Az önkormányzati bejelentésből már ismert, hogy tavasszal elkezdődött a nagykörút befejezése. A teljes belső körgyűrűhöz hiányzó 1,2 kilométeres szakasz négysávossá építésének előkészítése zajlik a vasútállomás és a felüljáró között, de nem mindig látványosan. A nagy horderejű fejlesztés részleteiért a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-hez fordultunk. (Megjelent a Nyíregyházi Napló június 17-ei számában.)
Eszerint a szerződés hatályba lépésétől a kivitelező például kiépítette a felvonulási területet, elvégezte a lőszermentesítést, a régészeti munkákat. A Szarvas utca – Móricz Zsigmond utca csomópontban ideiglenes forgalomtechnikát építettek ki, s a terület előkészítéséhez elkerülhetetlen fakivágások, tuskókiszedések is megtörténtek. A következő időszakban is az előkészítésé lesz a főszerep, melynek része a további ideiglenes forgalomtechnika kiépítése, az anyagok beszállítása mellett az alkalmatlan talaj leszedése, elszállítása, az altalaj tömörítése, töltés- és védőréteg próbabeépítése, szegély- és burkolatbontás, hulladék elszállítása, próbacölöpözés.
Bizonytalan közműhálózat
Majd indul az egyik legneuralgikusabb folyamat, a közműkiváltások megkezdése. A NIF tájékoztatása szerint a beavatkozási területen 12-féle közmű található, melyből 4 kiváltását és/vagy fejlesztését az érintett közműszolgáltató végzi el saját hatáskörben. A fennmaradó 8 közmű kiváltását és/vagy fejlesztését pedig a kivitelezést végző vállalkozónak kell megvalósítania a kivitelezési szerződés keretében. A közműkiváltásra vonatkozó közmű-megállapodások megkötése folyamatban van, 2022. június hónapban várhatóan valamennyi szerződést aláírják. A kivitelezéshez a kivitelező és a szolgáltatók összehangolt munkája szükséges. A belvárosi, beépített környezet és a számos szövevényes elhelyezkedésű közmű miatt alapos és részletes feltárásokat szükséges elvégezni annak érdekében, hogy a bizonytalan közműhálózat feltérképezhető legyen és a tényleges kiváltások hatékonyan végrehajthatók legyenek.
Szakaszosan haladhatnak
A közművek építésénél, áthelyezésénél szigorú védőtávolságokat kell megtartani, így több munkafolyamat párhuzamosan történő elvégzése nem mindig lehetséges. Továbbá nem lehetséges a teljes fejlesztési szakaszon a munkavégzés megkezdése, mivel a jelentős forgalom áthaladásának biztosítása is szükséges. Az ütemezett közműkiváltások elvégzését követően, egyes szakaszokon pedig a közművek kiváltásával párhuzamosan kezdődik meg az érdemi útépítés.