Szociális segítők az oktatásban – Hiánypótló feladatot teljesítenek

Szociális segítők az oktatásban – Hiánypótló feladatot teljesítenek
2017 októberében indult az az EFOP-os pályázat, mely oktatási intézményekben megjelenő szociális segítők munkáját támogatta. A közel 40 millió forintos program zárórendezvényén a tapasztalatok összegzésére vállalkoztak pedagógusok és szociális szakemberek.

A Nyíregyházi Család- és Gyermekjóléti Központ által a járásban szervezett próbaév résztvevője a Bem József Általános Iskola és tagintézményei – a Gárdonyi, a Hermann Ottó, a Kazinczy Általános Iskola –, a Gyermekek Háza Óvoda és tagintézményei, illetve a járásból két település, Nyírtura és Nyírtelek intézményeinek képviselői fogalmazták meg a lehetőség előnyeit és dilemmáit arról az oktatást segítő szociális munkáról, mely aztán 2018 szeptemberétől állami normatív támogatással törvényi kötelezettség lett.

Lengyelné Pogácsás Mária, a Nyíregyházi Család- és Gyermekjóléti Központ intézményvezetője szerint:

Kialakítottuk ennek a logisztikai hátterét. Felvettük a kollégákat, és nagyon pozitívan fogadták az iskolákban, óvodákban a szociális segítőket. Mindenhol fogadóóra lehetőséget biztosítunk, ill. szükség szerint a segítő szakember megjelenik az iskolai órákon, a szülői értekezleten, és nyilván a tanáriban is egy-egy találkozás alkalmával, vagy ahogy a szülő reggel viszi, majd délután hozza a gyereket, már ott lehetőségünk nyílik a beszélgetésre.

Hiánypótló feladatot teljesít az ellátásba került 31 szociális szakember a nyíregyházi járás 15 településén. A pályázati próbaév során alkalom volt a módszerek és szakmai sztenderdek kialakítására, az infrastruktúra megalapozására. Különböző közegben, méretben és más-más problémával szembesültek a résztvevők a pályázati év ideje alatt. A Bem József Általános Iskola és tagintézményeinek 1500 diákja részesült most már az elmúlt közel két esztendőben kiemelt figyelemben.

Egyrészt a tanulóinknak voltak különböző foglalkozások a pályaorientációs foglalkozásoktól a sporton keresztül, a kommunikációs tréningeken át sok minden területet átölelően tartottak a gyerekeknek olyan tréningeket, melyek megsegítették a mindennapi munkánkat, illetve a pedagógusainknak team coachingot tartottak, ahol azokat az eseteket tudták feldolgozni, amelyek akár tanulmányi problémákat okoztak.

- fogalmazott Dr. Baloghné Mester Éva, a Bem József Általános Iskola intézményvezetője.

Az Óvodai, iskolai szociális munka bevezetése a nyíregyházi járásban pályázat legfőbb sikere a prevencióban fogalmazható meg. Az elsődleges cél az, hogy minél kevesebb ügy kerüljön a hatóság elé, megoldható legyen a szociális alapellátásban. Család, iskola és a szociális szféra hármasa így egészségügyi, tanulási, akár gyámügyi kérdésekben is intézkedhet.

Kapcsolódó galéria

Szociális munka bevezetése előadás