Négy évtizeden keresztül szolgálta a gyerekeket

42 év szolgálat után elbúcsúzik szeretett iskolájától, a Nyíregyházi Bem József Általános Iskola Gárdonyi Géza Tagintézményétől Ákli Istvánné, Katika, aki generációkat tanított a Kórház utcai, egykori 20-as iskolában.

Ákli Istvánné már gyermekkorától tanárnak készült. Hogy álmát valóra váltsa, jelentkezett az ország egyik legjobb tanárképzőjére, a Bessenyei György Tanárképző Főiskolára. 1982-ben szerezte meg diplomáját és beteljesedett a vágya, magyar nyelv és irodalom, valamint történe- lem szakos tanár lett. Pedagóguspályáját a Vasmegyeri Körzeti Általános Iskola Besztereci Tagiskolájában kezdte, ahol 1984-ben megbízták a tagintézmény-vezetői feladatok ellátásá- val. Ezáltal lehetősége nyílt a három telephelyen működő iskolában és az óvodában a vezetői feladatok áttekintésére, gyakorlására. Irányítása alatt tehetséggondozó, felzárkóztató szakkö- röket indítottak. Sikerült az addig nem konfliktusmentes tantestületben jó munkakapcsolato- kat kiépítenie. 1987-ben került Nyíregyházára, a Kórház utcára, az akkori 20. Sz. Általános Iskolába. Magyart és történelmet tanított, osztályfőnöki feladatokat és könyvtárosi teendőket látott el. A következő tanévtől igazgatóhelyettesi feladattal bízták meg, amit lelkiismeretesen látott el egészen 2007-ig, amikor megpályázta és elnyerte az igazgatói posztot. Az iskola élé- ről vonul nyugdíjba 2024-ben.

Az elmúlt 42 évben innovatív, nyitott, meggyőző és humánus egyénisége folyamatos sikerre vezette az iskolát, az ott tanító pedagógusokat és a diákokat. A tanári pálya iránti elkötelezett- sége, magas szintű szakmai tudása, gyermekcentrikussága és hivatástudata volt mindennapos tevékenységnek záloga. Kollégáival 1992-től Nyíregyháza és az ország iskolái közül az el- sők között valósították meg az inkluzív nevelést. Ennek keretében ép értelmű, hallás, látás, mozgássérült, autista, tanulási nehézséggel küzdő gyerekeket integráltan neveltek együtt a többségi társadalom tagjaihoz tartozó tanulókkal. Vezetésével és példamutatásával sikerült egy toleráns, befogadó szemléletű pedagógus- és gyermekközösséget kialakítania. Alkotó, egymást segítő tantestületi légkört valósított meg iskolájában. Munkája eredményességét mu- tatja, hogy az iskola valamennyi tanulója sikeresen tanult tovább és megtalálták helyüket a felnőtt életben, hasznos tagjai lettek a társadalomnak. Tapasztalatait meg akarta osztani má- sokkal, így több alkalommal segített olyan iskoláknak, akik be kívánták vezetni az inkluzív

 

nevelést. Publikációi, konferenciákon való felszólalásai, gyakorlati példái pedagógusok gene- rációinak segített. A Gárdonyiban bővítette a gyermekek tanórán kívüli foglalkozásainak kíná- latát, kiemelt figyelmet fordított a tehetséggondozásra, a felzárkóztatásra, és folyamatosan biztosította minden tanuló számára az esélyegyenlőséget.

Történelem tanárként fontos feladatának tekintette a komplex látásmód fejlesztését, a kreati- vitás, az alkotásvágy kiaknázását, az élménypedagógia alkalmazását, a korszerű ismeretek elsajátíttatását, valamint a piacképes tudás megszerzését. Olyan ismeretekhez, képességekhez segítette tanulóit, amelyek a pályaválasztáshoz és az életben való boldoguláshoz szükségesek. A tanítványai számos versenyen szerepeltek kiemelkedő eredménnyel.

Az oktatás mellett mindig nagy hangsúlyt helyezett a nevelésre is. A rábízott gyerekeket fe- gyelmezett, illemtudó viselkedésre nevelte. Empatikus személyiségével könnyen kapcsolatot teremtett a diákokkal és a szüleikkel egyaránt. Mindig nagy gondot fordított a gyermekek és környezetük megismerésére, segítette őket az esetleges hátrányok leküzdésében és tehetségük kibontakoztatásában. A szociális kompetenciák fejlesztésénél hangsúlyt fektetett a konfliktu- sok kezelésére, egymás elfogadtatására, a kompromisszumkészség kialakítására. A személyi- ségfejlesztésben fontos szerepet szánt a nemzeti és az egyházi ünnepeink méltó megünneplé- sének, az iskolai hagyományok ápolásának. Az iskolai munkája mellett folyamatosan képezte magát, vágyott az új, használható ismeretekre. Elvégezte a Budapesti Műszaki és Gazdaság- tudományi Egyetem Gazdaság és Társadalomtudományi Karán a közoktatási vezetői szakot, EU pályázatírói kurzuson vett részt, tanfelügyeleti szakértő és pedagógiai minősítő szakértő lett, és mesterpedagógusi minősítést kapott. Szakmai munkájának fejlesztése érdekében törté- nelem intenzív módszertani tanfolyamon vett részt a Bessenyei György Tanárképző Főiskola szervezésében 1990-ben. 1997-től a Nyíregyházi Főiskola Történelem Tanszékének felkérésé- re szakvezetői feladatokat látott el, így át tudta adni tapasztalatait a jövő pedagógusainak is.

Nyugdíjba vonulása után a Gárdonyi már nem lesz olyan, mint amelyen az elmúlt 37 évben volt. De ránk hagyott tudása, tapasztalata, és bölcsessége olyan példa lesz előttünk, aminek segítségével méltó módon tudunk haladni azon az úton, amelyet Ő mutatott meg nekünk. Kí- vánunk az elkövetkező időszakra jó egészséget és tartalmas nyugdíjas éveket!

A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola Gárdonyi Géza Tagintézményének munkatársai nevében:

Tóth László, tagintézményvezető-helyettes