Árpád-kori falu újraértelmezve!

A tavaly októberben átadott Árpád-kori falu létrejöttéről tájékoztatta a város pedagógusait a Jósa András Múzeum szakembere. Az érdeklődő tanárok és tanítók a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Oktatási és Képzési Központja, valamint a Sóstói Múzeumfalu meghívására látogattak el a skanzenbe, ahová egy közös gondolkodásra invitálták őket. A Nyires faluban bemutatták a múzeumpedagógusok közoktatásban részt vevő kollégáiknak a korabeli épületekben rejlő lehetőségeket és azt, hogyan tudják azokat a tanárok a mindennapi oktatómunkában a gyerekek érdekében alkalmazni.

Pedagógiai „hasznosítás”

Dr. Szabó Sarolta, a Sóstói Múzeumfalu igazgatója azt mondta, a múzeumfaluba eljöhetnek a tanárok a diákokkal, főleg akkor, ha ezt a korszakot tanítják. Az etnográfus igazgató hozzátette, az élményszerűség nagyon fontos a gyerekeknek, hiszen ha látnak valamit és tapasztalnak, akkor azt könnyebben megjegyzik.

A Sóstói Múzeumfalu szakemberei azon dolgoznak, hogy 2016 áprilisára elkészüljön egy oktatási segédanyag, amelyet a tanárok igénybe vehetnek. Ennek része volt az az információ nap is, amire a pedagógusokat hívták. Az Árpád-kori faluban rejlő pedagógiai lehetőségeket a tanárok jónak találták.

Élményalapú tanulás

Szegedi Józsefné, történelem szakos tanár, a Nyíregyházi Szakképzési Centrum Inczédy György Szakiskola, Szakközépiskola és Kollégiumból érkezett az információs napra. Azt mondta, jónak találja a lehetőséget, hiszen így közelebb tudják hozni a gyerekeket a saját múltjukhoz. Könnyebben meg tudják kedveltetni a történelemnek ezt a viszonylag távoli korszakát, és egyéb korszakokat is. A tanárnő hozzátette, úgy véli, élőben látni a dolgokat nemcsak a tanulóknak, hanem a tanároknak is nagy élmény.

Az Árpád-kori falu pedagógiai hasznosítása lehetőséget teremt arra, hogy a gyerekek ne csak a tankönyvekből, a tantermekben szerezzenek ismereteket, hanem a múzeumfaluban valósuljon meg az élményalapú tanulás.

Mikita Eszter