Töretlen a versenyszellem a nyíregyházi Kölcsey kisdiákjai körében

Töretlen a versenyszellem a nyíregyházi Kölcsey kisdiákjai körében

A Nyíregyházi Kölcsey Ferenc Gimnázium diákja, Dezső Laura írt beszámolót a Bolyai Anyanyelvi Csapatversenyről.

A belvárosi patinás oktatási intézmény, a Nyíregyházi Kölcsey Ferenc Gimnázium ódon falai soha nem láttak még ennyi érdeklődő, mindenre nyitott kisdiákot, mint a 2020/2021-es tanévben induló 7. d osztály diákjai. Jó döntésnek bizonyult a hatévfolyamos gimnáziumi osztály elindítása, és a kisdiákok is otthonra leltek a nagy múltú oktatási intézményben. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy taroltak a 7. d osztály tanulói a Bolyai Anyanyelvi Csapatversenyen.

A Bolyai Anyanyelvi Csapatverseny évek óta nagy népszerűségnek örvend a diákok körében. Már általános iskolában is részt vettem ezen a versenyen, ezért nagyon megörültem neki, amikor Kerekes Attila tanár úr, a magyartanárunk, felajánlotta, hogy benevez és felkészít minket erre a versenyre. Tanár úr az első naptól fogva lelkesített minket, annyira magával ragadó órákat tudott tartani, hogy mindnyájunkban tudatosult, hogy az anyanyelvi kultúránál egy magyar ember számára nincs semmi fontosabb. Amikor tanár úr felolvasta nekünk a versenyfelhívást, nem volt kétséges, hogy ott a helyünk.

Az osztályt nyolc diák képviselte, két csapatban. Az egyik csapat tagjait a fiúk alkották: az „Egységben a tudás” nevű csapat tagjai: Hadobás Levente, Csernyik Balázs József, Ferdinánd Illés Mihály, Morauszki Noel Milán, a másik csapatban mi, lányok képviseltettük magunkat: a mi nevünk  a „Nyerő négyes” volt, rajtam kívül csapattársam volt még Labonz Adél Zsóka, Rocska Zsófia és Békési Zsófi.

Az első forduló a járványhelyzet miatt online került megrendezésre 2020. november 6-án. Az online forduló ebben az esetben azt jelentette, hogy egy megadott időpontban be kellett jelentkeznünk a verseny honlapjára, majd a feladatlapot megoldva, az általunk helyesnek vélt megoldást a számítógépen bejelölni. Izgalmas feladat volt, hiszen egy kicsit mi is belekóstolhattunk, milyen lehet a digitális oktatás, amiben most a nagyobb diáktársainknak van része.

A verseny előtt felkészítő tanárunkkal gyakoroltuk a korábbi évek feladatait. Közösen kitöltöttük, és megbeszéltük a típushibákat, a közmondások jelentését, felelevenítettünk néhány nyelvtani szabályt, és gyakoroltunk helyesírási feladatokat is. Kerekes tanár úr időt és energiát nem kímélve foglalkozott velünk, tanár úr igazi motivátor, ha vele vagyunk, észre sem vesszük az idő múlását.

Ezt követően elkezdődött a verseny. Az idei feladatlap nagyon összetett volt. Nyelvtani és irodalmi kérdéseket is tartalmazott.  A 13 feladatból volt olyan, amelyhez a szólások és közmondások jelentését kellett tudnunk, egy másik a szókincsre épült, illetve olyan, amelyhez a magyar költők verseinek betűit kellett sorrendbe rakni. Az alapos felkészítésnek és a tudásunknak köszönhetően pillanatok alatt végeztünk mindennel.

A verseny nagyon jó hangulatú volt, a csapattagok között tökéletes összhang alakult ki, és mindenki megpróbálta a maximumot kihozni magából, ami az eredményen is meglátszott.

Az eredményhirdetésre Kisvárdán került sor, ez alapján iskolánk  „Nyerő négyes” csapata 1. helyezett, a mi  csapatunk  pedig az előkelő  2. helyezett lett a megyéből. Az országos ranglistán, a  több, mint száz indulóból a 12. helyet értük el.

Nagyon hálásak vagyunk felkészítő tanárunknak, hogy ezzel az élménnyel megajándékozott bennünket, és persze belekóstolhattunk a versenyzés izgalmába is, nem utolsó sorban pedig bővültek anyanyelvi ismereteink, Kölcsey szavait idézve: „…idegen nyelveket tudni szép, a hazait pedig lehetségig mívelni kötelesség”.

 

Dezső Laura, a Nyíregyházi Kölcsey Ferenc Gimnázium 7. D osztályos tanulója