Komoly tanulságok a C4TALENT URBANACT projektből – A „Z” generációnak először lakóhelyet választ
Megdöbbentő eredmények: kiderült, hogyan lehet megtartani a fiatalokat
A „Z” generáció egészen másképp dönt lakóhelyéről, mint a korábbi nemzedékek – ez derült ki a C4TALENT URBANACT elnevezésű, két éven át zajló uniós projektből, amely Nyíregyháza kezdeményezésére összesen tíz kis- és közepes európai várossal együtt kereste a választ arra a kérdésre: hogyan lehet megtartani a képzett fiatalokat? A legfontosabb tanulság szerint a mai fiatal felnőttek először azt választják ki, hol szeretnének élni, és csak ezután keresnek munkát – akár máshol, távmunkában.
A kutatás eredményei már bekerültek Nyíregyháza gazdasági programjába is, így közvetlen hatást gyakorolnak a város jövőjére.
Egy városba visszatérni: fontos szempont a családok számára is
A projekt bemutatóján, a Városháza Bencs termében elhangzott az a sokatmondó kérdés is, amely sok családot érint:
„Azoknak a kezét szeretném látni, aki mindegy, hogy kisgyerek, nagygyerek, de mit gondol arról, hogy amikor a gyerek megnő és esetleg elmegy valahova tanulni, de hosszú távon örülne neki, ha visszatérne ide a városba, és itt folytatná, itt építené a karrierjét?”
A felvetés országos jelenséget világít meg: Európa-szerte küzdenek a kisebb települések azzal, hogy a fiatalok tanulmányaik után nagyvárosokba vagy külföldre költöznek a jobb lehetőségek reményében.
Megdőlt egy régi feltételezés
A projekt vezető szakértője, Kézy Béla, váratlan eredményekről számolt be az eseményen.
„Hosszú időn keresztül az volt az alapvető felvetés, hogy az emberek alapvetően a munkahelyek miatt vándorolnak. Ma ez azonban változni látszik, különösen a ‘Z’ generáció sokszor helyet választ először. Egy olyan helyet, ahol jó élni, ahol megtalálja annak az életminőségnek a feltételeit, amit ő vonzónak tart, ami ő szeretne magának biztosítani, és utána választ munkát, adott esetben nem is az adott településen, hiszen a távmunka megoldások erre már lehetőséget biztosítanak.”
A szakértők három fő kérdésre keresték a választ:
– hogyan lehet vonzóbbá tenni egy települést,
– milyen konkrét beavatkozások szükségesek,
– és miként segíthető a foglalkoztatást előmozdító vállalkozói háttér.
Más városok jó gyakorlatait is hasznosítják
A projektkoordinátor, Bartók Dávid, hangsúlyozta, hogy a nemzetközi együttműködés kulcsfontosságú volt:
„Ezek a projektek leginkább arra jók, hogy más városokban, más országokban az adott témával kapcsolatban mi az, amit ők ott helyi szinten megvalósítottak, és mi az a tapasztalat, vagy jó gyakorlat, amit mi helyi szinten be tudunk építeni a saját városunknak a mindennapjaiba. Úgy gondolom, hogy ennek vannak eredményei, hiszen a város gazdasági programjába, ami 2029-ig szól, abba már bekerültek olyan elemek, amelyek konkrétan ennek a projektből származnak, mint ötlet, és nyilván most már az a feladat, amit oda beleírtunk, azt meg is valósítsuk 2029-ig.”
Nemzetközi csapat, komoly költségvetés
A C4TALENT (Cities for TALENT) akciótervezési hálózat záró eseményét még októberben tartották Nyíregyházán, amelyen kilenc ország képviselői vettek részt. A projekt teljes költségvetése mintegy 800 ezer euró volt.
A tanulság egyértelmű: a fiatalok megtartásának kulcsa a város élhetősége. A jövő városai nemcsak munkahelyeket, hanem otthonosságot és minőségi életfeltételeket is kínálniuk kell.


