Csigabiga – hogyan vezessük a turbós autót
Sokat tehetünk azért, hogy ne menjen idő előtt tönkre az autó egyik legdrágább alkatrésze.

Turbó. Szinonímája a gyorsaságnak, a dinamikának, a sportos vezetésnek. Gyerekkorunk autóskártyáiban is mindig a turbós volt a nyerő, és úgy tűnik, az autógyáraknál is az lett. Az egykoron méregdrága teljesítménynövelő eszköz a mai autókban már hétköznapi lett. A tulajdonos persze csak annyit tud róla, hogy 30–40 LE-vel erősebb motort kapott az autójába. Azt kevesen mondják már el, hogy egy turbóval rendelkező autót másképp is kell vezetni. 

A Forma-1-től a városi autóig

A turbó sikertörténete a Renault Forma-1-es csapatával kezdődött még az 1980-as évek elején. A feltöltőnek köszönhetően a sárga autók mindenkinél gyorsabbak voltak az egyenesekben, viszont nagyon gyakran meghibásodtak. Ebből a korszakból származott az a mondás: „a turbó a legköltségesebb módja annak, hogy elveszítsük a világbajnokságot.” Egy idő után viszont azt látták a rivális csapatoknál, hogy René Arnoux és Alain Prost is egyre gyorsabb. Sőt, egy idő után már csak a hátukat látták, más kérdés, hogy az első turbós autóval VB-t végül mégsem a francia gyár nyert.

A kis lapátok aztán villámgyorsan karriert csináltak. Rally- és dízel autók állandó tartozéka lett, ma pedig már az 1200 ccm-es utcai autókba is beépítik. Ha ezt valaki 1986-ban elmeséli egy Zsiguli sofőrjének, biztosan kiröhögi.

Plusz teljesítmény, de hogyan  

Anélkül, hogy nagyon belemennénk a részletekbe, a működési elv a következő. A kiáramló kipufogógázok meghajtanak egy lapátokkal ellátott tengelyt, mely a másik végén nagy mennyiségű levegőt juttat az égéstérbe. Több oxigén, jobb égés, nagyobb teljesítmény. Persze ennek ára is van. A turbó a mai autókban 1500–2000-es fordulattól kezd el működni, ekkor ébred az erő. 

Melegen ne állítsuk le azonnal

A turbók nagyon komoly igénybevételnek vannak kitéve. A kiáramló forró gázok, a nagy fordulatszám mind-mind befolyásolja az élettartamát. Mivel drága alkatrészről van szó – bár javíttatható Nyíregyházán is –, érdemes vigyázni rá. Amikor beindítjuk az autót, alapjáraton járassuk egy kicsit. Bár sokan azt mondják, nincs rá szükség, mégis érdemes megvárni, amíg a kenés mindenhová eljut. Nem kell órákra gondolni, fél perc is elég. Ami talán ennél is fontosabb, hogy ha nagy tempóban közlekedtünk – autópálya, hegymenet, magas fordulatszámon való haladás –, egyből ne állítsuk le az autót, hagyni kell, hogy a turbó kicsit visszahűljön alapjáraton. Szintén nagyon fontos a megfelelő minőségű motorolaj, és annak gyakori cseréje. A turbó kis tengelye és csapágyai pici lyukakon keresztül kapják a kenést. Ha ezek eltömődnek, tönkremehet az alkatrész. Sajnos több esetben a gyárilag előírt 30 ezer kilométeres olajcsere-periódus betartása okozta a turbó halálát. Addigra tele lett korommal, égéstermékkel a motor.

Ha csak városban közlekedünk, érdemes megfelezni a gyári olajcsere-periódust, de legkésőbb 20 ezer kilométernél mindenkinek javaslom az olajcserét. 4 liter olaj és a szűrő lényegesen kevesebbe kerül, mint egy turbó, vagy annak javítása. Végül pedig a vezetésnél figyeljünk oda, hogy tartósan nagyon alacsony fordulatszámon ne közlekedjünk turbós autóval, vagy ha mégis, akkor néha járassuk meg kicsit nagyobb tempóban, hogy a lerakódott korom kiégjen. Ilyen apró dolgokkal lényegesen meghosszabbíthatjuk a turbó élettartamát. 

Dankó László