Eszméletlen IC kocsikat villantott a MÁV Nyíregyházán: rövidebb menetidőket is ígérnek
Eszméletlen IC kocsikat villantott a MÁV Nyíregyházán: rövidebb menetidőket is ígérnek

Motoros lábtámasz, érintőképernyőről vezérelhető klíma, családi részleg, csendes szoba – Nyíregyházán mutatta be a MÁV a legújabb fejlesztésű IC kocsikat. A hétvégén még csak megcsodálni lehetett az új járműveket, de a DÁLIA és Vércse IC-k utasai a napokban már élesben is kipróbálhatják a MÁV legújabb büszkeségeit. A magyar vasúttársaság ráadásul nem csak keleti kényelmet biztosít az utasoknak, de nyugati sebességet és versenyképes menetidőket is ígér.  

Gyerekjáték helyzetbe állítani a gombnyomásra induló lábtámaszt, érintőképernyőn szabályozható a fülke hőmérséklete és az ülések valódi bőrből készült kárpitot kaptak. Így néz ki a MÁV legújabb első osztályú IC kocsija. De a másodosztály is megjárja, van családi és csendesfülke, és az ülések itt is kényelmesek. Az utasok szimpátiáját egyből elnyerték.

Nagyon tetszik utaznánk vele szívesen, gyakrabban, jó lenne, ha az összes IC-t ilyen kocsikból állítanák ki... - mondta Kovács Dániel, aki párjával csodálta meg az új kocsikat.

A már-már futurisztikus, de mindenképp korszerű kocsikat magyar mérnökök tervezték és a Szolnoki Járműjavítóból gurultak ki. A MÁV egy road-show keretében mutatta be Nyíregyházán az új kocsikat.

Ilyen szintű szolgáltatást magyar vasúton még nem találhattunk..."

A társaság vezérigazgatója elmondta, az Irinyi-terv segítségével készültek el a kocsik.  Budapest és a nagyvárosok között ezek szállítják majd az utasokat. A kocsikat úgy tervezték, hogy akár 200 km-es sebességgel is közlekedhetnek.

Jól is jön ez, mert a vonalfejlesztéseknek köszönhetően jövőre Budapest és Debrecen között 160 km/h órával robognak majd a szerelvények. A prémium osztályú IC+ kocsikat először a keleti országrészben lakók próbálhatják ki napi szinten.  

„- A Dália és Vércse InterCitykben fognak közlekedni ezek az első osztályú kocsik, és ahogy a gyártásból egyre több fog kijönni, úgy egyre több vonalon lehet majd ezekkel találkozni, a prémium szakaszra van egy külön ezer forintos pótjegy váltása, de az első két hétben ettől eltekintünk, tehát tudják használni az utasok és október 25-től áll majd élesbe a díjszabás" – emelt ki Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója.

Egyre közelebb a 160-as pálya!

Az új IC+ kocsik bemutatásán az is kiderült, hogy a 160 km/h-ás vonalfejlesztés folytatódik, és néhány éven belül Nyíregyházát is eléri. Így akár két és fél órán belül is a fővárosba lehet majd jutni vonattal a szabolcsi megyeszékhelyről. És a fejlesztés nem csupán a sebességről szól majd. 

„ - Azt is jelenti, hogy például a Tokaji úton aluljáró építésének tervezése kezdődött meg, hiszen a 160-as pályánál szintbeli kereszteződések nem lehetnek, úgyhogy nagy reményeket fűzünk ahhoz, hogy Nyíregyháza és térsége profitál ebből a vasúti korszerűsítésből" – jelentette be Vinnai Győző, a térség Fideszes országgyűlési képviselője.

Az új, modern szerelvények csatarendbe állítását nyíregyházi önkormányzat is üdvözölte.

Most mentünk végig az első osztályú kocsin ez tényleg nagy élmény!"

Ulrich Attila arról is beszélt, hogy az új kocsik és a 160 Km/h-ra növelt sebesség mellett Nyíregyházán az ország egyik legkorszerűbb tömegközlekedési csomópontja épülhet meg. 

„-Magyarország egyik legfejlettebb intermodális csomópontja alakulhat ki. Nem csak a személyközlekedés számára, de a teherforgalom számára is, hiszen Nyíregyháza egy nagyon fontos vasúti csomópont, innen több felé indulnak el a szerelvények, három határ fel, sőt az ország déli része is. Nem mellékes az sem, hogy itt az állomás is a buszállomás környéke teljesen át fog alakulni, egy abszolút modern színezetet fog kapni" – szögezte le Ulrich Attila, alpolgármester.

A tervek szerint a következő években még ötszáz ilyen IC+ kocsit gyártanak majd, ezzel európai színvonalú lehet a távolsági vasúti közlekedés Magyarországon. Ez azért is fontos, mert 2050-re 90 százalékkal kell csökkenteni a közlekedésen belül az üvegházhatású gázok kibocsátását. Ehhez a vasútnál a személy- és az áruszállításban meg kellene duplázni a forgalmat.

Kapcsolódó galéria

IC+ CSALÁD - roadshow