Barátkozzunk vele: nyakunkon az e-recept!
Március elején már harminc patikában megkezdõdött az e-recept alkalmazását tesztelõ kísérleti program, november elsejétõl pedig élesben is mûködni fog. Dr. Hankó Zoltán, a Magyar Gyógyszerészi Kamara elnöke a Nyíregyházi Napló kérdésére elmondta, a tesztidõszak tapasztalata, hogy a rendszer biztonságosan mûködik: mindazok az adatok, amelyek a recept felírásakor az orvos számítógépérõl felkerültek az EESZT-be, pontosan ugyanúgy jelentek meg a vizsgálatban részt vevõ gyógyszertárak számítógépein is. Úgyszintén tapasztalat, hogy a rendszer gyorsan mûködik, s ha a gyógyszerészek megismerik a rendszert és begyakorolják az új módszert, több idejük maradhat a beteggel való konzultációra is.
– Az e-recepthez szükséges adatokat az EESZT nevû rendszer tárolja, amelynek adatbázisához minden támogatott gyógyszert rendelõ (vényíró) orvos és minden gyógyszertár a saját számítógépén keresztül képes kapcsolódni. Az adatbázis elérhetõ a kezelõorvosnak, a gyógyszertárnak és a betegnek is, ebbõl fakadóan mindannyian olyan plusz információkhoz juthatnak, amelyekkel a betegek gyógyszeres kezelése és gyógyszerekkel való ellátása sokkal biztonságosabb lesz – magyarázta.
Dr. Hankó Zoltán elmondta, a magánellátásban még 2018 novemberéig megmarad a papír alapú recept, nekik ugyanis addig kell kötelezõen csatlakozniuk a rendszerhez. A papír alapú recept a közellátásból sem tûnik el teljesen, mivel ha házhoz hívjuk az orvost, õ továbbra is csak papír alapú receptet tud majd adni, illetve bizonyos speciális készítmények továbbra is csak így lesznek elérhetõek.
(Szerző: Bruszel Dóra)
E-SZEMÉLYIVEL A KÓRHÁZBAN IS
Közel 80 egészségügyi dolgozó válthatta ki hétfõn új e-Személyi igazolványát a Jósa András Oktatókórházba kitelepült mobil kormányablakban. November 1-jétõl indul az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér, az ügyintézéshez és a betegellátáshoz pedig szükséges számukra az új típusú azonosító okmány.
– Ismert az a tény, hogy az egészségügyi intézményeknek november elsejétõl kötelezõ csatlakozniuk az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térhez. Ahhoz, hogy itt, a kórházban is be tudjunk lépni a rendszerbe és a betegek dokumentációival dolgozhassunk, szükség van egy azonosítóra, ami az e-Személyi igazolványon keresztül valósulhat meg. Minden orvosnak, aki betegellátást fog végezni, illetve annak a szakszemélyzetnek is, akik közvetlenül a betegellátásban részt vesznek, azoknak van szükségük erre, hisz ezáltal tudjuk a betegeinket nyomon követni és persze, nagyobb betegbiztonságot is tudunk ezáltal biztosítani – magyarázta dr. Adorján Gusztáv, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kórházak és Egyetemi Oktatókórház fõigazgatója.
(Szerző: Kanócz Rita)
Dr. Adorján Gusztáv, a Jósa András Oktatókórház fõigazgatója volt hétfõn délelõtt az elsõ, aki a megyei
kormányhivatal mobil kormányablakában kézhez kaphatta az e-személyijét
HOGYAN KAPHATOM MEG A GYÓGYSZEREMET?
1. A receptet az orvos a számítógépén ugyanúgy kitölti mint eddig.
2. Ezzel párhuzamosan a beteg kap egy úgynevezett „felírási igazolást”, amin mindazok az adatok rajta lesznek, amelyek eddig is szerepeltek a recepten.
3. A felírási igazolást ezt követõen magával viszi a beteg a gyógyszertárba. Ezt átadja a gyógyszerésznek és – a kiadási igazoláson történõ aláírás után – megkapja gyógyszerét. Abban az esetben, ha a betegnél nincs ott a felírási igazolás, vagy elveszítette azt, de megfelelõ személyazonosítóval igazolni tudja magát (e-személyi, hagyományos személyi és a TAJ kártya), felírási igazolás nélkül is kiválthatja a gyógyszerét. Arra is lehetõség lesz, hogy ne a beteg maga, hanem egy hozzátartozója kapja kézbe az orvosságot. Ebben az esetben számára át kell adni a felírási igazolást, és õ ennek a birtokában kiválthatja a gyógyszert. (A hozzátartozó viszont, a beteggel ellentétben, felírási igazolás nélkül nem válthatja ki a beteg gyógyszerét.)