Folytatódik a közlekedésfejlesztés Nyíregyházán

Dr. Kovács Ferenc polgármester tájékoztatása szerint ezeken felül egy több mint két és fél milliárd összértékű beruházási csomag kivitelezése indulhat meg hamarosan, mely a belvárost, Örökösföldet, Borbányát és a Malomkertet egyaránt érinti, és minden nyíregyházi közlekedő számára kedvező lesz.

A múlt heti Magyar Közlönyben megjelent kormánydöntés zöld utat adott egy olyan, másfél milliárd forint értékű fejlesztési csomagnak, melynek három eleme jelentős könnyítés lesz a kocsival és biciklivel közlekedők számára egyaránt.

Ami egy fejlesztés mögött van

– Amikor a városlakók a kivitelezést látják, az már csak a jéghegy csúcsa, a teljes belefektetett munka talán 10–15 százaléka. Tudni kell, hogy ezek jelentős része a TOP (Terület- és Településfejlesztési Operatív Program) keretében valósul meg, tehát EU forrás, s ezek felhasználásának szigorú szabályai vannak. A koncepció, a tervek tavaly többször is voltak a közgyűlés előtt, ám a Nyíregyházának erre az uniós ciklusra külön megítélt, összesen 23,7 milliárd forintnyi összegre is külön pályáznunk kell. Ezek hónapokig tartó eljárások, s addig nem lehet indítani a kivitelezési munkákat sem. Aztán ott vannak a kötelező érvényű jogi határidők, például egy közbeszerzési eredményhirdetés után még el kell telnie újabb tíz napnak, hogy szerződést lehessen kötni – nyilatkozta szerkesztőségünknek dr. Kovács Ferenc.

Gyorsított folyamatok

– Ezzel együtt a megyei jogú városokkal összehasonlítva mi nagyon jó helyzetben vagyunk, ugyanis nem ölbe tett kézzel vártunk a pályázatok elbírálására, a kormány-, illetve minisztériumi döntésekre, hanem feltételes közbeszerzéseket hirdettünk meg, s amennyire lehet, gyorsítjuk a folyamatokat. Nagyon komoly előkészítés előzi meg minden esetben a látható munkálatokat, s ezért volt fontos a mostani kormánydöntés is, hogy még év végéig sok munkát el tudjunk végezni. Talán furcsán hangzik, de szinte rekordidő alatt jutottunk el idáig, összehasonlítva más városokkal. S bár erről kevés szó esik, a borzasztóan hiányos és félrevezető adatokat tartalmazó közműtérképek is – már, ahol vannak – hátráltatnak egy-egy ilyen beruházást. Ezzel együtt a hivatal szakképzett munkatársaival mindent megteszünk azért, hogy minél előbb minden nyíregyházi élvezhesse ezek gyümölcsét. S még a többiét, hiszen ez csak a közeljövőben megvalósuló töredéke a várható és tervezett közlekedésfejlesztési beruházásoknak – jelezte a polgármester.

Felújított Kígyó utca

– A nemrégiben, az Orosi úton megépített új csomópontok és a víztorony mellett megvalósult, régóta áhított körforgalom csak a kezdet volt: a városvezetés folytatja a koncepciót – kezdte a most megvalósuló fejlesztések részletezését a polgármester. – Ennek keretében felújítjuk a Kígyó utcát, amelynek a Debreceni úti végénél egy úgynevezett „T” csatlakozással enyhítjük a torlódást, a rég meglévő forgalmi gondokat.

Kerékpárral Borbányáig

A fejlesztés része az is, hogy a Kígyó utcán is kiépül a kerékpárút, mely csatlakozik a Szarvas utcán már meglévőhöz. S innen, az új csomóponttól – a fejlesztési csomag második elemeként – egészen Borbányáig vezet majd. – Szintén régóta elfogadott stratégiánk, hogy kössük össze hálózatba a meglévő kerékpárutakat, s lehetőség szerint építsünk is. Ez mindkettőt magában foglalja. A Kígyó utcai új kereszteződéstől a Debreceni úton, valamint balra kanyarodva végig a Tünde utcán vezet majd új kerékpárút. A Kállói úti csatlakozásnál pedig mindkét irányt lehet választani, hiszen megépül a város végéig, a Csárda utcáig (Borbányáig), valamint a másik irányba, egészen a körútig, így összekapcsolódik a belvárosi, Szent István utcai szakasszal – vázolta a polgármester.

Törzs utca, több ponton újítva

Ennek a beruházássorozatnak a harmadik elemeként a Törzs utca azon szakasza is kap kerékpárutat, amely a 41-es utat köti össze a Semmelweis utcával. (Mint ismert: a Pazonyi úttól idáig vezető szakasz már elkészült, sokan használják. Mindezekkel összesen újabb 8,7 kilométeres szakasszal gazdagodik a város.) De ezen a részen nem csak ez a hangsúlyos változás. – Pont itt, a Törzs utca–Semmelweis utca kereszteződésében épül egy új körforgalom, amit a megnövekedett forgalom indokol. A Törzs utca végén, a 41-es útra (egyben a belváros felé) fordulva meghosszabbodik a jobbra kanyarodó sáv, ami enyhítheti majd a zsúfoltságot. Ugyanakkor a Törzs utca másik végén, a Brendon Bababoltnál létrehozunk egy külön jobbra kanyarodó sávot, amely jelentősen könnyítheti azok életét, akik a 4-es számút főútra, Záhony felé szeretnének fordulni.

Szegfű utca négy sáv, kerékpárúttal

A Szegfű utca szélesítése augusztusban kezdődhet el. Ennek keretében a Hunyadi és az István utca közötti szakasz két újabb forgalmi sávot kap (így lesz négysávos), megszüntetve a szűk keresztmetszetet és a zsúfolt helyzeteket, míg a László utcáig vezető, már meglévő részt is felújítják. S „természetesen”, itt is épül kerékpárút, bekötve a Vay Ádám körút sávjába. – Arra kérjük majd a leendő kivitelezőt, hogy augusztusban, amikor hozzáláthat a feladathoz, a nagyobb munkákkal kezdje, hogy minél kevésbé zavarjuk a tanévkezdés utáni forgalmat. A több mint 300 millió forintos fejlesztés így várhatóan ősz végére fejeződhet be, egy több évtizedes problémát szüntetve meg – hangsúlyozta dr. Kovács Ferenc. Majd hozzátette: kérik a közlekedők türelmét és fokozott figyelmét ebben az időszakban, de ettől gyorsabban nem lehetett megoldani, amire nagyjából harminc évig hiába vártunk.
 

Csapadékvíz-elvezetési fejlesztések

A közlekedésfejlesztés mellett a csapadékvíz-elvezetésre is odafigyel a város. Mint dr. Kovács Ferenc emlékeztetett: a 2010-11-es események, a kirívó belvízhelyzet után elhatározták, hogy folyamatosan fejlesztik ezt a területet is. Ennek részeként adtak át komoly létesítményeket új csatornákkal még 2014-ben, s ennek folytatásaként Borbányán és a Malomkertben valósulhat meg a csapadékvíz-elvezető hálózat és vízvisszatartási célú tározók fejlesztése. – Ez egy újabb 662 millió forintos beruházás, mely összesen négy fejlesztési pontot tartalmaz. A 100 millió forint érték alatti projektelemek kivitelezése még augusztusban elkezdődhet, így a Tüzér utca csapadékcsatornái kapacitásának növelése a Keleti körútnál, valamint záportározók kialakítása a Szántó Kovács János utcán. A másik két, nagyobb beavatkozás picit később indul. Azok a Lujza, Alma és Vércse utcákon, valamint a Tünde utcán bővítik a zárt csapadékcsatornák kapacitását – nyilatkozta a polgármester.

(Szerző: Tarczy Gyula)