Határtalanul! Erdélyben - Szlávik Gergő írása a Csíkdánfalvai kirándulásról
Határtalanul! Erdélyben

2019. április nyolc és tizenkettedike között, a Nyíregyházi Szakképzési Centrum Széchenyi István Közgazdasági, Informatikai Szakgimnáziuma és Kollégiumának 11. B osztályos tanulói a Határtalanul! program keretében Csíkdánfalván (Erdély) jártak.

Szlávik Gergő írása

Ez a kirándulás, melyet a Határtalanul! pályázat keretein belül tudtunk átélni, egy nagyon hasznos, érdekes és izgalmas út volt. 5 nap, mégis sok mindent tudtunk meg a kint élő magyarokról, szokásaikról és a gyönyörű tájról.

Április 8-án hajnalban kicsit álmosan, kicsit fáradtan, de útra kelt a csapat. Egy hosszabb út után megérkeztünk a Király-hágóra, ahol lehetőségünk volt megcsodálni a tájat. Számunkra, Alföldieknek szokatlan látvány ez a gyönyörű, természet alkotta kép. Olyan volt, mint egy festmény.

Kis kitérővel folytattuk utunkat egészen Tordáig, ahol megtekintettük a Sóbarlangot. Egy hosszabb földalatti túra után szemünk elé tárult a bánya, ahol egy kisebb élménypark, lenyűgöző kilátással társulva tárult a szemünk elé. Utunk tovább folytatódott egészen Segesvárig. A nyüzsgő város egészen a központig változatlan volt, azonban az Óvárosban mintha időutazás tanúi lettünk volna. A kissé olaszos stílusú város a szűk utcáival, hatalmas tornyaival és régi épületeivel gyönyörű volt. Mintha egy régi olasz filmbe kerültünk volna. A város felülről persze itt is lenyűgöző volt. Mielőtt azonban innen tovább indultunk volna, egy emlékszalagot helyeztünk el a Petőfi-szobornál. Túránk utolsó részében egy hosszabb út után estére megérkeztünk a szállásra, Karcfalvára. Itt már vártak minket egy nagyon finom vacsorával. Hosszú, fáradalmas nap végén - egy finom vacsora után - bevettük a szobákat.

Kedden a reggelt egy bőséges és finom reggelivel indítottuk. Ezután busszal elmentünk Csíkdánfalvára, ahol meglátogattuk a helyi iskolát és az ott tanuló diákokat. Megtudhattunk tőlük sok érdekes dolgot. Hallhattunk az ünnepi szokásaikról, rendezvényeikről, iskolájukról. Végül egy öreg diák sikeres vállalkozásának történetét ismerhettük meg. Egy kisfilmet is bemutattunk, mely az Erdélyi diákok látogatása során készült. Ezután ellátogattunk egy helyi fazekas-műhelybe, ahol megismerkedtünk a kerámia készítésének mozzanataival. Lehetőségünk volt kipróbálni a korongozás mesterségét, illetve vásárolni a már kész termékekből is.

Az iskolába visszaérve kezdődött a diákok között igazán az ismerkedés. Míg valaki egy baráti focimeccsre ment, addig a többiek megtapasztalhatták a kürtős kalács sütésének fortélyait. Ezután következett egy rendkívül finom és bőséges ebéd. Itt megkóstolhattuk desszertként a kürtőst, melyet előtte sütöttek/sütöttünk.

A nagy lakomától megtelve busszal elindultunk Csíkszereda felé, ahol a Mikó-várában kaptunk körbevezetést. Megismerhettük a környék történetét, történelmét. Majd ellátogattunk a Csíksomlyón található kegytemplomba. Ott egy rövid történetet ismerhettünk meg a múltjáról és láthattuk a Mária szobrot. A délután zárásaként elmentünk a helyi középiskolába, ahol megcsodálhattuk az iskola egyházi termét és gyönyörű rózsaablakait. Este visszatértünk a szállásra, és felkészültünk a másnap tartalmasnak ígérkező túránkra.

A szerda, mint minden más reggel egy kiadós reggelivel indult, majd az utunk egy várva várt helyre vezetett: a Csíki Sörgyárba. Előtte azonban meglátogattuk Nyerges-tetőt, ahol kopjafák sokaságát láthattuk. Ezek után utunk a gyárba vezetett. Itt kóstoló mellett körbevezettek minket a gyárban, megtekinthettünk minden munkafolyamatot. Egy finom ebéd után továbbálltunk és megnéztük az „Ezer éves határt”, illetve a legkeletibb Vasútállomást. A hosszú és fárasztó nap után visszatértünk a szállásra.

A csütörtöki esős napon sétáltunk a Békás-szoros egy szakaszán, illetve a Gyilkos-tónak egy részén, melyhez kaptunk idegenvezetőt. Ebéd után elmentünk egy helyi örmény templomba, majd egy kisebb városnézés következett. A hazavezető úton megálltunk egy női kolostornál, amely sok érdekességet tartogatott számunkra. Utolsó esténk búcsúval telt. Megköszöntük a fogadást és utoljára találkoztunk az erdélyi diákokkal.

Pénteki utunk hazafelé hosszú és fárasztó volt. Megálltunk még kisebb túrákra Farkaslakán, Szejkefürdőn és Korondon.

Összefoglalva nagyon élvezetes és tartalmas volt ez a kirándulás, sok dolgot ismerhettünk és nézhettünk meg.