Iskolás lesz a gyermekem

A gyerek 6. életévében az óvónő döntheti el, hogy szerinte érett-e már a gyermek az iskola megkezdésére. Fontos azonban tudni, hogy az iskolakezdésről való döntés elsősorban a szülő feladata. A szülő kérhet iskolaérettségi vizsgálatot, joga van a döntés ellen fellebbezni, kérhet évismétlést, de kérheti a gyermek korengedményes iskolába engedését is. A felelős választás komoly szülői feladat! Sokan azt gondolják, az iskolaérettség egyenlő az okossággal és ügyességgel. Ez azonban így nem igaz! Az iskolaérettség fizikai és pszichés alkalmasságot jelent az iskolai elvárásoknak való megfeleléshez. Az iskolába lépéssel új korszak kezdődik a gyermek számára. Az eddig önfeledt, önkéntes játékot egy más, szabályokhoz, szervezett rendhez kötött tevékenység váltja fel, alkalmazkodni kell bizonyos követelményekhez. Le kell tudni mondania arról, hogy azonnal kimondja, ami az eszébe jut; abbahagyja a munkát, vagy máshoz kezdjen, ha megunta; kedve szerint felálljon, sétáljon, azt tegye, amihez akkor éppen kedve van.

 

Milyen iskolát válasszanak gyermeküknek?

 

Azt ajánljuk, hogy a szülők iskolaválasztáskor ne csak az első osztályra figyeljenek, hanem az egész iskolát szemléljék, annak pedagógiai beállítottságát, programját, magukat a pedagógusokat.
Összetett szempontrendszer alapján kell dönteniük, de fontos, hogy elsősorban a gyermekek szempontjai érvényesüljenek, azaz a részben már ilyenkor is megmutatkozó sajátos érdeklődésük, képességeik alapján érdemes intézményt választani.

 

A gyermekeket fel kell készíteni az iskolára!

 

Minden kicsinek vannak elképzelései, vélekedései, hiedelmei az iskolával kapcsolatban. Ezekkel jó tisztában lenni, mert sokszor indokolatlan félelmet szül a másoktól hallott részinformáció. Legyen a felkészülés első lépése, általánosságban elmagyarázni, mit is jelent az iskola, miről szól, miért kell oda járni. Érzékeltessük a gyermekünkkel, mekkora öröm a család számára, hogy iskolába engedheti őt!
A taneszközök beszerzését érdemes a gyermekkel közösen szervezni. Bizonyos kérdésekben hagyják meg neki a döntés szabadságát. A füzetborító mintáját és az iskolatáska színének eldöntését nyugodtan rábízhatják. Ha a gyermek maga választhat, érzelmileg jobban kötődik majd a felszereléséhez, ugyanakkor jobban is motiválható a tanulásra.

A szünidő utolsó heteiben fontos, hogy áttérjenek a megfelelő időpontban történő lefekvéshez, felkeléshez. Célszerű a reggeleket úgy szervezni, hogy bőven és kényelmesen legyen idő a reggeli elfogyasztására. A gyermek egész napjára rányomja a bélyeget, ha sietve, reggeli nélkül érkezik az iskolába: meglátszik a hangulatán, a teljesítőképességén.

[REKLAM]

Mindenképpen gondoskodni kell a megfelelő elfoglaltságokról, amelyekkel a gyermek a szabadidejét tölti. Elsősorban a friss levegőről és a mozgásról. A játékot sem lehet elhanyagolni (pl. társasjátékozzanak, bábozzanak, játsszanak a hangokkal, gyöngyözzenek, gyurmázzanak), hiszen nagymértékben a játék segíti elő az iskolai munkához szükséges szándékos figyelem kialakulását, különböző készségek, képességek fejlődését. Feltétlenül időt kell szánni a meghitt, összebújós esti mesélésekre. Egyrészt egyfajta nyugalmat ad a nap végére, egyik módja a napi feszültségek levezetésének. Másrészt sokkal jobban tud az órán elhangzottakból tanulni az a gyermek, aki kiskorában sok mesét hallgatott. Mesehallgatás közben fejlődik a figyelem, az emlékezet, a koncentrációs képesség és gazdagodik a szókincs.

 

Fontos a felelősségtudat kialakítása is

 

Már az első napoktól szoktassuk ahhoz a gyermekeket, hogy másnapra nekik kell összepakolniuk. Fokozatosan ki kell alakítani a gyermekekben a kötelességtudatot is, amelyhez a munkához, a tanuláshoz viszonyuló kitartás vezet. Naponta vetessük elő a tanszereket, s nézzük meg, mi volt az aznapi iskolai munka, házi feladat. Fontos a helyes tanulási szokásrend, a helyes testtartás, a megfelelő ceruzafogás kialakítása is. Ha a gyermek balkezes, nem kell átszoktatni a jobb kéz használatára! Neki ez a természetes. Az írástanulásban nem fog emiatt hátrányba kerülni, arra azonban figyelni kell, hogy balkezeseknek szánt ollót kapjon!
A gyermek viszont gyermek, és mindezek mellett elsősorban arra kell figyelnünk, hogy békés, örömteli, nyugodt gyermekkora legyen, reális önmagához mért elvárásokkal, nyugodt, kiegyensúlyozott háttérrel. A gyermek, szülő, pedagógus őszinte együttgondolkodása, együttmunkálkodása hozza meg a közös öröm élményét az eredmények felett. Az Eötvös gyakorlóiskolában Szülők Akadémiája előadássorozat keretében nyújtottunk ötleteket, tanácsokat az iskolánk iránt érdeklődő szülőknek, hogy minél zökkenőmentesebb lehessen az előttük álló iskolaválasztás, iskolakezdés.

Kívánok Önöknek jó munkát az előkészületekhez, és sikeres iskolaválasztást!

Béres Mária
tanító
Eötvös gyakorlóiskola