Nálunk a központban az állampolgárok vannak, és a számukra nyújtott szolgáltatások

Júl 22, 2018

Román István vezeti ismét a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatalt. A korábbi megyei közgyûlés alelnökét, országgyûlési képviselõt – volt agrárszakképzé­sért felelõs helyettes államtitkárt – a Miniszterelnökséget vezetõ miniszter javaslatára 2018. július elsejei hatállyal nevezte ki kormánymegbízottnak Orbán Viktor miniszterelnök. Arra kértük a régi-új kormánymegbízottat, értékelje az elõzõ ciklust, és ismertesse terveit, elképzeléseit a következõ idõszakra vonatkozóan. (Megjelent a Nyíregyházi Napló 2018. július 20-i számában.)


– Tavaly augusztus elsejétõl láttam el egészen a Kormány megalakulásáig ezt a feladatot, és erre kaptam most újbóli megbízást. Immáron egy teljes négyéves ciklusra. Visszatekintve az elmúlt hónapokra, elmondhatom, hogy több olyan fejlesztést sikerült végrehajtanunk, amelynek eredményeképpen számos helyszínen megyeszerte javultak azok a körülmények, amelyek között ügyfeleinket fogadhatjuk. Bõvültek a szolgáltatások, több Kormányablakban nyitottunk a NAV-val közös ügyfélszolgálatot, így már a megye 6 pontján az adóügyeit is el tudja intézni a lakosság a Kormányablakokban.

– Hogyan értékeli a hivatali rendszer eddigi munkáját és milyen feladatokat tartogat a jövõ?

– A kormánymegbízottak eskütételének alkalmával Miniszterelnök Úr is elismerõen szólt a Kormányhivatalokban folyó munkáról, ez egy fontos megerõsítést jelent azon 2000-nél is több kormánytisztviselõ számára, akik a megyében dolgoznak a hivatali rendszerben. Én azt gondolom, mind a bürokrácia csökkentése, mind a szolgáltató jelleg további erõsítése mentén ezt még lehet javítani, még hatékonyabbá tenni. Fontos megjegyezni azt, hogy a bürokrácia csökkentése, a Kormányhivatalok szempontjából nem mindig jelenti automatikusan azt, hogy a kormányhivatali dolgozóknak kevesebb lesz a feladatuk. Itt is érzek sok tennivalót a jövõt illetõen. A kollégák egy jelentõs része is úgy áll a munkájához, hogy lehetõség szerint mindig a legjobb tudása szerint teljesítsen, ehhez szükséges az ügyfélközpontú gondolkodásmód és a folyamatos képzés. Elmondhatjuk, hogy ezen a területen eddig is jelentõs lépések történtek, ezt szeretnénk még magasabb szintre emelni. Nálunk a központban az állampolgárok vannak, és a számukra nyújtott szolgáltatások. Ebbõl a szempontból nagyon jelentõs volt az a kormánydöntés, amely során több ügyintézési díjat töröltek a rezsicsökkentés keretében, ez évi 14 milliárd forintot hagy az állampolgárok zsebében. Olyan szolgáltatásokért, amelyekért korábban fizetni kellett, ma már nem kell.

– Az elmúlt idõszakban folyamatos volt az infrastrukturális fejlesztés is a Kormányablakokban, ez tovább folytatódik a jövõben?

– Az elérhetõség területén jól állunk, a megyében 23 helyen van Kormányablak, néhány hónapja Nyíregyházán, a Vasútállomáson sikerült egy újat átadnunk, valamint hamarosan átadjuk az új Kemecsei Járási Hivatalt is, ahol szintén nyílik egy új Kormányablak. A közeljövõben pedig szolgálatba áll egy mobil Kormányablak – Kormányablak Busz –, amelynek segítségével rendezvényeken, idõsotthonokban, vagy indokolt esetben akár egy nagyobb cég telephelyén is tudunk majd bizonyos szolgáltatásokat nyújtani.

– Nagyon fontosak a Kormányablakok, de a Kormányhivatal illetékessége nem csak erre a területre terjed ki?

– Valóban így van, ha a Kormányhivatalról beszélünk, nagyon sok embernek automatikusan a hivatali ügyintézés és a Kormányablakok jutnak eszébe. Kollégáink egy jelentõs része azonban nem ezekkel az ügyekkel foglalkozik, hanem más típusú eljárásokkal, engedélyeztetéssel, önkormányzati, kormányzati beruházásokkal. Vannak olyan kiemelt kormányzati beruházások, ahol nevesítetten szakhatóságként járunk el – nagyobb útépítéseknél, ipari parkok kialakításánál, töltések fejlesztésénél –, szerencsére a megyében sok fejlesztés valósul meg, így ez is nagyon sok munkát ad a hivatali apparátusnak. Nagy örömünkre nagyon sok cég, vállalkozás valósít meg beruházásokat a megyében. A mi dolgunk, hogy segítsük ezt a munkát, segítsük a megye fejlõdését. Ehhez hozzájárulnak a foglalkoztatási paktumszervezetek, a vidékfejlesztési programok ügykezelése, amelyek ugyancsak a Kormányhivatal illetékességébe tartoznak. Ezek is nagymértékben befolyásolják a megye gazdaságának fejlõdését, ezért ezen területekre kiemelt figyelemmel tekintünk.

– A munkahelyteremtést, a foglalkoztatást segítõ programok mûködtetésében is fontos szerepet kaptak a Kormányhivatalok. Mi várható ezen a területen?

– Ahhoz, hogy a megye fejlõdni tudjon, hogy a befektetõk letelepedjenek, hogy az itt lévõ vállalkozások fejlesztéseket valósítsanak meg, az szükségeltetik, hogy minden eszközt megragadjunk. Ennek a legújabb lépéseként a Pénzügyminisztériummal és a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatallal közösen elindítottunk egy „pilot” programot, amelynek a részeként a teljes foglalkoztatás ügykezelési, illetve ügyintézési rendszernek az áttekintése, valamint felülvizsgálata zajlik. A célunk az, hogy feltárjuk, hogyan tehetjük jobbá, hatékonyabbá mind a versenyszféra, mind a munkavállalók számára ezt a rendkívül fontos területet. Számunkra nagyon fontos, hogy ebbe a programba bekerülhettünk, nagyon sok olyan visszajelzést fogunk kapni, ami a mindennapi munkánkat segíti majd.

(Szerzõ: Rendes Sándor)

Előző hír
Díjátadóval startolt el a honismereti mozgalom legnagyobb találkozója Nyíregyházán
Következő hír
Közösségi Napok kedden és szerdán

Kapcsolódó híreink