Road-show a felnőttoktatásról
Nyolc különböző szintben fogja osztályozni a Magyarországon megszerezhető iskolai végezettségeket az általános iskolától a doktori címig a Magyar Képesítési Keretrendszer – erről adott tájékoztatást az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet munkatársa a Nyíregyházi Főiskolán. Derényi András arról is beszélt, a magyar felsőoktatás jelenleg többféle végzettséget ad a tanulóknak a szakképesítéstől kezdve, az alapszintű diplomát biztosító, bachelor fokozaton át, a mesterképzésig. A felsőoktatásban szerzett végezettségeket a keretrendszer négy különböző szintben írja majd le. A szintezés lényege, hogy a munkaadók pontosabb képet kapnak majd arról, hogy egy adott képesítéssel rendelkező munkavállaló milyen feladatokra alkalmazható. Emellett pedig a keretrendszer segítségével külföldön is könnyebb lesz majd értelmezni, mihez ért egy adott papírral rendelkező magyar munkavállaló.
– A dolognak a különös jelentőségét az adja, hogy most 142 ország dolgozik hasonló képesítési keretrendszer fejlesztésén és köztük fordítóeszközök jönnek létre – mondta Derényi András, az OFI tudományos munkatársa. – Az a remény, hogy ezzel a módon a korábbiakhoz képest sokkal pontosabban meg lehet mondani, hogy egy-egy képesítés, például egy diploma egy mások országban milyen képesítésnek felel meg.
A konferencián egy kutatás anyagát is ismertették. A szakemberek arra voltak kíváncsiak, a felnőttoktatási képzésben lemorzsolódó hallgatók, miért hagyják abba a tanulást. 45 diák megkérdezése után az derült ki, a problémát az okozza, hogy a munkahelyek nem állnak pozitívan ahhoz, ha alkalmazottjuk tovább szeretné képezni magát.
– Még olyan munkahelyek is, amelyek elvárják, vagy előírják a képzést, ők is nehezen tudják elviselni, vagy nehezen tudják pótolni, azokat a kollégákat, akik eljönnek – mondta Kerülő Judit főiskolai tanár. – Nagyon sok esetben attól tart a hallgató, hogy ha eljön akár konzultációra, akár vizsgára, ez a munkahelyén később problémát jelent.
A Felnőttképzési Road-Show-t a „Felnőtt tanulók hete 2014” program keretében rendezték meg a Nyíregyházi Főiskolán. A Magyar Pedagógiai Társaság Felnőttképzési Szakosztálya harmadik alkalommal tartotta fontosnak a konferencia megszervezését, mert ezen az adott térség szakemberei kicserélhetik tapasztalataikat.
Z. Pintye Zsolt