Papucsférjként a színpadon – Interjú Urmai Gáborral
A 9-tõl 5-ig című darabban csak a fináléban jelenik meg a színpadon, az Úri muriban papucsférjet játszik, egy televíziós sorozatban pedig mind többet bukkan majd fel Urmai Gábor, a Móricz Zsigmond Színház művésze.
– A Godot-díj az évad végén színházunkban azt a színészt illeti meg, aki a legtöbbet vár arra, hogy egy darabban először színpadra lépjen. Jól sejtem, hogy esélyes vagy rá?
– Igen. Mondtam is a kollégáknak, hogy rajtam kívül két ember nyerhetné meg. Az egyik az a kolléga, aki csak a tapsrendre menne be a színpadra, a másik maga Godot. De egyikük sem létezik. Talán nem véletlen, hogy a fináléhoz érkezve, amikor az ügyelő színpadra szólítja az összes szereplőt, sorolva a neveket, külön hozzáteszi: és Urmai Gábor művész urat is kérem jelenésre...
– Az Úri muriban viszont sokkal többet látunk a színen, február 22-én lesz a bemutató. Milyen előadást várhatunk?
– Még a felénél sem tartunk a próbaidőszaknak, és mert nem akarom elkiabálni, inkább Szőcs Artur, a rendező szavait idézem: jól állunk. Mindenki nagyon komolyan veszi a feladatát, szeretjük csinálni.
– A közönség is szeretni fogja?
– Egyrészt azt gondolom, hogy a Móricz Zsigmond Színháznak játszania kell a névadója darabjait. Hol szeressék, ha nem itt? Nem mai a történet, de akár az is lehetne. Mi nem aktualizáljuk se díszletben, se jelmezben, semmilyen beszólásban-kiszólásban. A darab elmond mindent. Mulatós mű, élőzenével – sírva vigad a magyar. Vidéken játszódik, földbirtokosok a szereplői, vannak köztük hímsoviniszták. Az én figurám viszont papucsférj, rendesen csoszog a cipő mellette...
– Az élményanyagát honnan vetted?
– Hozzáolvastam... Nem a 21. században elfogadott párkapcsolatok voltak akkoriban, általában a férj volt az úr, olykor viszont a nő mondta meg a férjének, hogy hol a helye. Az arányok persze változtak azóta.
Nagy társasági élet van a színpadon, sok színész, sok jelenlét. Együtt kell élni az eseményekkel akkor is, ha nincs szövegem, hogy a legjobb ütemben szólaljak meg, ha itt az idő. A csendes jelenlétet ugyanúgy el kell játszani. Úgy gondolom, szeretni fogja a közönség az előadást.
– A korábbiakhoz képest gyakrabban fogsz felbukkanni a Drága örökösök című tévésorozatban. Szeretsz filmezni?
– Szeretek! Másfajta jelenlétet követel, ott és abban az adott pillanatban kell jónak lenni. Elindult a 3. évad, bonyolódik a helyzet, a mi figuránk is – a kollégámmal ketten vagyunk a „kopaszok”, a rosszak – erőteljesebben jelenik meg a történetben. Persze kiderül rólunk, hogy jó emberek vagyunk. Eleinte a falu rémisztői, később a segítői.
A színpadnak is megvan a varázsa! A színházban jó esetben a bemutatóra készül el az előadás, majd folyamatosan változik. Estéről estére más a közeg, a nézők másképpen reagálnak. Rajtuk szűrjük le, hogyan hat mindaz, amit kitaláltunk, különösen igaz ez a vígjátékokra. Előfordul, hogy olyan dolgon nevet, amit mi már rég meguntunk, de kiderül, a nézőre jól hat. Más jelenetrészt pedig jobb elhagyni vagy átalakítani. Én magam is változom, rádöbbenek egy-egy gondolat mélyebb, másfajta értelmére. A színházban részese, alkotója vagyok az előadásnak, a film a rendező és a vágó kezében van.
(Szerző: Kováts Dénes)
A Móricz Zsigmond színház műsora
Február 1., szombat 19.00 9-tõl 5-ig, Vidám bérlet, Nagyszínpad
19.30 Tengeren, Kiss Manyi kamara bérlet, Krúdy Kamara
Február 3., hétfő 19.00 9-tõl 5-ig, Kölcsey kombinált bérlet, Nagyszínpad
Február 4., kedd 17.30 Szabó Magda: Agyigó – vallomás két részben, Bérletszünet, Bencs Villa
19.00 9-tõl 5-ig, Krúdy kombinált bérlet, Nagyszínpad
Február 5., szerda 19.00 9-tõl 5-ig, Széchenyi kombinált bérlet, Nagyszínpad
Február 6., csütörtök 14.00 Ezeregyéjszaka, Csipet csapat bérlet, Nagyszínpad
Február 7., péntek 10.00 Ezeregyéjszaka, Dumbó bérlet, Nagyszínpad
14.00 Ezeregyéjszaka, Csizmás kandúr bérlet, Nagyszínpad
19.30 Tengeren, Vörösmarty kamara bérlet, Krúdy Kamara