Élményiskola – Tanítási megújulás az iskolaelhagyás ellen

A köznevelés módszertani megújítása a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentésére címmel indult 2017. január 1-jén az az uniós projekt, melynek részese a Nyíregyházi Egyetem is.  Az országos 9 milliárdos pályázat helyi támogatási összege 418 millió forint. 27 partneriskolával dolgoztak együtt. Több ezer általános iskolai pedagógus vett részt a 30 órás képzésekben.

Ez év végén zárul az a kiemelt fontosságú európai projekt, mely nemcsak oktatási módszertani megújulással, hanem a teljes iskolai élet átszervezésével foglalkozik. Az új tanítási-tanulási stratégiák lehetőséget adnak a differenciált oktatásra.

Közismert, hogy Európa-szerte nagyon magas a 6–16 éves korosztály lemorzsolódása. Ennek csökkentését hivatott a pályázat megoldani. Magyarország célja, hogy a program végére 10% alá essen az iskolát elhagyó diákok száma.

„Pontos számot nem tudok mondani, hiszen a felmérések a program lefutása után kezdődnek.  Beindul a mérés az iskolákban, ahol bevezettük. Egy kicsit – úgy érzem – csorbult maga a program, mert ’18-ban a pályázati kiírást módosították. Igazán ezt a komplex alapprogramot, amelyik a lemorzsolódás csökkentéséért megszületett, és konzorciumi szinten elkészültek a képzési, pedagógus-továbbképzési anyagok, a tanári kézikönyvek, az egyetemek kihátráltak ebből a programból” – nyilatkozta a projekt szakmai vezetője, Nagyné dr. Schmelczer Erika.

A Nyíregyházi Egyetem 27 partneriskolával dolgozott az elmúlt 5 évben. Szabolcs-szatmár-beregi, hajdúsági, illetve Szolnok megyei intézményekkel. 2400 pedagógusnak tartottak képzést az új módszerek szerint. Több iskola nyerte el az Élménysuli címet. Köztük például a pátrohai általános iskola. 

„A komplex alapprogram azt a célt tűzte ki, hogy élményszerűvé váljon a tanítás és a tanulás az iskolákban. Vitathatatlan, hogy erre óriási szükség van. A komplex alapprogram pályázat egy hosszú folyamat volt. 2017-ben indult, és most zárul 2021-ben. Azzal indult a pályázat, hogy a konzorciumi partnerek, Magyarország olyan felsőoktatási intézményei, amelyek pedagógusképzést folytatnak, kidolgozták a koncepciót, és a segédanyagok megjelenése után kezdődött meg a kísérleti bevezetés. 2020-ban és ’21-ben már nem csak Pilot programok futottak” – tájékoztatott a munkáról dr. Jenei Teréz főiskolai tanár.

Pozitívak a tapasztalatok, még akkor is, ha a pandémia megnehezítette a bevezetést, és annak koordinálását. Igyekeztek online térbe terelni a módszert, a távoktatás eszközeivel.

A cél, kilépni a tantárgyi keretekből, és a művészet, testmozgás, logikai, digitális vagy életgyakorlat alapú alprogram szerint folytatni a képzést. A tanárok ezután igyekeznek külön figyelmet fordítani a képességek fejlesztésére, a felfedező, élményszerű tanulásra.