Minőségirányítás a könyvtárban – Új rendszer bevezetésén dolgoznak

Nehéz idők jönnek a könyvtárosokra, ha a jövőben stopperrel mérik mindennapi feladataikat. Ez csapatmunka, hangzott el a kollektíva valamennyi tagjának szervezett szakmai napon. A 41 nyilvános megyei intézmény alig 60 dolgozója hallott olyan követendő példasort, melyet az ő könyvtáraikban is bevezethetnek. Megelőzte a szakmai napot Nyíregyházán a Minőségirányítási Tanács megalakítása, illetve a sokak által megismert 120 órás képzés. 2-3 éves folyamat, amíg egy intézmény a cím birtokosa lehet.

A Nemzeti Kulturális Alapnál sikeresen pályáztunk a mai szakmai napra, így országos elismertségű téma szakembereit hívtuk meg előadónak, akik segítenek minket, hogy a TQM szemléletet elsajátítsuk. Azt, hogy milyen folyamatok vezetnek majd a minősített könyvtári cím, illetve a díj megnyerésére. Megyei hatókörű városi könyvtárként feladatunk, hogy a nyilvános könyvtáraknak is segítséget nyújtsunk ebben a témakörben is.

– fogalmazott a szakmai nap kapcsán Tomasovszki Anita, a Móricz Zsigmond Könyvtár igazgatója.

Ebben a minőségirányításban dolgozik már például a debreceni, győri, egri, miskolci és több megyei könyvtár. A kiemelt példa a nemrégiben Minőségi díjjal jutalmazott Gödöllői Városi Könyvtár.

További képekért kattintson a fotóra!

Fotók: Szarka Lajos

A legjobbaktól teljes elkötelezettséget, a kommunikáció vagy az oktatás területén is minőségi munkát vár a TQM. Állandó megújulást. A szükségletek szerinti kínálatot. Mint az otthoni könyvtárakban, talán a nyilvános könyvtárakban is kérdés lehet mondjuk a lexikonok sorsa. Fejlesztés és selejtezés.

Bajnok Tamara, a százhalombattai Hamvas Béla Könyvtár igazgatóhelyettese a jó példákról szólva így nyilatkozott:

A minőségfejlesztés egy filozófia. Ami nem ilyen jellegű könyvtáros feladatokról szól, hanem arról, hogy folyamatosan fejlesztjük a meglévő szolgáltatásainkat mindig az olvasó igényeinek megfelelően, tehát nem az a lényeg, hogy selejtezünk-e régi lexikonokat, hanem az a lényeg, hogy szükség van-e még ezekre a lexikonokra, használják-e még az olvasók.

Az új minőségirányítás állandó és folyamatos felmérést, párbeszédet igényel. Kérdőív, személyes beszélgetés, akár véleményláda segítheti a könyvtárost az igények tisztázásában. Ennek egy ékes példája az ősszel avatott Vécsey utcai Fiókkönyvtár, mely a felújítás után egy kávézósarokkal gyarapodott, hiszen ezt kérték látogatók.


Matyasovszki Edit