút bezárására, valamint például egy majdani Tokaji úti, vasúti alul- vagy felüljáróra is elhangzottak kormányzati ígéretek. Ráadásul a különböző programok átfedésben vannak: például a Törzs utca vagy éppen a Tünde utca fejlesztése több külön programelemből áll össze. Így az örökösföldiek vagy a déli részeken közlekedők se csak egy részt olvassanak el, hanem böngésszék végig lehetőség szerint a teljes listát – ami akár jövőre is bővülhet, hiszen az önkormányzati forrásból épülő utcák 2019-es listája még értelemszerűen nem is lehet ismert...

Örökösföld és Tünde utca

A „Fenntartható városi közlekedésfejlesztés Nyíregyházán” program keretében már megvalósult a  Debreceni út – Kígyó utca csomópont fejlesztése, de számos fontosat tartalmaz még.  A Törzs utcai csomópontok fejlesztése: Törzs utca – 4. sz. főút csomópontjában jobbra kanyarodó sáv kialakítása, Törzs utca – 41. sz. főút csomópontjában jobbra kanyarodó sáv meghosszabbítása, Törzs utca – Semmelweis utca körforgalmú csomópont fejlesztése – ezeknél 2018 őszén kezdődhet a kivitelezés. A Debreceni út – Tünde utca – Kállói út (Kert utcáig, illetve Csárda utcáig) kerékpáros létesítmény építése szintén idén ősszel indulhat.

Ez is Törzs utca (is)

A „Gazdaságösztönző közlekedésfejlesztés” projekt részeként már megvalósult a Szegfű utca 2x2 sávossá bővítése. Ez tartalmazza a Törzs utca felújítását (41. sz. út és Szalag utca között), a Szalag utca, valamint a Semmelweis utca felújítását. De ebből valósul meg a Bottyán János utca, továbbá a Lujza felújítása és kerékpáros nyom felfestése. Ezek mind 2018 őszén kezdődhetnek.

A Kertvárosban és délen

A „Gazdaságfejlesztést és munkaerő-mobilitás ösztönzését szolgáló közlekedésfejlesztés Nyíregyháza délkeleti és délnyugati területein” program részeként valósul meg a Tiszavasvári út – Szélsőbokori út kereszteződésében körforgalmi csomópont kialakítása (itt a NIF Zrt. az építtető), a Szélsőbokori út megerősítése/felújítása, valamint a Szélsőbokori út – Rókabokori út – Bottyán János utca kereszteződésében csomópont kialakítása. Ezek is mind idén ősszel indulhatnak. Ugyancsak ez a projekt tartalmazza a Legyező utca, a Rókabokori út, a Derkovits Gyula utca és a Tünde utca megerősítését/felújítását. A tervek szerint itt már 2018 nyarán elkezdődhet a kivitelezés.

Infrastrukturális fejlesztések 

Lakóutcák fejlesztése (útépítés) 2018. április–szeptember között: Vénusz utca, Borbála utca, Mária utca, Magdolna utca, Krisztina utca, Anna utca, Csiha Kálmán utca.

Járdák felújítása

2018 őszéig: Deák F. u. (Arany J. u. – Széchenyi u. között páratlan oldal), Pazonyi út (Aldi – Közigazgatási határ között kerékpárút), Korányi F. u. (Garibaldi u. – Kalevala sétány kerékpárút), Városmajor utca, Család u. (Szalag u. – Pazonyi út között), Eperjes u. (Ószőlő u. – Korányi F. u. között), Bocskai u. (Hunyadi u. – Inczédy sor között páratlan oldal), Pazonyi tér (Korányi F. u. – Hunyadi u. között), Sarkantyú u. (Kossuth u. – Epreskert u. között), Epreskert u. 54–60. előtt és Körte u. 51–59. előtt, László utca – Inczédy sor (Bocskai utcától Belső körútig), Nagykállói út (Butykai u. – Benkő I. u. között), Stadion utcai járdák.

Utak felújítása

2018 őszéig: Sóstói út és Szindbád sétány (Kemecsei felüljáró – Berenát utca), Bocskai u. (Hunyadi u. – Inczédy sor között) városi szakasza, Család utca (Szalag u. – Pazonyi út közötti szakasz), Templom utca, Damjanich utca (Huszár sor – Toldi u. között) út és parkoló, Nyár utca (Körte u. – Dózsa György u. között), Meggyes utca (41. sz. főút – Varázs utca között), Körte utca, Rövid utca, Tó utca, Mogyoró utca (Templom u. – Sóstóhegyi u. között), Kosbor u.

Kerékpárút Sóstóhegyre

2018 őszéig: Sóstóhegyi út (Korányi F. utca – Mogyoró utca között).

Csomópont- és kerékpárút-fejlesztés 

A Kállói út – Ady Endre utca – Czuczor Gergely utcák csomópontjának átépítése és a Kállói út – Tünde utca csomópontjának átépítése – mindez 2019-2020-ban valósul meg.

Kerékpárosbarát utcák idén

Számos nyíregyházi utca kerékpárosbaráttá való fejlesztése elméletileg még 2018 végéig megvalósul, a következő pontokon: Arany János utca, Jósa András utca, Honvéd u. – Serház utca, Nádor u. – Szilfa utca, Széchenyi u. (Toldi utcától Petőfi utcáig), Toldi utca (Széchenyi – Damjanich u. között), Árpád utca (Széchenyi u. – Kiss Ernő u. között), Kiss Ernő utca (Árpád u. – Benczúr Gyula tér között), Malom utca, Színház utca (Bessenyei tér – Széchenyi u. között), Garibaldi utca, Ószőlő utca (Garibaldi u. – Eperjes u. között), Fészek utca.

Csomópontok és kerékpárutak 2019-től

Van egy második üteme is a „Csomópont és kerékpárút fejlesztés” projektnek, ezek jellemzően 2019-2020-ban valósulnak meg.
Kereszteződések: Belső körút – Család utca körforgalom építése, Család utca – Szalag utca körforgalom építése. Belső körút – László utcai csomópont lámpázása, Kállói út – Mikszáth Kálmán utcai csomópont lámpázása, Tiszavasvári út – Derkovits utcai csomópont fejlesztése (ez egy másik projekt eleme, de logikailag ebbe a sorba tartozik).
Kerékpáros létesítmények: Fürdő utca, Zsuzsanna utca, Venyige utca, Állomás utca, Krisztina utca, Borbála utca, Magdolna utca, Anna utca, Mária utca, Katalin utca, Ilona utca, Lenke utca, Erika utca, Orsolya utca, Hattyú utca, Avar utca, Pázsit utca, Erdész utca, Mókus köz, Páva köz, Erdőalja utca, Napfény utca, Mackó utca, Harmat utca, Márvány utca, Vidra utca, Farkas utca, Szivárvány utca, Csiha Kálmán utca (2018. év végéig megvalósul).
Kemecsei út – Vénusz utca csomópontban gyalogos átvezetés tervezése, gyalogosok és kerékpárosok Korányi F. utcai átvezetéstől Fürdő utcáig történő vasúttal átellenes oldali továbbvezetése mellett 2019-2020-ban.

Hat fontos felújítás 

A „Gazdaságfejlesztést és munkaerőmobilitást ösztönző közlekedésfejlesztés Nyíregyháza hat pontján” program részeként 2019-2020-ban hat ponton zajlik majd jelentős felújítás. Ezek a következők: Debreceni út burkolat­felújítás, szegélyezés, csapadékvíz-elvezetés rendbetételével a Kígyó utca és Nagykörút (Móricz Zs. u.)  közötti szakaszon, Vasvári Pál utca felújítás a Rákóczi utcától a körútig, Vasvári Pál utca felújítás körúttól a Stadion utcáig, Bethlen G. u. burkolatfelújítás a Búza utcától a Bessenyei térig, Blaha Lujza sétány felújítása, Rákóczi utca felújítása a Víz utcától a Körútig. 

Fejlesztés a Korányin és a Szarvason 

A „Gazdaságfejlesztést és munkaerő mobilitás ösztönzését szolgáló közlekedésfejlesztés a Korányi Frigyes utca felújítása, a Korányi Frigyes utca – Csaló köz csomópontban körforgalom kiépítése és Szarvas utca felújítása révén” projektben szintén fontos elemek vannak. A Korányi Frigyes utca felújítása (Kosbor utcától Sóstóhegyi útig) és a Korányi Frigyes – Csaló köz csomópontban körforgalom építése, valamint a Szarvas utca felújítása a Vécsey köz – Móricz Zsigmond utca között is jövőre kezdődhetnek.

Közút: hét helyen, egymilliárdból

Egymilliárd forintból valósít meg fejlesztéseket a Magyar Közút idén Nyíregyházán a városvezetés közlekedésfejlesztési stratégiájával összeegyeztetve. A nem önkormányzati, hanem állami kezelésben lévő utak rekonstrukciója már elkezdődött, és összesen hét ponton érintik a megyeszékhelyet, melynek részeként megújul például egy jelentős szakasz Nyírszőlős és Kabalás irányába is. Ezek sem a véletlen művei: jelentős részben a városvezetés kezdeményezésére, szorgalmazására és kérései alapján történnek a beavatkozások.

Hétfőtől táblák jelzik a Tiszavasvári úti felüljárón közlekedőknek, hogy a megszokottnál keskenyebb sávokban kell haladniuk, bár ez is a szabványméreten belül van még. Ez a gyalogosok és kerékpárosok biztonságát is szolgálja, egyben jelzés: megérett a rekonstrukcióra a műtárgy. A burkolatmegerősítési munkák ezen a szakaszon várhatóan augusztusban kezdődnek majd, és egy hónapig tartanak.

Két felüljárót érint

Egy másik felüljáró is része a listának, a Debreceni útinak május végén kezdődik a felújítása. De van, ahol már a munkálatok végénél tartanak: az Oros–Nyírjes­tanya bekötőút közel 1,3 kilométeres szakaszát nemsokára kátyúmentesen használhatják, a műszaki átadás május elején várható. Ezek mind részei annak az egymilliárd forintos útfelújítási programnak, melyet a Magyar Közút végez azokon a részeken, melyek nem az önkormányzat hatáskörébe tartoznak, beleértve ki-, illetve bevezető utakat is. 

Könnyebben Kabalás felé

– A négyes úton két helyen lesz majd felújítás. Az egyik a Nyíregyháza–Nyírpazony közötti – Kabalás irányában, mert így valószínűleg jobban érthető. Ez majdnem három kilométer hosszú burkolatfelújítást jelent és május 7-én már hozzákezdenek ehhez a munkához – nyilatkozta szerkesztőségünknek Csapó László, a  Magyar Közút Nonprofit Zrt. megyei igazgatója. 

Bocskai utca, nagykörút 

A közút megyei igazgatója kérdésünkre azt is elmondta, később hozzákezdenek a Kabalás és Nyírtura közötti szakasz egy részéhez is. Sokan használják a Bocskai utca kórház előtti szakaszát, a körúttól a Család utcáig terjedő szakaszt is megerősítik júliustól, a nagykörútnak pedig a Mező utca – Erdő sor közötti része lesz komfortosabb, itt már májusban elindul a munka. 

Nyírszőlősi modernizáció

A legnagyobb mértékű beavatkozás azonban a Kótaji úton lesz: öt és fél kilométeren újítják fel a Nyírszőlősig vezető szakaszt. Egyébként ezzel párhuzamosan épül a Nyugati elkerülő, ami következő lépésben egészen eddig a végpontig vezet. A nyírszőlősi munka június végén indul, de nemcsak itt, hanem mindenhol kéri a közlekedők türelmét a közút, hiszen forgalomkorlátozásokkal kell számolni a kívánt célok elérése érdekében.

 

(Szerző: Tarczy Gyula)