Csak akkor épül körforgalom, ha a Korányin élők is akarják: jövő hét péntekig dönthetnek

Feb 1, 2020

Jövő hét péntekig átgondolhatják a Korányi Frigyes utca és a Csaló közi kereszteződésben élők, hogy támogatják-e a körforgalom megépítését. Erről született megállapodás hétfő este a városházán, a témában rendezett lakossági fórumon. A zsúfolásig megtelt teremben többféle álláspont ütközött, a vita ugyanis egy 1900 négyzetméteres zöldfelület miatt alakult ki. Ez, bár az önkormányzat úgy tudta a rendelkezésre álló adatok alapján, hogy az övé, kiderült, 226 ingatlantulajdonos birtokában van és egyelőre az építkezés útjában áll – mindezt egy földhivatali, térképészeti és területszámítási hiba okozta. Az önkormányzat a lakók egy kérését már figyelembe vette, most az érintetteken a sor, hogy döntsenek a közlekedők ezreit érintő, balesetveszélyes kereszteződés fejlesztésének elfogadásáról.

Zsúfolásig megtelt a városháza Krúdy terme hétfő este. A Korányi Frigyes és a környékbeli utcák lakói is úgy gondolták, részt kell venniük azon a lakossági fórumon, amit a Korányi és a Csaló köz kereszteződésében épülendő körforgalom ügyében hívtak össze. Az ügy jelentőségét bizonyítja, hogy ez már a második ilyen találkozó volt.

  Egy hiba okozta

A vita tárgya az, hogy az önkormányzat egyelőre nem tudja megépíteni a körforgalmat, mert azt egy 1900 négyzetméteres, jelenleg 226 ingatlantulajdonos birtokában álló, forgalomképtelen magánterület akadályozza, aminek egy részét érintené a beruházás. Az önkormányzat képviseletében Kósa Árpád kabinetvezető elmondta, a problémát egy évtizedekkel ezelőtti földhivatali, térképészeti és területszámítási hiba okozta; a területről a hivatalos iratok alapján úgy tudta az önkormányzat, hogy a tulajdonában van, ezért is tervezte és kezdte volna megvalósítani a fejlesztést.

  Közös érdek a megépülése

Hozzáfűzte, az itt élők és az összes városlakó elemi érdeke, hogy megépüljön a körforgalom a Korányi és Csaló köz kereszteződésében, ám az önkormányzat elvi, etikai kérdésnek tartja, hogy ehhez járuljanak hozzá, egyezzenek bele az ott élők. Kifejtette, az önkormányzat jelképes összeget, 5000 forintot ajánlott fel ingatlanonként a tulajdonosoknak, mondván, más városrészekben az ott élők komoly pénzekkel járulnak hozzá egy útfejlesztéshez.

Sok helyen inkább kérnek, felajánlanak

Végül leszögezte, a Korányi lakói nélkül a város nem épít körforgalmat, ha az itt élők nem akarják, akkor nem valósul meg a beruházás, pontosabban majd máshol. – Ha a városban valahol másutt építünk utat, akkor a tulajdonosok ott területet felajánlanak. Sok olyan példa van az országban, ahol a lakosok fizetnek azért, hogy fejlesszünk egy területet, építsünk utat – jelentette ki Kósa Árpád.

 Garanciát várnak

A lakossági fórumon többféle vélemény hangzott el. A tulajdonosok közül volt, aki az ott lévő 10–15 éves fákat féltette, volt, aki úgy gondolta, hogy a körforgalomhoz nem kellene járdát építeni, mert akkor kisebb területet igényelne. Dr. Együd Katalin, az egyik tulajdonos azt mondta, nem ellenzik a körforgalmat, de garanciát szeretnének kapni arra, hogyha átadják a városnak ezt a területet, akkor azzal nem él majd vissza az önkormányzat, további fejlesztésekre hivatkozva.  

Nehézkes a közlekedés

Mások egyértelműen támogatták a körforgalom megépítését, mondván, a csúcsforgalom idején mellékutakról alig lehet kifordulni a Korányira, a kereszteződés rendkívül balesetveszélyes. Olyan vélemény is elhangzott, hogy ha a tulajdonosok most nagy pénzre számítanak az eladásból, akkor inkább gyűjtést rendeznek számukra, hogy végre lemondjanak az egyébként forgalomképtelen területről.

Balesetveszélyes kereszteződés

Köteles István például támogatta a körforgalom megépítését, sőt, a városvezetés figyelmébe ajánlotta a Gádor Béla utcát, ahol szintén szükség lenne körforgalomra. Halkóné dr. Rudolf Éva önkormányzati képviselő, aki szintén ott él, elmondta: a Csaló közből a Korányira kis ívben is bravúr kikanyarodni. Mindenképp támogatja a megvalósítást. Megérti, hogy kellemetlenséget okoz a környéken lakóknak. Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy pont ezen a környéken felgyorsulnak az autók, biciklis-, gyalogosbaleset nem egy történt már ott.

Itt még nincs járda

Lövei Csaba, a terület önkormányzati képviselője úgy látja, egy városban kell gondolkodni, a Korányin például ez az egy szakasz maradt, ahol nincs járda. Kérdésként feltette, hogy mi lesz a Lengyel utcával? Mert sokan a Csaló köz és a Kalevala sétány mellett ezt használják menekülőútként. Ugyanakkor leszögezte: támogatja a körforgalom megépítését.

FEBRUÁR 7-IG dönthetnek

A fórumon kiderült az is, hogy a körforgalom közelébe tervezett buszöböl az itt élők kérésére nem épül meg, ezt a kompromisszumot elfogadta a város. Dr. Szemán Sándor címzetes főjegyző tájékoztatása szerint az érintettek jövő hét péntekig kapnak gondolkodási időt, hogy elfogadják-e ebben a formában a fejlesztést, hozzájárulnak-e, hogy jelképes összegért a város tulajdonába kerüljön az 1900 négyzetméteres, forgalomképtelen zöldfelület, tehát  február 7-ig várják az érintett ingatlantulajdonosok visszajelzését a vagyongazdálkodási irodán. Az önkormányzat az érintetteket a döntésükről tájékoztatni fogja. Ha a többség támogatja, akkor nemsokára elkezdődhet az építkezés, ha nem, akkor más városrészben élők járnak majd jól, hiszen a forrás nem vész el. De egyelőre bíznak a pozitív végkicsengésben, és a közszemlére tett látványtervek megvalósulásában – az érintettek és a közlekedők ezreinek közös megelégedésére.

 

  (Szerző: Z. Pintye Zsolt)

 

Olvasói levél

Néhány ember „dönt” rólunk?

Tisztelt Szerkesztőség!

Hallom újságíró barátomtól, meg olvastam a médiában, hogy volt a héten egy lakossági fórum a Korányin épülő körforgalom ügyében. Vagy nem épülő? Hát éppen ez a kérdés. Mint a tágabb környéken lakó, és azon a kereszteződésen naponta áthaladó nyíregyházi lakos, mélységesen fel vagyok háborodva azon, hogy néhány ember packázhat sok ezer emberrel, a biztonságunkkal. Döbbenten olvastam, hogy ők „dönthetnek” arról jövő péntekig, hogy akarják-e a körforgalmat vagy sem. Csak azért, mert az a zöldterületnek mondott rész a sorházuk előtt az õ tulajdonukban van, így a várost „zsarolják”, vagy pumpolnák meg, hogy fizessen, hogy az õ érdekükben is (!) körforgalmat építhessen a környékre. Kérdem én: hát kik ők? Ez a demokrácia? A kevesebbek érdeke a többség fölött? Azt mondják, ami előttük van, magánút, az a zöld sáv a Korányi út széléig meg szintén magánterület. Az a sokszor gazos, ahol nem folytatódik a járda, meg ami miatt a bicikliutat is kacskaringóztatni kellett a Korányin? Gratulálok! Az nem zavarja ezeket a pénzsóvárokat, hogy ki tudja hány ezer ember megy el arra naponta? Ők hogy mennek át a túloldalra zebra nélkül?? Szabálytalanul? Csak nem... Mert máshogy nem tudnak. Most a város építene nekik (nekünk, mindenkinek!) egy biztonságos kereszteződést, de ők merő pénzügyi érdekből inkább betartanak. Nekünk. Ha legközelebb elütnek ott valakit, majd egyesével becsöngethetünk megköszönni? Vagy szervezzünk tüntetést, élőláncot a magántulajdonuk elé, hogy felébredjenek? Egyik rokonom olyan utcában lakik, ahol végre utat épített az önkormányzat. Ők maguktól ajánlottak fel pár négyzetmétert a sajátjukból, hogy egyáltalán aszfaltjuk legyen, meg elférjen az új út. Ennek a kényes csapatnak meg még fizessünk, hogy jót tegyenek velük is? Mert a város pénze a mi pénzünk is... Olvasom, hogy ha nekik nem kell, viszik máshová. Igen ám, de a probléma még attól ott marad a Korányin. Magánemberként kérem, hogy a magánútjuk egy részét, mert állítólag csak néhány négyzetmétert érint, tegyék járhatóvá a köz számára, ha már valamelyik hivatal tévedett. Ha nem, megyünk tüntetni. Velünk ne szórakozzanak!

 

Előző hír
A Friedmann-telep névadójáról - Tudja Nyíregyháza melyik részén volt?
Következő hír
Rózsakert Szabadtéri Színpad

Kapcsolódó híreink