Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia – Utazási szokások alapján dolgozik az ügynökség

Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia – Utazási szokások alapján dolgozik az ügynökség
Fotó: Kohut Árpád

Megújult a Magyar Turisztikai Ügynökség és a szakma közös, stratégiai céljait összefogó Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia 2030 – Turizmus 2.0, amely meghatározza a következő évtized turizmusát. A leghangsúlyosabb változásokat, a helyi fejlesztéseket és terveket Nyíregyházán ismertette dr. Guller Zoltán vezérigazgató.

 

Nyíregyháza jelenleg a 20. legnépszerűbb város az országban az itt töltött vendégéjszaka-számok alapján, ez nagymértékben köszönhető az elmúlt évek fejlesztéseinek is. A pandémia idején a megyeszékhelyen jóval kisebb volt ennek a számnak a csökkenése, az országos 58 százalékhoz képest 28 százalék. A Magyar Turisztikai Ügynökség szerint, ha minden a terv szerint halad, talán 2022-ben tudja majd ugyanazokat az eredményeket produkálni Magyarország, amit 2019-ben a belföldi turizmus tekintetében tudott. A válság idején újraalkották az ügynökség stratégiáját, ami nagymértékben segítheti majd ezt a célkitűzést.

Új stratégia

A szakemberek már két éve különböző adatok alapján dolgoznak és hozzák meg a döntéseket, nem adott személyek, hanem utazási szokások alapján vizsgálják a szállásfoglalásokat és a szabadidő-eltöltés tulajdonságait. Leginkább mobil cellainformációkból.

„Látjuk például azt, hogy Budapesten a Budai várban csak 46 percet töltenek el a látogatók, látjuk azt, hogy a cseh turisták nem nagyon mozdulnak ki a településre, ahova érkeznek, látjuk azt, hogy a lengyelek utaznak a települések között. Látjuk azt, hogy minden orosz turista naponta kétszer elmegy a hévízi tófürdőhöz és azt is látjuk, hogy volt olyan, hogy Siófok városába márciusban egyetlen vendég sem érkezett Nyugat-Magyarországról” – mondta dr. Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója.

Fiatalos Nyíregyháza

„A térséget is elemeztük, 2020-ban Nyíregyházára a látogatók 22 százaléka a megyéből érkezett. 27 százalékuk Közép-Magyarország térségéből, 15 százalék Budapest, 12 százalék Pest megye. Látjuk, és nagyon örülünk is annak, hogy Nyíregyháza kifejezetten a fiatalok számára népszerű desztináció, a látogatók 47 százaléka 24 év alatti. Ez a megyében körülbelül 34 százalék, tehát Nyíregyháza kiemelten a fiataloknak a kedvelt úti célja” – tette hozzá a vezérigazgató.

A fiatal vendégek számára egy új attrakciót is átadtak a napokban a belvárosban, a Bocskai utca és a Kálmán utca sarkán a Selfie Museumot. A többszintes épületben vidám, színes kellékkel, közel 30 kialakított boxba várják a fotózkodni vágyókat, illetve egy kávézó is működik a múzeum alatt.

Számos lehetőség a városban

Nyíregyházán kiemelkedően magas a férfi vendégek aránya, ennek oka lehet például a LEGO gyár- vagy az állatkert-látogatás mint apa-fiú program megjelenése, illetve az üzleti turizmus – ezeket az adatokat jelenleg még vizsgálja a Magyar Turisztikai Ügynökség. A Nyíregyházára érkező vendégek közel fele meglátogatja az állatparkot, 16 százalékuk a Sóstói Múzeumfalut is.

„Látjuk azt, hogy egész napos programnak tekinthető a sóstói attrakciók sokasága, a látogatók 94 százaléka egész nap itt van. 78 százalékban az első napjukon felkeresik a sóstói programlehetőségeket, 17 százalékuk pedig a második napon. Érdekes egyébként, hogy a belváros látogatottsága csak 32 százalékos, valamit itt biztos tennünk kell majd a képviselőkkel, polgármester úrral közösen, és azt is látjuk, hogy egy új feltörekvő desztináció lehet majd a városban a Bujtosi-tavak területe, ahol alacsony bázisról, de folyamatosan növekvő turistaszámot tudunk látni” – mesélte a vezérigazgató.

Cellainformációkból marketing

„Miért fontosak az adatok, miért foglalkozunk velük ennyit? Ez az első év a turisztikai ügynökség életében, hogy most már csak adatalapon csinálunk marketing tevékenységet, ami azt jelenti, hogy ha a megyéből és Budapest térségéből érkeznek a legtöbben, akkor csak a megyében és a budapesti, Pest megyei potenciális látogatók social media felületeire olyan reklámokat helyezünk el, amelyek az általuk felkeresett népszerű úti célokat mutatják. Ha az állatpark hívó szó, akkor az állatparkkal reklámozzuk Budapesten az adott térséget” – ismertette a részleteket dr. Guller Zoltán.

Nemcsak a marketinghez kapcsolódó, hanem a fejlesztési döntéseket is ezekre az adatokra alapozza a Magyar Turisztikai Ügynökség – tette hozzá a vezérigazgató.

Fejlesztések és célkitűzések

Csak a Kisfaludy Programban több mint harmincmilliárd forintból újulhattak vagy épülhettek szálláshelyek az elmúlt években, illetve fejlesztettek strandokat Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében. A stratégia újraalkotásával az eszközök változtak, de a célok megmaradtak: 2030-ig elérni az évi 20 millió vendéget és az 50 millió vendégéjszakát, Magyarország Közép-Európa vezető turisztikai térségévé váljon, és a turizmus újra a magyar gazdaság húzóágazata legyen. Mindezen célok elérésében kiemelt szerep jut Szabolcs-Szatmár-Bereg megyének, így Nyíregyházának is.