Innovatív tanítás fesztelenül, szeretettel! Beszélgetés Kecskemétiné Szilvási Zsuzsannával
Szereti a kortárs irodalmi alkotókat, a reggeli kávét, az innovációkat, a kihívásokat, családját, diákjait, kollégáit, Nyíregyházát, vagyis az életét! Kecskemétiné Szilvási Zsuzsanna városunk kitűnő pedagógusa, a Richter Aranyanyu Díj 2017-es nyertese. A Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium magyar és mozgóképkultúra tanára, igazgatóhelyettese saját módszerrel készít fel látássérült vagy részképesség-zavaros fiatalokat az érettségire, továbbtanulásra.
Van, amikor elektronikus tanulási környezetben vagy innovatív, úgynevezett projektalapú tanuláson keresztül egyenlítődnek ki az esélyek azokon az órákon, ahol egyszerre ül le az 'egészséges' kitűnő tanuló és a részképesség-zavaros, vagy vak diák.
Zsuzsa ezt felismerve, nem hétköznapi, integrációs lehetőséget adott a fiataloknak:
A gyerekek az én irányításommal, de lényegében önállóan készítenek digitális tananyagokat, majd közös tárhelyekre töltik fel, ahol éveken át elérhetik, javítgatják, bővítgetik, így egy általuk készített tananyag jön létre, amit a munkafolyamat miatt egyformán magas szinten sajátítanak el. A tapasztalatokat közel egy évtized után vetettem papírra. Remek kollégákkal dolgozom, így sikerült közösen, több területet lefedő módszertani kiadványt készítettünk Középiskolai integrációs lehetőségek címmel.
A diszlexiás, diszgráfiás diákok mellett volt egy másik kihívása is Zsuzsának, amikor látássérült fiatalokat segített. Van egy ismert, most már szinte 'legendás' története:
Évekkel ezelőtt egy látássérült diáklánynak egy mondatszerkezetet raktam ki filctollak és almák segítségével, mert már nem jutott eszembe semmi más. Egyszerűen ezek voltak akkor az asztalon, ő pedig, ahogy letapogatta, megértette az alá és mellérendelés fogalmát. Aztán az eszközöket leegyszerűsítettük: a kisiskolások által használt korongok, pálcák és a geometriai eszköztár volt segítségünkre. Ez azért számít nagy előrelépésnek, mert bonyolult, strukturális tananyagokat lehet megtanítani egy egyszerű eszközrendszerrel.
Azóta sincs megállás – mondja.
Ma már a 3D nyomtató segítségével teljesen egyénre szabható eszközrendszert tudunk készíteni bármelyik tantárgyból. A munka az Aranyanyu mellett a szakmai elismerést is meghozta számomra: 2018-ban az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán működő Takács Etel Pedagógiai Alapítvány nekem ítélte a Takács Etel-díjat.
Zsuzsa számára ez az év nagyon szép feladatot hozott. Evangélikus irodalmi ajánlást készít egy országos munkacsoport szakmai irányítójaként, ami az evangélikus iskolákban tanító magyartanároknak ad támpontot, hogyan tudják az aktuális tananyagrészekhez az evangélikus irodalmi vonatkozásokat, alkotókat hozzárendelni. A Kossuthban a tudomány vizualizációval kezdett foglalkozni. Igazgatóhelyettes társával kialakítottak egy oktató stúdiót, ahol a médiainformatika tagozatos diákok profi körülmények között tanulhatnak.
Szerző: Rutkai