Ideje nagy részét a raliautók alatt tölti, de jövő héten akár neki is juthat a rivaldafény

Ideje nagy részét a raliautók alatt tölti, de jövő héten akár neki is juthat a rivaldafény
Ideje nagy részét a raliautók alatt tölti, de jövő héten akár neki is juthat a rivaldafényből

Rekordot jelentő, több mint 120 páros adta le nevezését a Rally Európa-bajnokság jövő hétvégi magyarországi fordulójára, valamint az országos bajnokság idei utolsó futamára, melyet ismét nyíregyházi központtal rendeznek meg. Bár a versenyzőkre és autóikra szegeződnek majd most is a kíváncsi szempárok, legalább dupla ennyien fognak a háttérben dolgozni azon, hogy a pénteki indulók vasárnap a Kossuth téri céldobogón pezsgőzéssel zárják a hétvégét. Jó esélye van erre a nyíregyházi Orbán Ádámnak is, aki szerelőként az első osztályú bajnokság ORC kategóriájában, a P12-es géposztály egyik Hondáját – jelenleg a bajnoki tabella második helyén áll – készíti fel a nem mindennapi futamra.

Maximum a céldobogón lévő pezsgőzésnél látni a szerelőket, amikor éppen valaki egészen „véletlenül” lefényképezi őket, pedig sokszor igazi hősök. Az autókkal kelnek, fekszenek, álmodnak, hogy a versenyzők alá gyors és megbízható gépeket varázsoljanak, vagy éppen hogy a tegnap a patakból kihúzott Hondából újra versenyautót kreáljanak. Idejük nagy részében a raliautók alatt fekszenek, esőben, melegben, hóban, sárban, és ha megszólalnak, akkor általában szerszámot kérnek. Persze, a rövid szerviz miatt sosincs idejük megvárni, hogy kihűljön az alkatrész, és mivel máshogy nem férnek hozzá, megégetik magukat. Raliautókat versenyre felkészíteni azonban igazi szerelem. Legalábbis Orbán Ádámnak mindenképpen. A nyíregyházi fiatal 15 éve a benzingőznek él.

„A pálya szélén megfogadtam,ezt fogom csinálni”

– Bár sokkal jövedelmezőbb szakmák is léteznek annál, mint raliautó-szerelő, én mégis mióta létezek, ezzel akartam foglalkozni – utalt az előzményekre Ádám. – Az autók egyszerűen a mindeneim, és pont egy raliversenyen fertőződtem meg teljesen. Még mindig emlékszem rá, hogy 2003 lehetett, amikor elmentem életem első ilyen versenyére. Álltam a pálya szélén, és beszippantott a miliő. Akkor és ott megfogadtam, hogy ezzel akarok foglalkozni. A szakmát azonban nem kitanultam iskolai keretek között, hanem ellestem a nagyoktól. Először csak a csapatnak voltam a szakácsa és én állítottam fel a versenysátrukat, de aztán a rengeteg gyakorlásnak és lemondásnak meglett az eredménye: 14 éve nem hagytam ki egy szezont sem, azóta mindig ott vagyok valamelyik csapat mögött és felkészítem autóikat a versenyekre. Teljes szezont teljesítettem Romániában, de dolgoztam a Mitropa Kupa keretein belül Olaszországban, Szlovéniában és idén például Monte Carlóban a világbajnokságon. Az álom azonban még ezután teljesülhet, hiszen reményeim szerint jövő héten a csapatomnak is jut majd a pezsgőből a Kossuth téri céldobogón.

„Amit az első perctől kezdve te építettél, arra úgy tekintesz, mint a saját gyerekedre”

– Általában úgy kell számolni, hogy egy autót 3 hónap alatt lehet felkészíteni a versenyre, ami 150–200 munkaórát jelent, persze, ez függ attól is, hogy melyik bajnokságban fog indulni, milyen terepen és milyen autóról van szó. Én mindig a háttérben vagyok, hiszen azt vallom, hogy lehet a tiéd a legjobb autó, ha egy nem várt tényező miatt, vagy mert éppen figyelmetlen volt a navigátor, nem tudod végigcsinálni a versenyt. Ez igaz a jövő heti nyíregyházi versenyre is, ahol pillanatok műve lehet egy baleset, ráadásul nagyon nagy távot tesznek meg a versenyzők, így elengedhetetlen, hogy megbízható autóval induljanak neki a távnak, ami meg van tűzdelve szűk, erdős gyorsasági szakaszokkal is, ahol az autók a végsebességük környékén mennek.

Ádámnak kulcsszerepe lesz a nyíregyházi versenyen. Annak a csapatnak a tagja ugyanis – Bartha Aurél–Szarka Dávid páros –, amelyik az első osztályú bajnokság ORC kategóriájában indul, a P12-es géposztályban, egy Hondával.

– Aurél és Dávid három évvel ezelőtt ült össze először, az első autójukat is én csináltam. A 2019-es Nyíregyháza Rallyn azonban az egyik kanyarban becsúsztak a patakba, és olyan károkat szenvedett a kocsi, hogy már én sem találtam gazdaságosnak megjavítani, ezért egy ugyanolyan, de mégis egy teljesen új autót készítettem, ezzel vágnak neki a jövő heti futamnak.

A fiúknak jól sikerült az idei évük, jelenleg – kategóriájukban – a bajnoki tabella 2. helyén állnak, vagyis esélyük van akár a győzelemre is.

– Nem titkolt célom, hogy végtelen boldogsággal és büszkeséggel töltene el, ha a szülővárosomban egy itteni versenyen úgy tudnánk pezsgőzni a céldobogónál a városháza előtt, hogy mi vagyunk a bajnokok. Ma már kipróbáltam az autót, egyelőre elégedett vagyok vele, tudásom és odafigyelésem szerint várhatóan egy megbízható autóval rajtolhatnak majd a fiúk. Bármi is történjen, én végig ott leszek a pálya szélén a szerszámaimmal és ugrásra készen állok majd, ha segítségre lenne szükségük.

Ádám azt mondja, hogy épeszű ember 40 éves koránál tovább nem szerel raliautókat, hiszen folyamatosan kell kísérnie a csapatokat, így olykor hosszú heteket tölt távol, akár egy idegen országban is. Neki ez alapján még 6 éve van hátra, azonban a szerelem olyan erős, hogy újabb és újabb célokat tűz ki maga elé. A legújabb az, hogy a Kossuth téri pezsgőzés után egy gyári csapatnál dolgozzon, a világbajnokságon.