Gyakorlatorientált szakképzés

Összesen 3 szakképzési centrum és közel 100 szervezet, iskolák és gazdálkodó társaságok vettek részt azon a szakmai fórumon, amit a Kereskedelmi és Iparkamara szervezett. Az interaktív délelőtt során az érintett felek egyeztethették a szakképzés területén szerzett nézeteiket és elképzeléseiket.

 

Egyeztetés a diákok érdekében

 

Nagyné Varga Katalin, Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kereskedelmi és Iparkamara főtitkára elmondta, nagyon szerették volna, ha azok a szervezetek egy fórumon találkoznak, akik a szakképzéssel foglalkoznak és abban aktívan tevékenykednek. Hozzátette, fontosnak tartják azt, hogy a szakképző centrumok, az iskolák, a gazdálkodó szervezetek, illetve a Munkaügyi Központ is részt vegyen ezen a konferencián, tapasztalatot cseréljenek, és megbeszéljék azt, hogy a gyakorlatorientált szakképzés területén még milyen feladatok vannak, mik azok, amin még javítani kell. Nagyné Varga Katalin kifejtette, ezeket a problémákat szeretnék egyeztetni, ami pedig olyan jellegű, azt továbbítani – ha a szakképzési törvény módosításra kerül, akkor látni lehessen, melyek azok a területek, amelyek még javításra szorulnak.

 

Fontos az együttműködés

 

A szakmai konferencián elhangzott, lényeges, hogy a szakképzésben dolgozók együttműködve dolgozzanak a tanulók érdekében. Ezt szolgálja az is, hogy a tanulók szerződés kíséretében gazdálkodó szervezeteknél sajátítják el az adott szakma specialitásait.

 

Folyamatot látnak

 

Görömbei Sándorné mestercukrász úgy vélte, sokkal kedvezőbb ez a lehetőség, tekintettel arra, hogy a tanüzemben egy bizonyos dologra koncentrálnak, egy dolgot készítenek a gyerekek. Hozzátette, kint a vállalkozásoknál, a gyakorlati helyeken pedig folyamatában látják a termelést. Látják a munka szervezését, hogy mi mi után következik, hogy milyen ritmust kell felvenni, valamint, hogy több dologra kell koncentrálniuk a munkavégzés során.

Amennyiben a tanuló egy adott gazdálkodó szervezetnél tölti gyakorlati idejét, arra is van lehetőség, hogy a későbbiekben ott maradjon, és mint főállású dolgozó végezze tovább a tevékenységét. A gyakorlati helyek ily módon olyan munkaerőhöz jutnak, melyet ők képeztek ki a feladatra. Nem kell időt és energiát tölteni a betanításra, hanem egy komplett szakember kezdheti meg a munkát. A diákok részéről azért is kedvező ez a lehetőség, mert nem egy steril tanműhelyi környezetben tanulhatják a szakmát.

 

Nem a „steril környezet” a lényeg

 

Takács Zoltán, a Nyíregyházi Szakképzési Centrum Sipkay Barna Kereskedelmi és Vendéglátóipari Idegenforgalmi Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium gyakorlati oktatásvezetője kifejtette, fontos az, hogy az élő környezetben sajátítsák el a tanulók a gyakorlati tudnivalókat. Nem egy mesterséges környezetben, az iskolában, hanem kint élő vendégekkel és eszközökkel. Ez lényeges, hiszen amit tanul, azt később szakmájaként fogja művelni, ha később megszerzi a szakmunkás bizonyítványt.

A konferencián nem csupán előadásokat hallgathattak meg a résztvevők, hanem fórum formában előadhatták a területtel kapcsolatos ötleteiket és javaslataikat.

ME.