A tavaly tavasszal – első ízben – online rendezett 35. Országos Tudományos Diákköri Konferencia résztvevőit, hallgatókat és oktatókat jutalmaztak elismerő oklevéllel a Nyíregyházi Egyetemen. Mint ismeretes, az intézményben két szekcióban több száz dolgozat szerepelt, köztük sikeres nyíregyházi fiatalok is.
A 2021-es 35. Országos Tudományos Diákköri Konferencián szereplő több mint 5 ezer hallgató a pandémia miatt online beszámolót tartott. Az a megtiszteltetés érte a Nyíregyházi Egyetemet, hogy két szekciót is fogadhatott, több száz résztvevővel. A Pedagógia, Pszichológia, Andragógia és Könyvtártudomány területén 200-nál is több hallgató, 4 alszekcióban adta be dolgozatát. Köztük nyíregyháziak is.
„A dolgozatom témája a játékosítás, a Minecraft Education Edition használata alsó tagozaton címet kapta. Ebben felmértem a tanárok és tanítók digitális képességeit, illetve az iskolák felszereltségét. Mennyire megvalósítható egy pandémia, vagy személyes oktatás esetén a Minecraft használata az osztályban. A dolgozatom alapját képezte, hogy több cikket is olvastam, hogy külföldön már alkalmazott módszer a Minecrafttal való oktatás. Japánban már a pandémia alatt leszerveztek egy diplomaosztót, illetve több zenei fesztivált is lebonyolítottak, így vettem a bátorságot, és én is létrehoztam egy virtuális iskolai világot. Különböző feladatokat készítettem, melyeket a gyerekeknek meg kellett oldani. Szakdolgozatom témájaként is tovább vittem ezt a dolgot, és a komplex tanítási gyakorlatom alatt személyes oktatás keretében is teszteltem az ötletet, és sikeresen zártam. Olyan gyerekeket is megmozgattam, akik alapjáraton egy tanóra keretében inaktívak szoktak lenni” – tájékoztatott tudományos munkájáról Vizer András, frissen végzett tanító.
A folytatás már nem igényel magyarázatot. Ez a videójáték, pontosabban annak már kifejlesztett oktatási változata felvillanyozza az inaktív diákokat is, így eredményesebb lesz a tanulás. Magyarországon nincs erre kidolgozott módszertan, de András szeretné képviselni ezt a vonalat és kidolgozni a hazai programot. A divatos és előremutató dolgozatok között említi a játékot a nyíregyházi Diákköri Tanács elnöke is.
„A digitális megjelenés az oktatásban a módszerek között, aztán a gamifikációnak nagyon fontos szerepe van, tehát a játékelvnek és módszereinek a bekapcsolásában. Érdekes weboldalakat is szerkesztettek a hallgatók, és én azt gondolom, hogy nagyon színes és változatos témákkal jöttek. Azért is nagyon különleges, mert ezekből a diákokból lesz az ország vezetésének a krémje. Ők a legjobb diákok, és ez a legrangosabb verseny a felsőoktatásban” – nyilatkozta Dobróné dr. Tóth Márta, a Nyíregyházi Egyetem Tudományos Diákköri Tanácsának elnöke.
A szervezőbizottságot és a díjazott hallgatókat is köszöntötte a rektorhelyettes az oklevélátadó kapcsán. Mint mondta, az egyetemnek az oktatáson túl az is feladata, hogy szerepet vállaljon a kutatásban, és támogassa ezen a téren is a hallgatókat. Az egyetemi oktatónak igenis feladata kinevelni az utódokat, akik túlszárnyalják mestereiket – vélekedett egy másik köszöntőben Minya Károly intézetigazgató.
„Minden ötlet és gondolat annyit ér, amennyi megvalósul belőle. Ez a két szekció zökkenőmentesen, komoly színvonalon és támogatással, pozitív visszajelzésekkel emelte az egyetem rangját. Nyilván, hogy az egyetemnek milyen a reputációja tudományos vonalon is, az egyáltalán nem mellékes. Úgyhogy én köszönöm mindenkinek, az ügyvezető elnököknek, társelnököknek, titkároknak, és annak a sok hallgatónak, aki ebben aktívan részt vállalt, és az online térben segített megvalósítani” – fogalmazott a Nyíregyházi Egyetem oktatási rektorhelyettese, Kósáné dr. Bilanics Ágnes.
A már említett szekció mellett a Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai Szekciónak is helyet adott Nyíregyháza, és köztük egy újabb nyíregyházi hallgató. Dolgozatában a gyorsuló kommunikáció hatásait vizsgálta a kisiskolások nyelvhasználatában. Egy-másfél év alatt online kérdőíveket juttatott el iskolákba, illetve személyesen is járt ott, amikor lehetett.
„Arra irányultak a kérdéseim, mennyire használják a digitális környezetet, és ha használják, mennyire befolyásolja a helyesírásukat. Figyelnek-e az ékezetekre, rövidítésekre, és ők mennyire figyelnek a helyesírásukra” – szólt a kérdőívről Drágár Nikolett, tanító szakos hallgató.
A hallgató olyan játékos módszereket ajánlott, melyek fejleszthetik a digitális környezetben is a helyesírást, kommunikációt. A 2021-es OTDK tavaszi programja után augusztusban személyesen is vendégül látták a díjazottakat, és ismét egy kisebb szakmai vetélkedő helye lett a Nyíregyházi Egyetem. A 36. OTDK-nak a Pécsi Tudományegyetem lesz a szervezője 2023-ban.