Az én könyvtáram – Szakmai napot szerveztek a Móricz Zsigmond Könyvtárban

Kétmilliárd forintos fejlesztési kerettel indult 2017. február 1-jén a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” EFOP-os projekt. „Az én könyvtáram” program szakmai napját rendezték a Móricz Zsigmond Könyvtárban.


A közel két éve indult pályázat mára aktuálisabb lett, mint bármikor. A felmérések szerint a középiskolába érkező diákok jelentős hányada funkcionális analfabéta, és szakértők még a tanköteles kor felemelésének kérdésével is foglalkoznak. A Széchenyi 2020 keretében, az európai unió által finanszírozott programban minden megyeszékhelyen ismertetik a megvalósult és tervezett kutatásokat, illetve a köznevelést támogató, könyvtári szolgáltatásokat érintő fejlesztéseket is bemutatják. Ez általában nem az infrastrukturális állapotot érinti, leginkább módszertani és szakmai területeket erősít.

Vállaltuk azt, hogy az összegyűjtött jó gyakorlatok és kidolgozásra kerülő mintaprojektekből ötöt itt a megyében meg fogunk valósítani, másrészről a különböző továbbképzéseknek és szakmai napoknak is helyszínt biztosítunk.

– szólt a program kapcsán Tomasovszki Anita, a Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtár igazgatója.

További képekért kattintson a fotóra!

A Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtár munkatársainak több sikeres olvasást, szövegértést, digitális írástudást és konkrét oktatást segítő gyakorlata is szerepel a fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, a megyei intézmények és egyéb szervezetek együttműködésében formálódó tematikában.

Tóth Judit, a Szabó Ervin Könyvtár szaktanácsadó-koordinátori csoport vezetője ismeri az eddigi felmérések tanulságait:

Gyerekek jó szívvel jönnek könyvtárba, és amellett, hogy elmondják, hogy kedves legyen a könyvtáros, legyenek jó programok, tehát bizonyos általánosítások mellett megjelent már az is az igényeik között, hogy legyenek számítástechnikai programok, legyen robotika foglalkozás a könyvtárakban, és mi úgy gondoljuk, hogy ezek nagyon valós igények, hiszen itt kopogtat a robotika az ajtónkon, tehát van helye ezeknek a rendezvényeknek a könyvtárainkban.

Az országban 40 tagú szaktanácsadói hálózat alakult, mely támaszkodva a könyvtáros gyakorlatra, illetve a legújabb kutatások adataira, képzési – módszertani – és tehetséggondozó mintaprogramcsomagok kidolgozásával foglalkozik.

További képekért kattintson a fotóra!

Az olvasóvá, értő olvasóvá nevelésben még mindig kulcsfontosságú a család szerepe.

Tudjuk, hogy már felső tagozatban olyan nagy kihívásoknak vannak kitéve a gyerekek, amikor el kell tudni olvasni a fizika, kémi, történelem leckét, és akinek nem megy rutinszerűen, és ő még azzal van elfoglalva, hogy összerakja a betűkből a szavakat, az nem fogja értelmét látni a mondatnak. Ez a szülők és a család nélkül nem megy.

– üzente Péterfi Rita szociológus, az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum munkatársa a családoknak.

A 2019 első negyedében záródó projekt 80 különböző típusú eseményen segíti a szakmai információcserét, majd országos könyvtár- és olvasásnépszerűsítő kampányra is sor kerül. Egy tanulságokkal illusztrált módszertani kiadványt is megjelentetnek a szakemberek, és leghőbb vágyuk szerint mindezek eredménye eljut majd a közoktatás intézményeibe.


Matyasovszki Edit