Mi van a föld alatt? - A hibás közműtérképek újratervezésre késztetik a kivitelezőket
Mi van a föld alatt? - A hibás közműtérképek újratervezésre késztetik a kivitelezőket

Az, hogy pontosan hol és mi található a föld alatt, sokszor csak akkor derül ki, amikor megkezdődik egy-egy beruházás, útfejlesztés kivitelezése. Bár a közműszolgáltatók rendelkeznek egyfajta térképpel, adatbázissal a saját hálózatukra vonatkozóan, az hosszú évtizedekre vagy akár évszázadra visszanyúló kiépítések okán bizony sokszor bizonytalan információ, legyen szó akár a nyomvonalról, akár a magassági szintről, vagyis, hogy  pontosan hol és  milyen mélyen találhatóak a vezetékek a föld alatt. Ezért a kivitelezők sokszor nem várt meglepetésekkel szembesülnek, mikor megkezdik a munkát. Így volt ez a Benczúr-Bessenyei terek jelenleg is folyamatban lévő út- és járdarekonstrukciós munkálatainál is, melynek része a csapadékvíz-elvezető csatornahálózat fejlesztése.

A feltárást követően a Bessenyei tér nyugati oldalán tervezett csapadékcsatorna építése akadályba ütközött. A csatornát az eredetileg tervezett helyre nem lehetett megépíteni, mivel a  föld  alatt  található keresztező közművek olyan helyen és magasságban helyezkedtek el, amelyek a kivitelezést nem tették lehetővé.

Újratervezés

A terveket újra kellett gondolni, mikor azzal szembesültek, mi van a  föld  alatt. Legyen szó víz, gáz, vagy elektromos áramot biztosító közműről, azok kiváltása rendkívül bonyodalmas és időigényes, ami veszélyezteti a fejlesztés határidőre való megvalósítását. A közmű kiváltása a fejlesztés helyszínét érintő vagy keresztező közmű és az azokhoz tartozó létesítmények feltárását, esetleges tovább tervezését, áthelyezését, szerelését, átalakítását, vagy új közmű létesítését, az eredeti funkció helyreállítását jelenti, amely biztosítja a változatlan műszaki színvonalon történő rendeltetésszerű és biztonságos üzemeltetést a közműszolgáltató által.

Kulcsfontosságú terület

A Bessenyei térnél a csapadékcsatorna nyomvonalán található keresztező közművek bemérését követően a helyszíni adottságoknak megfelelően új terveket kellett készíteni. Ez egy kulcsfontosságú terület a város életében, hiszen a Színház utca – Bessenyei tér csomópont a belváros csapadékvizének egy részét gyűjti össze és vezeti ki a Színház utcán keresztül az Érpataki-főfolyásba.

Régi beton csatorna

A Benczúr tér nyugati oldalán hasonló problémák adódtak. A Báthori utcai leágazástól déli irányban a feltárásokat követően szembesültek azzal, hogy a régi, még betonból épített csapadékcsatorna egy szakasza igen rossz állapotban van, alkalmatlan a funkciója ellátására, ezért ennek a szakasznak a kiváltására és egy új műszaki megoldás megvalósítására volt szükség. S ami nincs ugyan a  föld  alatt, de a beruházással érintett teljes területet érinti, az a több elhasználódott távközlési fedlap, amelyeket az egyeztetéseket követően kizárólag a Magyar Telekom Nyrt. – mint közmű gazda – cserélhet ki.  Ehhez szintén alkalmazkodnia kell időben és térben a kivitelezőnek.

Jó hír, hogy a sok akadályozó, nem várt körülmény ellenére a munkálatok jó ütemben haladnak, és tervezetten  november végére befejeződnek. Köszönet a tervezőnek, a kivitelezőnek, a közreműködő szerveknek s persze a polgármesteri hivatal szakembereinek, akik nem ijednek meg egy-két váratlan kihívástól.

Megújul a Széchenyi utca is

A Benczúr-Bessenyei tértől nem messze, egy újabb fontos közlekedési ütőér rekonstrukciója valósulhat meg hamarosan – jelentette be hivatalos Facebook-oldalán dr. Kovács Ferenc polgármester. „A korábbi évek gyakorlatát követve,  jövőre egy újabb nagy forgalmú belvárosi út, a Széchenyi utca egy fontos szakaszának felújítása is megtörténik. Konkrétan a nagykörút és Szabolcs utca közötti szakasz burkolatfelújítása, beleértve a megállóhelyek, gyalogosátkelők fejlesztését. Emellett a már szokott módon a csapadékvíz-elvezetés felülvizsgálata, a gyalogos- és csatlakozó útfelületek akadálymentesítése is a program része, valamint az utca jelentős hosszában található parkolósávot és az ingatlanok behajtási lehetőségeit is átépítjük, korrigáljuk. Mivel lehetőség szerint mindig komplexen gondolkodunk a beruházásokról, a felújítani kívánt szakaszon található autóbusz-megállóhelyek, valamint a hozzájuk kapcsolódó járdaszakaszok akadálymentesítése szintén megvalósul, várhatóan 2021 végéig.”