Női zeneszerzők a Cantemus kórusbérletén

A szervezők ezúttal a bérletsorozat egyik legizgalmasabb témáját igyekszenek bemutatni a hallgatóságnak. Sokáig az volt a feltételezés, hogy a nők nem tudnak zenét komponálni, mivel nincs meg az alkotáshoz szükséges képességük. Lehetséges, hogy a nők képessége az élet továbbadására oly nagy kihívás volt a férfiak számára, hogy maguknak kellett megtartaniuk a zeneszerzést, mint alkotói tevékenységet. Pedig gyakorlatilag az ókortól kezdve a zeneszerzés területén a nők is jelen voltak, bár a szélesebb köztudatba a társadalmi körülményeik miatt sokkal nehezebben kerültek be. A 18-19. században kezdett oldódni a női zeneszerzőkkel kapcsolatos idegenkedés, de jól érzékelteti a korabeli szemléletet George Bernard Show-nak az egyik levele, amiben leírja, hogy „mikor Ethel Smyth Antonius és Cleopátra (1890) című hősies, rezes nyitányának befejezése után a zeneszerzőt kihívták a pódiumra, a közönség megdöbbent, hogy mindezt a hatalmas hangzavart egy nő csinálta.”

KONCERT AZ ELŐÍTÉLET ELLEN

Napjainkban már közel sem tűnik olyan hihetetlennek, hogy bizony a nők e területen is képesek maradandót alkotni. A szervezők pedig remélik, hogy e koncert is igyekszik eloszlatni az előítéleteket, felhívni az emberek figyelmét az alkotásokra és segít megváltoztatni azt a gondolkodásmódot, mely az alkotó nemét helyezi a középpontba és nem a létrejött művet. A hangversenyen főként kortárs zeneszerzők kompozíciói hangzanak fel, köztük két ősbemutató is. A koncerten jelen lesz a zeneszerzők közül Eva Ugalde Spanyolországból és a Cantemus Gyermekkórusban nevelkedett Dragony Tímea is, akinek Dsida Jenő versére készült Tündérmenet című művét a Cantemus Vegyeskar énekli majd.