Kulcsfontosságú beruházások az északi elkerülőtől az ipari parkig

Dec 7, 2025

Északi elkerülő, Tokaji úti aluljáró, Simai úti felüljáró, Debreceni út felújítása, a két vármegyeszékhely közötti kapcsolatok rekonstrukciója (100-as vasútvonal, 4-es számú főút négynyomúsítása), hímesi körforgalom, ipari parkkal összefüggő közúti fejlesztések. Ezekről mind szó esett a november végi nyíregyházi közgyűlésen, amelyen az Építési és Közlekedési Minisztérium képviselői is részt vettek. A prezentációval színesített tájékoztató után arra kértük Pántya József út- és vasútépítésért felelős helyettes államtitkárt, hogy foglalja össze a nyíregyházi olvasóknak a közeljövő legfontosabb terveit, illetve azt, hogy a megvalósítás mely fázisában vannak az elképzelések.

– Hol tart az északi elkerülő megvalósítása?

– Az északi elkerülőnek a terveztetését kívánjuk megindítani, reményeink szerint jövő év első negyedévében. A tervezési közbeszerzésre érkezett ajánlatok bontása megtörtént, most a kiértékelésük zajlik. Bízom benne, hogy a szerződés megkötését követően elkezdődhet a tervezési időszak, ami minden egyes infrastruktúra-fejlesztés alapja. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy ennek a szakasznak már van környezetvédelmi engedélye, ezen a fázison túl vagyunk. Nem mondom, hogy ebben nem lehet még valamennyi mozgás, de ez a sáv az alap, amit továbbterveznek majd. A nyomvonal a Nyírszőlősi úttól tart egészen a 4. számú főútig, fölfűzve erre Kótaj, Kemecse településeket is, jó pár csomóponti támogatással.

– Van egy neuralgikus pont, a Tokaji úti piac környéke, ahol a 100-as vasútvonal megy Záhony felé. Mikor lehet esély arra, hogy a vágyott aluljáró elkészülhessen?

– A Tokaji úti aluljáró terveztetése részben előrébb, részben picivel hátrébb tart. Azért tart előrébb, mert ennek a projektnek már van építési engedélye, ezt sikerült megszereznünk az elmúlt években. Most azt a célt tűztük ki, hogy itt is elkészíttetjük a kiviteli tervet, hiszen a mai jogszabályi környezet már kiviteli tervű közbeszerzéseket ír elő. Ennek a terveztetése, közbeszerzése szintén lezajlott, október közepén megtörtént a bontás. Most a bírálati szakaszában van a folyamat, és jövő év első negyedében itt is szerződést kívánunk kötni a kiválasztott tervezővel.

– A Simai úti felüljáró ugyanakkor mostanában jelent meg a köztudatban – milyen esélyek vannak rá?

– Az egy komplex beruházássorozat fontos eleme, hiszen az ipari park vasúti fejlesztésének részeként került be a tervekbe ez a nagyon fontos, hiánypótló közúti kapcsolat. A vasúti indító-fogadó vágányhálózatot, ami meg fog valósulni az ipari park északi területén, bekötjük Nyíregyháza vasútállomásáig. Ennek a tervezési csomagnak a részeként van előírva feladatul a tervezőnek, hogy a Simai úti átkötést a Tünde utca irányába megtervezze. A konkrét tervezés megindítását a második negyedév határára tehetjük.

– Maradjunk a vasútnál, a hírek szerint a konkrét kivitelezéshez a legközelebb talán a 100-as vasútvonal Debrecen–Nyíregyháza közötti szakasza van.

– Kelet-Magyarország legnagyobb vasútfejlesztési projektjéről beszélünk. Október 17-én jelent meg a Nyíregyháza és Debrecen közötti vasútvonal fejlesztésére vonatkozó kivitelezési közbeszerzés az értesítőben. Jelenleg az ajánlatok beadására várunk, és reméljük, hogy a jövő év második negyedévében ez a kivitelezési munka megkezdődhet, ezért dolgozunk. Ez a legnagyobb értékű, nagy műszaki tartalmú tenderünk, ami teljesen új helyzetet teremt, és új színt fog hozni nemcsak a két város közlekedésébe, hanem a tranzit vonatkozásában is.

– A két nagyváros közötti közlekedés közúton is magasabb szintre emelkedhet, hiszen gyakran szólnak hírek a négynyomúsításról.

– Ennek a közbeszerzési bontása szintén megtörtént. Itt a kiviteli tervig történő terveztetés utolsó fázisaiban vagyunk, jövő év első negyedévében kívánunk szerződni a tervezővel. Az ipar mellett a gépkocsik és az itt közlekedők száma is egyértelműen igazolja, hogy helye van a 2x2 sávnak.

– A túlterhelt Debreceni út az egyik fontos bevezető szakasza Nyíregyházának. Asztalra került egy ezzel kapcsolatos terv is, milyen fázisban van?

– Talán a legnehezebb részén vagyunk túl. A tanulmánytervi változatot kiválasztották, ebben dől ugyanis el, hogy milyen, részben jelzőlámpás csomópontokkal számolunk, hol lesz például visszafordulási lehetőség. A célunk az, hogy a jövő év első negyedévében a folytatásnak kiírjuk a közbeszerzését az engedélyes és kiviteli terv elkészítésére.

– Az is elhangzott a közgyűlésen, hogy a régóta várt hímesi körforgalom megvalósítása karnyújtásnyira került.

– Így van. Nagy köszönet a városnak a terveztetésben való szerepvállalásért, a tervek a Magyar Közút Nonprofit Zrt. gondozásába kerültek, és a cég lefolytatta a közbeszerzési eljárást, kiválasztotta a kivitelezőt. A szerződést megkötötte vele, így december elején megtörténik a munkaterület átadása. Ám mivel most kezdődik a tél, érdemi munkavégzés jövő február végétől várható. Addig is van közműfeltárási és -kiváltási munkálata a kivitelezőnek, de az érdemi forgalomkorlátozások, terelések és az úttestbe történő beavatkozás szerintem tavasszal kezdődhet. 150 napja van a kivitelezőnek a feladat elvégzésére.

– Ezek nagyon fontos, Nyíregyháza jövőjét infrastrukturális szempontból jelentősen meghatározó beruházási tervek, de van egy külön nagy terület, az ipari park fejlesztése. Ennek kapcsán mire számíthatunk?

– Itt két csomagról beszélhetünk. Egyrészt önmagában egy közel 700 hektáros ipari parkot kell kiszolgálni nemcsak belső úthálózattal, hanem az országos hálózat fejlesztése is szükséges hozzá, mind közúton, mind vasúton. A közúti csomagot két részre bontanám. Az egyik a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése, egy új, teljes értékű gyorsforgalmi csomópont létesül a mai négyes számú főúti keresztezéstől Vásárosnamény irányába, a pálya fölötti híd a gyalogos-kerékpáros átvezetést is tudja biztosítani. Egyben Nagykálló irányából kapcsolatot biztosít az ipari parkhoz, nemcsak közúton, hanem gyalogos és kerékpáros vonatkozásban, valamint Butyka településrész is be lesz kötve ezen a feljárón keresztül, egy teljesen elszeparált, biztonságos kerékpárúton. A másik a régi négyeshez kötődik, az Újfehértótól Nyíregyháza első jelzőlámpás csomópontjáig tartó szakasza megújul, kiszélesedik, végig megkapja a párhuzamos kerékpárútját, átépülnek a csomópon­tok. Itt sok tervezést kellett összehangolni, Nyíregyháza városa is kapcsolódik ezen keresztül az ipari parkhoz. A 100-as számú vasútvonal rekonstrukciójának is hatása van erre, valamint a turisztikának is létezik kerékpárúti terve, ezt mind összehangolva a második negyedévben már a kiviteli tervek fognak elkészülni, és reméljük, hogy jövőre kivitelezői közbeszerzéssel tudunk tovább lépni. Ennek a csomagnak a másik része egy ötszámjegyű út, ami valójában a négyest és Nagykálló városát köti össze. Ennek egy része már megvan Nyíregyháza város által, egy másik most készül az ÉKM megbízása alapján – mindezek 2026 második negyedévére állnak össze. Itt kerékpárúti kapcsolat is lesz Nagykállótól az ipari park irányába. A jelenlegi, keskeny úttest helyett egy jól kiépített, 11 méteres koronaszélességű, 2x1 sávos, 90 km/órás tervezési sebességű közút létesül. Van még egy fejlesztési elem, aminek a tanulmányterve után a feladatunk, hogy továbbvigyük az engedélyes és kiviteli tervek elkészítésére, ez pedig a mai négyes számú főutat érinti. Az autópályától indulván Nyíregyháza egy új csomópontot létesít, és onnan egy direkt kapcsolatot biztosít az ipari parkba. Minden egyes fejlesztésünk mögött fölsejlik a cél, hogy a teherforgalom a jövőt tekintve kizárólag a 2x2 sávos utakat használja, a többit pedig kerüljék el. Minden erőnkkel és eszközzel – mind forgalomszabályozással, mind díjpolitikával – azon leszünk, hogy a teherforgalom ezeket használja.

– Ez könnyíti majd a teljes nagyvárosi agglomerációban lakók életét is?

- Abszolút, ezek a fejlesztések azért teljes kihatással lesznek a környező vidékre is. A következő években teljesen megváltozik nemcsak a közlekedés, de az egész élet lüktetése is. Amikor a több száz hektáros ipari park ténylegesen beindul, annak tízkilométerekben érezhető hatása lesz, ami azt gondolom, jót tesz az egész vármegyének, nemcsak Nyíregyháza városnak.

(Szerző: Tarczy Gyula)

Előző hír
A vármegye középiskolásainak rendezett helyesírási versenyt a Nyíregyházi Egyetem

Kapcsolódó híreink