Járványhelyzet: visszaeső üzleti forgalom, felfutó online kereskedelem

Ápr 25, 2020

A forgalomban a nagy felfutások már megszűntek, a kijárási korlátozás nem hat pozitívan az üzletek forgalmára.Online élelmiszervásárláson a válaszadók ötöde nem gondolkodott korábban, azonban most valószínűleg mégis használja ezt a beszerzési csatornát.

A járványhelyzet a vásárlási szokásokat is felforgatta az elmúlt hetekben. Az egyik legjelentősebb hazai kiskereskedelmi üzletlánc, Fodor Attila a CBA kommunikációs vezetője az M1 Summa című műsorában elmondta:

a veszélyhelyzet március 11-i kihirdetése után a vevők megrohamozták az üzleteket“. Ennek köszönhetően március második felében a szokásos forgalom dupláját,

sőt akár háromszorosát is elérték üzleteik.

Áprilisban viszont érezhetően mérséklődött forgalmuk,

 

így húsvét környékén sem volt kiugró.A húsvét előtti napok hagyományosan az egyik legforgalmasabb időszaknak számítanak a kiskereskedelmi üzletekben. Ilyenkor jelentősen megnő például egyes élelmiszerek, így a sonka, a füstölt kolbász, a friss zöldségek és a tojás iránti kereslet.

Most viszont „egyfajta visszaesés tapasztalható. A kijárási korlátozás nem hat pozitívan az üzletek forgalmára, ez teljesen egyértelmű. Illetve azt sem szabad elfelejteni, hogy


két héten keresztül jelentős mennyiségű élelmiszertermékeket vittek haza, vásároltak meg a háztartások. Nyilván ennek is van egy olyan hatása, amelynek köszönhetően most visszafogottabb a kereslet”

 

– fejtette ki Fodor Attila.

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára kifejttte: „a járvány miatti kényszerű korlátozások alapvetően reformálták meg az ágazatot”. Csak az alapvető termékeket árusító üzleteket nem érintették különösebben az intézkedések.

A forgalomban a nagy felfutások már megszűntek

Az alapvető termékeket árusító áruházak, boltok, változatlan üzemmódban fogadták a vásárlókat. A forgalomban a nagy felfutások már megszűntek, amelyeket a különféle felhalmozás vagy egyéb dolgok vezéreltek. Egyedül a húsvéti ünnep tájékán volt nagyobb a mozgolódás az élelmiszerboltokban, hiszen akkor a négynapos hétvégén három nap nem lehettek nyitva a boltok. Tehát teljesen természetes, hogy ilyenkor előtte és a közben lévő szombaton többet vásároltak a családok.

Ám ekkor sem annyit, mint amit korábban megszokhattunk. Az elmúlt két évben ugyanis az élelmiszerboltok forgalma 50-60 milliárd forinttal is megugrott a húsvéti költekezések hatására a megelőző hónapokhoz képest.

„Ez a kiugrás idén azonban elmaradt” – mondja Vámos György, aki szerint

a webáruházak forgalma ugyanakkor nagyon megugrott.

 

Hozzátette, az élelmiszereket árusító webáruházak nehezen bírják a kiszállításokat, hiszen a szállítókapacitások, a logisztikai háttér egyik pillanatról a másikra nem bővíthető.

Többet és többször rendelünk online

– ezt támasztja alá az egyik piackutató cég felmérése is. Pintér Róbert, a cég üzletfejlesztési igazgatója azt mondja, a 18-79 éves emberek kétötödének online vásárlási szokásaira van hatással a koronavírus terjedése legfrissebb felmérésük alapján.

Váratlanul megnövekedett az online kereskedések iránti igény

A kutatás rámutat, hogy a válaszadók több mint tizede nyilatkozott úgy, hogy bár korábban nem tervezte, de most online fog rendelni háztartási tisztítótermékeket, tizedük pedig egészséghez kapcsolódó termékeket fog beszerezni.

Online élelmiszervásárláson a válaszadók ötöde nem gondolkodott korábban, azonban most valószínűleg mégis használja ezt a beszerzési csatornát.

Látunk olyan kategóriákat akár, ahol a forgalomnak a 60-80 százalékos bővülése is elérhető, ilyen az online élelmiszerrendelés, a drogéria, vagy a meleg ételkiszállítás. Míg más kategóriák egyszerűen háttérbe szorultak, ilyen például a ruhavásárlás – részletezte Pintér.

A tanulmányból az is látszik, hogy

a válaszadók nagy többsége szerint biztonságos az online rendelés.

Körülbelül háromnegyede mondta azt a válaszadóiknak, hogy biztonságosnak tartja az online vásárlást, egynegyedük pedig, hogyha tehetné, nem menne ki a házból, és csak online rendelne.

Ez egy korlátozott lehetőség, mert

nincs lehetőség mindent megrendelni.

A készpénzmentes fizetés az, ami szignifikánsan megváltozott. Korábban azt láttuk, hogy sokan előnyben részesítették a készpénzmentes átvételt, kifizették akár előre, vagy pedig a futárnak bankkártyával. Közel 60 százaléka  mondta azt a válaszadóiknak, hogy csak olyan helyről rendel, ahol ez a lehetőség adott, tehát, hogy készpénzmentesen tud fizetni.

2018-as adatok szerint több mint ezermilliárd forintot költünk az online kereskedelemben. Ez a négy évvel korábbi adathoz képest több mint 2,5-szeres bővülést jelent. 2014-ben ugyanis csak 273 milliárd forint volt a webáruházak belföldi nettó forgalma.

hirado.hu
Előző hír
Hétfőn is Mozdulj Nyíregyháza! – Senior torna, zenés gyermektorna és funkcionális edzés
Következő hír
Rózsakert Szabadtéri Színpad

Kapcsolódó híreink