Korszakváltás előtt a magyar közlekedésfejlesztés

– Korszakváltás előtt áll a magyar közlekedésfejlesztés – ezt mondta Tasó László a kormány terveiről. A közlekedéspolitikáért felelős államtitkár szerint a 2014-2020 közötti európai uniós költségvetési időszakban jelentős közlekedési beruházások valósulnak meg majd Magyarországon. Az elképzelések szerint 7 év alatt több mint 1600 milliárd forint jut majd közlekedésfejlesztésre. A várható beruházásokat a Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra Fejlesztési Stratégiában foglalt össze a kormány. A dokumentumot hétfőn küldték el Brüsszelbe, ahol értékelni fogják. A stratégiában szerepel, hogy fejleszteni kívánják a Budapest-Rákos megállótól Nyíregyházáig tartó vasútvonalat, ami 4 megyét is érint.

– Nagyon forgalmas, kétvágányú, hazai vonalat újít föl és ez egyébként része is a Transzeurópai Közlekedési Hálózatnak – mondta el Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. – Ami fontos, hogy ez a ciklusban megvalósuló beruházás azt célozza meg, hogy a hálózat kiépítésekori, 120 kilométer per órás sebesség volt előirányozva. A lehetőség ez lett volna, de nem tudta megvalósítani a szerelvény, mert nem volt olyan minőségű. Ezt visszaállítjuk, de lesz olyan szakasza ennek a Rákostól Nyíregyházig tartó szakasznak, amely esetenként 160 kilométeres óránkénti sebességet is megenged.

A stratégia tartalmazza a Mátészalka és Debrecen közötti vasútvonal fejlesztését is, ami két ütemben, Szabolcsban és Hajdú-Bihar megyében valósulna meg. A Rákostól-Nyíregyházáig tartó szakasz felújítására a tervek szerint több mint 230 milliárd forintot szán a kormány, a Debrecen-Mátészalka szakaszra pedig 30 milliárdot kívánnak fordítani. Tasó László elmondta, a két fejlesztést először rendelet- és törvénymódosítás előzi majd meg. Ha minden ütemszerűen alakul, a vasúti fejlesztéseket a jövő évben elkezdik és az uniós ciklus végére be is fejezik.

Z. Pintye Zsolt