Múzeumok Éjszakája – Innováció és történelem
A technika ördöge címmel rendezik június 25-én a Múzeumok Éjszakáját a Kállay-házban. Ez alkalommal is családi programot kínál a közgyűjtemény a vendégeknek. A gyerekek éppúgy megtalálják a nekik való foglalatosságot, mint a szülők, nagyszülők.
Digitális fejlesztésről, innovációról beszélt az alpolgármester, aki maga is történész, de azzal zárta gondolatait az eseményt beharangozó sajtótájékoztatón, hogy ha tehették volna, a Kállayak is robotokkal játszottak volna. Úgyhogy ebben a digitalizált és nagyon mozgalmas világban igenis elfér a múzeum légkörében az új világ és a robotika.
„Olyan fejlesztések vannak, amelyek nemcsak ipari technológiában alkalmazhatók, hanem a múzeum is alkalmaz robottechnikát, a régészek pl. olyan 3 dimenziós technikát, mely az ásatásokon megkönnyíti a munkájukat. Olyan térképészetet, melyekben nagy innováció van. Itt mindenfajta innováció megjelenik. A humanoid robotok, a gyerekeknek való játék, mely a digitális fejlesztésekre alapul, de lesz vadászgép-szimulátor is a Kállay Gyűjtemény udvarán. Olyan autók, melyek ehhez a technológiához kapcsolódnak” – mondta dr. Ulrich Attila alpolgármester.
Aki ide eljön, hogy megnézze és kipróbálja a legkorszerűbb technikát, megtekinti majd a múlt emlékeit, a Kállay-örökséget és a várostörténeti kiállítást is – vélik a szervezők. És a Múzeumok Éjszakáján mindenféle varázslat nélkül megjelenik majd a múlt és a jelen mellett a jövő ígérete is.
„Múlt évben eldöntöttük, hogy kicsit a robotika felé fogunk elmenni, és ez lesz a Múzeumok Éjszakája fő programja. Ezen keresztül szeretnénk a Kállay Gyűjteményt és a várostörténeti kiállítást is megismertetni. Közel 17 cég, magánszemély, csoport, klub fog közreműködni. Ebben van az előadásoktól, a gyerekjátéktól, az okosháztól kezdve az ipari robotokig, a hostess robotokig, a bűnügyi technikában, sőt a régészetben használt eszközökig minden” – nyilatkozta Dohanics László, a gyűjtemény vezetője.
Edbot, vagy ahogy a központban nevezik, ő a kisfiú, aki a humanoid robotokat képviseli a Digitális Tudásközpontban.
„Őt programozni lehet, különböző programnyelveken ért, 16 szervomotorral rendelkezik, így gyakorlatilag elég sokféle mozdulatsort lehet rá programozni. Nyilván nemcsak lépeget, hanem tornázik, táncol, de a Múzeumok Éjszakája látogatói ezt majd élőben is megcsodálhatják” – tájékoztatott a nyíregyházi Digitális Tudásközpont vezetője, Béres Edina.
Oktatási célú robotika, illetve ipari robotkar is van bemutató jelleggel, no meg egy robotkutya, melyet a Múzeumok Éjszakáján szintén magukkal hoznak a központból. A Nyíregyházi Egyetem LEGO Oktatási Központja is kitelepül saját eszközparkjával, programjával és tudós oktatóival.
„A LEGO Educationnek nagyon sok része van. 1980 óta fejlesztik, és van a világon. Matematika, óvodapedagógia, fejlesztő pedagógia, irodalom, történelem. Rengeteg olyan tantárgy van, ahova ez beilleszthető és használható. Mi azzal foglalkozunk a stúdióban, hogy a gyakorló pedagógusokat és a most tanuló pedagógusokat oktassuk és fejlesszük ezek használatára. Hogyan alkalmazzák ezeket a módszereket, hogyan szűrjenek ki a hiányosságokat. A robotika egy külön válfaja. Természetesen használjuk mi is. Megjelenik már 2 és fél éves korban a robotika, és az egyetemig – vagy ahogy a LEGO írja, 99 éves korig – használható mindegyik” – fogalmazott Szabó József Mihály, a Nyíregyházi Egyetem LEGO Oktatási Stúdiójának szakmai vezetője.
Miután hosszú időre bezárt a Jósa András Múzeum, így a Sóstói Múzeumfalu és a Kállay Gyűjtemény kínálja idén a hosszú éjszaka programját. Ez utóbbi helyen 16 órakor lesz a kapunyitás, majd 17 órakor egy megnyitó indítja a programsort a Kállay-ház udvarán és valamennyi termében.
A múzeumfaluban június 23-án ünneplik Szent Iván napját, az év legrövidebb éjszakáját.