Új szakasszal bővül az M3-as – A magyar–ukrán határig tart majd az autópálya

Új szakasszal bővül az M3-as – A magyar–ukrán határig tart majd az autópálya
Fotó: Illusztráció

Újabb szakasszal bővül az M3-as autópálya, így már a magyar–ukrán határig tart majd a sztráda. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tájékoztatásából kiderül, már a tervezőt keresik a beruházáshoz. A tervek szerint 23 kilométer hosszú, 2x2 sávos gyorsforgalmi utat építenek Vásárosnamény és Beregdaróc között.

Nemcsak kényelmesebb, de gyorsabb is autópályán eljutni a Nyíregyházától távolabb eső városokba, az M3-asnak köszönhetően Vásárosnamény a térkép szerint 40–42 perc alatt elérhető. Az M3-as kelet felé haladva Nyíregyházával és az északkeleti országrészen fekvő Vásárosnaménnyal köti össze Budapestet. 2x2 forgalmi sávval, 1-1 leállósávval üzemel a 280 kilométer hosszú szakasz. Az autópálya Vásárosnaményt 2014 októberében érte el. Egy ilyen jellegű beruházás nemcsak az autósok számára fontos, a településeket is segíti. A megközelíthetősége nagymértékben javult Vásárosnaménynak, ez pedig gazdasági szempontból is előnyös. A kisebb települések pedig mentesülhettek a személyautó- és a kamionos forgalomtól. Jelenleg mivel Vásárosnaményig tart a sztráda, a személyautóknak és a kamionforgalomnak is innentől a településeken át kell eljutniuk a határig. Ez jelenleg további közel 30 percet jelent. Régóta szerepel a tervek között, hogy folytatják majd az autópályát és elér egészen a magyar–ukrán határig. Most egy újabb fontos állomásához érkezett a beruházás, erről tájékoztatta televíziónkat a NIF.

23 kilométernyi út épül

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. mint beruházó, feladatait az Innovációs és Technológiai Minisztérium feladatmeghatározása alapján végzi. A NIF Zrt. jelenlegi feladata a projekt előkészítése és tervezése. Ezek alapján az M3 gyorsforgalmi út Vásárosnamény és Beregdaróc között mintegy 23 kilométeren 2x2 forgalmi sávos autópályává fejleszthető autóút épül. A nyomvonal Vásárosnaménynál Tiszaszalkától délre keresztezi a Tiszát, így egy új híd előkészítése is a projekt része. A szakaszon négy külön szintű csomópont épül, várhatóan 29 nagyobb műtárgyat, egy kétoldali egyszerű pihenőt és egy határátkelőt is terveznek – áll a NIF televíziónk számára megküldött tájékoztatásában. A tervező kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárás ajánlati felhívása április elején jelent meg, eredményes közbeszerzés esetén a szerződéskötés 2020 szeptemberében várható.

Sokrétű előkészítést igényel az útépítés

Egy ilyen mértékű beruházás rengeteg munkával jár, be kell szerezni a szükséges engedélyeket és területeket, el kell készíteni a kivitelezési, közbeszerzési dokumentációkat, valamint a régészeti munkálatok is jelentősek egy új szakasz építésénél. A kivitelezés korábbi információk szerint várhatóan 30 hónapig tart majd, de ezt több tényező is befolyásolhatja, például a Tisza-híd építése.

Úthálózati fejlesztés Nyíregyházán

Nyíregyházán az elmúlt időszakban szintén jelentős úthálózati fejlesztés valósult meg. Tavaly októberben megnyílt a forgalom számára a nyugati elkerülő új szakasza. A beruházás részeként egy 3,7 és 4,1 km-es útszakasz, két körforgalom és egy 68 méter hosszú vasbeton szerkezetű vasúti híd is épült. A kényelmes és gyors elérhetőség befolyásolja a térség gazdasági fejlődését és lakóinak életminőségét is. A beruházás összege mintegy 9,2 milliárd forint volt, ezt hazai forrásból finanszírozták. Nyíregyháza kertvárosában és Nyírszőlősben közel 20 ezren élnek, ők azok a városlakók, akiket közvetlenül érint a nyugati elkerülő új szakasza. Ennek köszönhetően a belváros felé vezető út és a belváros is mentesül a kamionok okozta levegőszennyezettségtől, zajtól és a balesetveszélytől, a nyírszőlősiek pedig jóval hamarabb elérik az autópályát.