Megszépült a Nyíregyházi Vasútállomás dísze

Júl 13, 2015

Aki az interneten megkeresi a Bors Máté című filmsorozatot, már a kezdő képsorokon megtekintheti, hogyan nézett ki egy 375-ös gőzmozdony működés közben. A filmben pontosan olyan mozdony látható, amilyet a Nyíregyházi Vasútállomáson is meg lehet csodálni. A pályaudvar nyugdíjazott ékessége 1952-ben épült. Fiatal korában a Dunántúlon, Pécs környékén pöfögött, majd a 60-as évek második felétől Debrecen környékén teljesített szolgálatot.

– Itt mellékvonalakon teljesített, személyvonatok tekintetében szolgálatot, ami a gőzvontatás 1973-as leállásáig tartott, és utána dőlt el a 80-as évek közepén, hogy nem fogják beolvasztani, nem vágják szét ezt a mozdonyt, hanem megőrzik – mesélte el Virág István, a MÁV Zrt. Pályavasút Üzemeltetési Főosztály osztályvezetője.

További képekért kattintson a fotóra!

A 60-as években még mintegy 200 darab ilyen gőzmozdony közlekedett Magyarországon. A gőzvontatás leállítása után azonban a 375-ösök többsége mozdonytemetőben végezte, csak néhány darab maradt fenn belőlük. Az, hogy Nyíregyházán látható egy példány a helyi vasutasok hagyománytiszteletének köszönhető. Ők harcolták ki, hogy ne olvasszák be és most a felújításban is a helyi vasutasok jeleskedtek.

– Százezer forintot tudtunk rákölteni, amit a Vasutasok Szakszervezetének Kulturális Alapítványa biztosított. Az élő munkaerőt, amit tettünk hozzá, azt pénzben nem tudjuk kifejezni, de számomra az volt az igazán fontos, amit a vasutas kollégák, az itteni vasutasok hozzátettek – tette hozzá Mór Sándor, a Nyíregyházi Forgalmi Csomóponti Főnökség vezetője.

Egy hétig dolgoztak a MÁV helyi alkalmazottai a mozdonyon. Az idő vasfoga ugyanis rágni kezdte a vasból készült elemeket. A vasutasok felületkezelő és állagmegőrző munkájának köszönhetően azonban ismét régi pompájában tündököl.

Z. Pintye Zsolt

(Fotó: Kohut Árpád)

Előző hír
Swing, szerelem, Szulák - koncert a VMKK-ban
Következő hír
Beszélgetés egy 56-os hazafival

Kapcsolódó híreink