Hogyan nyírjuk ki az autót gyorsan? A motor halálát okozhatja a spórolás

Szep 29, 2018

 Ismerős hölgy izzókészlettel a kezében áll a parkolóban. Rám vár. Az egyik autós társ jelezte neki, hogy nem ég a féklámpája. Mivel életében nem cserélt még izzót, így telefonos segítséget kért, és mivel tudta, hogy imádom az autókat, motorokat, így kézenfekvő volt, hogy az izzócsere ügyében is képben vagyok. 2-3 mondat, de mivel továbbra is tanácstalanságot éreztem a hangjában, így azt javasoltam, találkozzunk a közelben, kicserélem én. Mindkettőnknek gyorsabb…
A javítás másodpercek alatt megvolt, és ha már ott volt az autót – ami olyan mint Colombo felesége, azaz csak hallottunk róla, de sosem láttuk – gyorsan szemügyre vettem. Olajszint az alsó régióban, a kenőanyag csont fekete. A kérdésre, hogy mikor volt cserélve, a válasz bizonytalanul érkezett: 2-3 éve. A folytatás viszont határozott volt: „ Alig mentem vele 8000 kilométert...”

Ha szeretnénk autónkat gyorsan kinyírni, akkor ez a követendő példa, ha nem, íme néhány jó tanács:

- Bár a modern autók szervizperiódusa jelentősen hosszabb mint a régieké volt, az nem jelenti azt, hogy jót tesz egy motornak, ha valóban csak 20-30 000 km után cserélünk olajat. Egy olajcsere nem kerül sokba, 4 liter jó minőségű olajat már 7-10 ezer forintért is lehet kapni. Az olajszűrő típustól függ, de 2-3 ezer forint körül van, így ha valaki például nagyrészt városban használja az autót, célszerű megfelezni a periódust, vagy 12-14 havonta akkor is lecserélni, ha nincs meg a futásteljesítmény. A levegőszűrő is csak picit drágább, cserébe – főleg ha sokat járunk poros úton – jobban megy és kevesebbet fogyaszt az autónk. A pollenszűrő csere a menetteljesítményt nem befolyásolja, a klímának viszont jobb, ha tiszta. Itt érdemes csere előtt ellenőrizni.

- A munkaköltség egy szervizben sem nagy költség, hiszen gyorsan megvan az olajcsere, de régebbi típusoknál és nem garanciális autóknál egy ügyesebb kezű tulajdonos magának is elvégezheti. Akna jó ha van, az sokat segít. Olajcserét mindig meleg motornál végezzünk.

- Milyen olajat vegyek? Na ez a leggyakrabban feltett kérdés. Egy autóját szerető férfi képes órákat álldogálni a hipermarket polcai előtt, vagy a netet böngészve. A legfontosabb: csak megbízható forrásból, eredeti olajat vegyünk. Egy időben nagy divat volt a hamisítás, érdemes megnézni, milyen védelemmel ( hologram, címke stb.)látták el a flakonokat, és annak megfelel-e az általunk vásárolni kívánt. Autós boltban az eladók segítenek, a típushoz megfelelőt katalógusból kikeresik. A modern autókban a viszkozitás 5-30, 5-40, 0-30-as, 0-20-as a kicsit korosabbakba általában 10W40 kellett, a 15W40 már csak a nagyon régi autókba való. Minden autóhoz van használati útmutató, ebben általában több olajat is megjelölnek jónak, ilyenkor én a leghígabbat választom, mert gyorsabban elér a kenési helyekre. Ha tehát 5W30 vagy 10W40 is lehetséges, inkább előbbit preferáljuk. Ja, és benzineshez benzinesbe valót, dízelbe dízelbe való olajat vegyünk, és annyit, amennyire szükség van.

- Mi van a turbós autókkal? Még jobban kell figyelni a megfelelő időben történő, és megfelelő minőségű kenőanyagra. Itt a turbónak is kell a kenés, pici furatokon keresztül, ezért a túl sűrű olaj nem tudja ellátni feladatát. Sajnos sok olyan motorról lehet hallani, ahol a 30 ezres csereperiódus és a sűrűbb olaj miatt már 70-80 ezer km után motort kellett cserélni, vagy javítani.

- Mennyit öntsek bele? Amennyit a használati útmutató ír. Többet tilos, a tömítéseket kinyomja. Kollégám autójába a megengedettnél 1 literrel több került, pár nap után nagy tócsa fogadta a parkolóban…

- Kell-e adalék? Ez olyan, mint a szőkét, vagy a barnát szereti jobban valaki? Van aki esküszik egy bizonyos márkára, hogy csendesebb és jobb lett tőle a motor, van aki azt mondja, nem szabad megbontani a gyári olaj kémiai egyensúlyát. Vannak öblítő folyadékok, olajfogyasztás csökkentők, stb. Ha időben van cserélve az olaj, az elég.

- Ha eszi az olajat a kocsi, minek cseréljem, mindig frisset töltök hozzá! Sajnos elég sok olyan autót látni, mely szép kék füstöt ereget. Ez az olajfogyasztás jele. Elsőként célszerű lenne megjavíttatni a motort, majd ugyanúgy olajat cserélni, mint egy jó motornál. A rátöltés ellenére szükség van olajcserére.

- Jó lesz a fáradtolaj begyújtani az avart, meg a lemetszett ágakat. Na ez a legnagyobb hiba! A fáradt olajat ne égessük el, erősen környezetszennyező, és a Hulladákudvarban egyébként is ingyenesen leadható.

Dankó László

Előző hír
Swing, szerelem, Szulák - koncert a VMKK-ban
Következő hír
Beszélgetés egy 56-os hazafival

Kapcsolódó híreink